Gå till innehåll

Battlefield 2 optimerings-guide [Spel]


Recommended Posts

Battlefield 2 - Optimerings guide

en guide skriven av arnada

Innehåll

Systemkrav

Optimera Windows

Optimera drivrutiner

Optimera spelet

Övrigt

1. Systemkrav

Denna guiden är skriven till dom som uppnår minst mini systemkraven, vi ska arbeta med att få fram ett laggfritt Battlefield 2 inte spelbart på världens sämsta dator.

Om du har en relativt hyffsad dator och undrar vad du ska uppdatera för att battlefield ska flyta bättre så blir svaret ram minne. Det är rekommenderat med 2gb ram och det behövs för att ladda alla textures.

För dig med ett grafikkort på 128mb eller 256 och 2gb+ i ram läs detta ! ! !

Genom att tilldela agp aperture size 128mb av ditt ram minne så flyter spelet på mycket bättre. För er med bara 128mb grafikminne så rekommenderas detta mycket, obs att ta inte högre än 128mb.

Det är så att datorn reserverar 128mb till grafikkoretet, alltså kan inget program roffa åt sig de megabytsen.

|------------------------|--------|

896 mb ram              128 mb ram

Ändringarna görs inne i bioset.

2. Optimera Windows

Om du nu ska ge bf2 dina resurser då ska ju inte Windows vara ett prestanda ankare som du måste dra efter dig. Se till att ha en virusfri dator.

-Kör CCleaner och adaware eller avg antispyware för att bli av med all junk.

-Strunta i snygga teman kör Windows Klassisk för att spara på ram och cpu kraft.

-Bara genvägar på skrivbordet, alla filer som ligger på skrivbordet läses in på ram minnet, därför är det bra att bara ha genvägar på skrivbordet.

-Stäng ner msn, media spelaren, skype och andra program som du inte har någon användning för när du spelar, dessa snylltar alldeles för mycket ram.

-Lägg växlingsfilen på en annan hårddisk, inte annan partition utan en annan hårddisk.

Först fylls ram minnet sedan när ram minnet är fullt så lägger datorn över de filer som inte används till växlingsfilen, när datorn sen behöver filer från växlingsfilen så swapar den över filerna till ram minnet, därför så är det bra att ha en sepparat disk med växlingsfilen på, då det går några procent snabbare att läsa in växlingsfilen. Storleken är oftast bäst att sätta på automatisk men har du 2gb+ i ram så prova med att stänga av växlingsfilen.

3. Optimera drivrutiner

-Först och främst så rekommenderar jag att du laddar hem de senaste (STABILA INTE BETA) drivrutiner som finns ute för ditt moderkort, grafikkort and so on.

-Sedan så uppdatera direct x till senaste versionen.

-Ati och nvidia installerar så mycket som ska vara igång när datorn startar och tjänster. Men faktum är att du inte behöver dessa, så gå in i msconfig och kryssa av allt som har med ati och nvidia att göra.

-Än en gång så ska jag säga detta, du kan och i vissa fall bör du stänga av v-sync men kom ihåg att du aldrig kan få högre fps än vad din skärm har hertz. Har du din skärm inställt på 60hz så är max fps 60, detta är bus enkel mattematik. Sen om fraps visar mer det är mer att spelet rullar på bra men du har fortfarande inte mer än 60fps.

4. Optimera spelet

Terrain: där är skillnad mellan low och medium men mellan medium och high så är skillnaden hår fin, håll dig till medium.

Effects: Detta är till för vind och kulhål, blixtrar och kanoner, vill du spara åtskiliga fps så sätt den på low annras på medium för också här är där knappt någon skillnad (märkbar skillnad) mellan medium och high.

Geometry: Här är det egentligen ingen skillnad på low, medium och high. Det är LOD (level of detail) och du får mer rund och verklig miljö plus att får fördel med att se fiender bättre om du har denna på medium / high.

Texture: samma sak gäller här, low ser du stor skillnad om man jämnför med medium fast skillnaden mellan medium och high är mycket liten. Du bör sätta denna på low eller medium.

Lightning: Denna inställning gör byggnader osv mer realistiska så du bör ställa denna på medium dock så satte jag själv min på low och blev av med mitt små lagg kunde till och med ställa in kantutjämning på 2x.

Dynamic shadows: Vill du ha skuggor så tar du medium vill du inte ha skuggor så tar du low, det är ingen idé att bry sig om high idetta fallet.

Dynamic lightning: Alla effekter kräver dynamic lightning därför rekommenderar jag medium eller low, vill du spara fps på detta så välj off.

Antialiasing: För mer realistiskt spelande så ska du använda denna funktion, dock bara rekommenderat om du har en monster dator med ett monster grafikkort, har du inte det så lämna denna av eller prova på 2x.

Texture filtering: Jag skulle rekommendera medium på denna, när jag satte den på low så fick jag så otroligt många grafikfel, så medium eller high om du har ett vasst grafikkort.

View distance: 50% 75% 100% jag rekommenderar att du väljer 100% för annars kan dina färdigheter falla på att någon annan ser dig för han har view distance på 100% och du har det på 50%.

Skärmupplösning

Har du en nyare maskin och upplever små lagg så kan det bero på hertzen, prova sänka hertzen så du kör med samma upplösning men mindre hertz. 800x640x72 eller 60, 1024x768x72 eller 60. Detta hjälpte mig också, dock när jag ställde in min maskin att jobba i 60hertz så fick jag "artifacts" så du får testa dig fram. Börja med 60hz och gå uppåt. Mitt lagg var i 75hz så efter jag provat 60 så fick jag ta 72 och då försvann lagget, eller små frysningarna.

Skippa intro filmerna

Gå in i din battlefield 2 mapp välj sedan mods, bf2, movies.

Döp om Dice.bik, Ea.bik, Intro.bik, Legal.bik, Welcome.bik till namn.BAK.

5. Övrigt

För att hålla datorn i trim så se till att disk defragmentera datorn en gång varannan månad eller så. Spara ihop till mer ram för det är en nyckel till att få battlefield två att köras utan lagg.

Håll drivrutinerna uppdaterade och skit i att köra allt på max, knappt någon skillnad lägg den extra kraften för att slå på antialiasing eller texture filtering. Så du får en snyggare spel upplevelse.

Program hittar du på

www.google.se

www.nvidia.com

www.ati.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...