Gå till innehåll

Cp Bill Gates OS probs!


sl2wm

Recommended Posts

Var idag hos en snubbe för att fixa diverse grejer med dennes datorer och nätverk. När jag i princip var klar kom vi på att jag skulle också slänga in Kaspersky (v6.0.1.411.WinAll-TWK) på burkarna.

Jag började med den slöaste, en AMD K6-2 med nån VIA moderkort och en nyare 160gb hd. Efter ett tags installation, som jag självklart inte orkade detaljfölja på den segburken, märkte jag att datorjäveln startade om. Denna ofärdiga installation fuckade upp datorn TOTALT. När den då startade kom den till ungefär då "windows startar progress bar:en" ska bytas ut mot inloggningsalternativen, och blue screenade för att snabbt (inom mindre än 1s blåruta) starta om igen. Det vart ju självklart en oändlig loop :/

Felsäkert läge funkade att starta i, så jag gjorde en systemåterställning och valde "innan kaspersky installationen".

Av det vart det dock inte det minsta bättre, datorjäveln vägrade då ens boota i felsäkertläge, utan stannade hur man än gjorde tidigt i starten med nå jävla fel om att den inte kan hitta nån sökväg under windowssystem32 (eller var det windowssystem). Självklart trög som man är så kommer jag ju inte ihåg exakt vad som stod, men är nästan säker att det var någonting UTAN filändelse, mer i stil som en katalog path, som windowssystem32config eller liknande. Hmm, vet bängt som fan att glömma bort, men infon verkade verkligen meningslös, då iaf. Också gav den mig ett tips att "trycka på r i windows installationen för att köra Återställningskonsolen" (som jag tyvärr inte kan förstå mig allt för mycket på, ren dos hade varit bättre).

Efter lite kliande i huvvet bestämde vi oss ganska fort för att välja installera om win xp (eth0 release med SP2) på burken (jepp den antika burken hade XP och hade kört det ett bra tag). Datorägaren hade nån fil kvar på datorn som denne ville ha, så jag skippa omformateringen och lät den nya xp köra över den gamla.

Installationen började utan problem, ändå tills efter omstarten efter filkopieringen (ni vet den första, med den fula röda progress bar som väntar i 10s (eller är det 15s), som man kan skynda på genom att trycka på retur). Därefter ska ju datorn boota från hd'n och fortsätta med installationen, men det enda som händer att den startar om direkt den försöker boota från hd'n, och detta självklart förevigt.

Provade köra installationen igen, men fick exakt samma resultat.

Frågan är nu, vad fan ska man göra nu ? Ska prova formatera om burken och installera xp "fräscht" så att säga, men om inte det hjälper ? Vet att gammal hårdvara kan vara bråkig med xp, men denna dator hade uppenbarligen kört xp en längre tid utan något som helst problem.

Genom erfarenhet och ren envishet brukar jag få till i princip alla mjukvarufel som bråkar, både på mina och kompisars datorer. Dock så måste jag ju börja misstänka något sorts hårdvarufel om inte omformateringen hjälper, och där har jag väl mindre erfarenhet.

Det är sådana lägen, där windows blir helt cp utan förklaring och error # som får en att drömma bort till southpark filmen, där generalen kallar in bill gates och skuter honom. Endast sådant kan ju få en att kännas bättre, även om det  bara är en dröm :)

Alla svar uppskattas, vill ju inte att hans dator ska vara i sämre skick än innan jag "fixa" den :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hadde sättit in en Live cd linux lr windows spelar inte roll spara dem filer han vill ha

sen kan du formateara lr va du vill

annars skullee du inte inte instalera ett windows på ett annat du skulle använt reperation inte den "R" utan efter den mennyn komer en till den reperar befintlig windows

aja lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP har lite svårt  med gammla datorer. Jag förmodar att den är lite "slö" den där K6:an m.m. En Pentium II eller AMD Athlon hade nog suttit fint. Komplett.se har bra priser om han vill skaffa en ny dator. Ellet varför inte blocket.se om han inte vill hosta upp så mycket pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hadde sättit in en Live cd linux lr windows spelar inte roll spara dem filer han vill ha

sen kan du formateara lr va du vill

annars skullee du inte inte instalera ett windows på ett annat du skulle använt reperation inte den "R" utan efter den mennyn komer en till den reperar befintlig windows

aja lycka till

En dum fråga, men vilka live cd finns det ? Alternativt hur gör man en ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkom  om du behöver hjälp med knoppix, men jag tror nog att det skall funka fint. Gränssnittet i kde påminner en del om windows, det är enhetsbeteckningarna som skiljer sej en del. Istället för c:, d: osv så heter dom hda1, hda2, sda1, sda2 osv. Bläddra omkring lite först så förstår du snart var du är, själv filnamnen är ju desamma som i windows. Testa gärna hemma på din egen dator först så vet du hur det ser ut.

Använd en usb-sticka eller floppy till att spara filer.

Det kan bli minnesproblem ibland på äldre burkar och då kan man kanske behöva en äldre version men denna version har funkat på alla datorer som jag kört på hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkom  om du behöver hjälp med knoppix, men jag tror nog att det skall funka fint. Gränssnittet i kde påminner en del om windows, det är enhetsbeteckningarna som skiljer sej en del. Istället för c:, d: osv så heter dom hda1, hda2, sda1, sda2 osv. Bläddra omkring lite först så förstår du snart var du är, själv filnamnen är ju desamma som i windows. Testa gärna hemma på din egen dator först så vet du hur det ser ut.

Använd en usb-sticka eller floppy till att spara filer.

Det kan bli minnesproblem ibland på äldre burkar och då kan man kanske behöva en äldre version men denna version har funkat på alla datorer som jag kört på hittills.

Ok, jo linux har jag faktiskt erfarenhet av. Eller iaf gamla slackware dist (-96 fram till 3.6/4.0 ) :)

Linux är ju faktiskt bra mycket enklare att felsöka, då man faktiskt får information vad som går snett, till skillnad från windoze.

Men vilken device hamnar usb stickorna på (usb fanns ju knappt när jag höll på =)?

Peace!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du har linuxerfarenhet, då kan du ju fixa en del från terminalen om det inte funkar att köra kde.  :)

Jag har för mej att det står USB på enheten. Alla enheter brukar hamna på skrivbordet i knoppix så du ser lätt vilken det är. Jag har för mej att det är en ikon som ser ut som en USB-kontakt ungefär. SATA-diskar ser också ut så, medan IDE-diskar ser annorlunda ut. Du kommer att hitta det direkt.

Om du inte hittar dt får du kolla i /mnt eller  i /media.

Jag kör gnome just nu och lite annat jox (beryl) på ubuntu så mitt skrivbord har inte mycket likheter med det i knoppix just nu.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...