Gå till innehåll

Frågor gällande Vista Home Premium OEM


Baleur

Recommended Posts

Tjenis, long time lurker, third time poster, som man brukar säga :P

Ursäkta om detta har frågats tusentals gånger, jag kollade bara igenom den första sidan här och jag har en del varierande frågor.

1. Home Premium OEM, det absolut ända som är skillnaden jämtemot en vanlig version med den fräna kartongen är att man inte har tillgång till supporten, eller hur? Absolut den enda skillnaden?

Hur kommer det sig att en OEM version kostar dryga 1200kr, medans den vanliga kostar ca: 3500kr? Vem med sitt sinne i behåll tycker att supporten är värd över 2000kr?? Detta är nåt jag inte förstår, så säkerligen måste det vara nån annan skillnad mellan versionerna?

OEM versionen inkluderar väl windows update tillgång?

2. Hur ofta kan man installera det? (även OEM, berätta om det är nån skillnad där). Jag har hört några dumma rykten (hur ofta är rykten bra?) om att såfort man byter grafikkort eller moderkort/processor så måste man använda en licens till, och att man får ca 10 licenser med köpet av operativsystemet.

Stämmer detta verkligen? Säkerligen inte eftersom Vista promotas som "gamerns OS". De enda som skulle kunna finna detta acceptabelt är kontor som väldigt sällan uppgraderar sina datorer.

3. Om jag nu har köpt Vista Home Premium OEM, och allt är frid och fröjd men jag sen beslutar mig för att formatera eller installera det på en annan dator (samma sak), går detta överhuvudtaget eller måste jag köpa en till licens (oacceptabelt)?

Hur vet vista om det är en ny dator eller samma dator man installerar på?

Om jag har bytat moderkort och processor (vista kan ju inte veta om det är en uppgraderad eller en helt annan dator), inte faasen ska jag behöva betala 1200kr till bara för att få fortsätta använda det operativsystem jag redan betalat för?

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina frågor är redan besvarade massor av gånger i liknande trådar. Har du ens läst dem innan du postade?

men med reservation för att OEM versionerna inte är släppta och det då är svårt att veta exakta villkor så kommer här lite svar.

1. OEM kan endast köpas i samband med datorköp (enligt vissa också bara förinstallerat) och gäller bara för den datorn du köper då. Du måste dessutom välja 32 eller 64 bitars vid köp, vilket du inte behöver med vanlig version. Ja, windows update fungerar, själva operativsystemet är densamma mellan OEM och vanlig, du får med alla komponenterna.

2. Jag vet inte exakt för här finns det många rykten och OEM är ju inte släppt så ingen vet riktigt. men skulle tro att du får installera om hur ofta du vill så länge det är samma dator. Vad jag har hört så är den kritiska komponenten är moderkortet, byter du det mot ett bättre så är det kört. Byter du mot ett liknande kan du få ringa till MS och be dem aktivera Windows igen. Grafikkort kan du kanske klara dig med något byte, vågar inte svara på det. MS har sagt att OEM reglerna för Vista skall bli hårdare än för XP.

3. OEM tillhör datorn så det blir ny licens. Det är just en av anledningarna till att det är så mycket billigare. Är du en av de som byter delar i din dator ofta rekommenderar nog inte MS dig att köpa OEM versionen. Om du däremot köper en ny dator vart 6:e år och sedan inte gör förändringar i den är OEM perfekt för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ja då är det väl den vanliga som man får se till att ha råd med då ^_^

Den kan man installera om hur många gånger som helst? Och angående byte av moderkort, är man garanterad en ny aktivering om man ringer dit? Har man pungat ut med så mycket stålar ska det ju alltid funka även om man bytar moderkort ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...