Gå till innehåll

Därför är systemåterställning i Vista bättre än i XP


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Har för mig att det inte finns i alla versioner av Vista, vilken kör du? Du startar schemaläggaren med "taskschd.msc".

Skapa sedan en standardaktivitet där du väljer att starta programmet "wbadmin" som är kommandoradsverktyget för säkerhetskopiering. Stoppa sedan in "start backup -backupTarget:X: -include:C: -quiet" som argument (obs! byt ut enhetsbokstäverna). Välj också att köra schemaläggningen med adminrättigheter och testkör den för att se att den fungerar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Business

Tackar, de verkar funka! :)

Hur fungerar det då, skapar den en ny mapp efter varje backup? Eller kan man tala om att den ska bara ha en mapp åt gången, så den slänger den föregående? Den första backupen jag gjorde blev ca 50gig...har inte lust o ha tre sådana liggandes precis... ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, där ser man. Det låter ju bra!

En annan fråga jag har, när ja körde programmet vanligt ett tag sedan så kunde jag bara välja mellan hårddisk och DVD. Finns det någon "work around" så jag kan välja en mappad nätverkshårddisk? HAr nämligen en NAS där jag helst skulle vilja ha backupen lagrad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller systemåterställningsfunktionen i Vista så kan jag inte annat än att hålla med!

Blev övertygad då jag provade detta, den återställde flera program, drivrutiner osv. och Vista började funka som det skulle igen!

Har aldrig funkat vidare bra i XP, man har kört det men så har det inte gjort så mycket liksom, eller så har den bara klagat att det inte finns några ändringar sen senaste återställningspunkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga jag har, när ja körde programmet vanligt ett tag sedan så kunde jag bara välja mellan hårddisk och DVD. Finns det någon "work around" så jag kan välja en mappad nätverkshårddisk? HAr nämligen en NAS där jag helst skulle vilja ha backupen lagrad...

Såvitt jag vet går det inte att lägga backupen på en mappad nätverksenhet, inte ens med kommandoradsverktyget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt det efter en installation av en Bluetooth drivis / programvara som inte ville spela med Vista, fungerade kanon. Den dag jag råkade radera mitt gamla användarkonto där all min musik (ca 35 gb) och alla bilder låg (5 gb) så hittade jag inte på nått bra vis att välja en tidigare version då det inte fanns någon mapp att völja tidigare version på. Jag hittade dock ett program som löste på ett föredömligt vis, nu var det ju ingen större fara eftersom det finns en backup sen 2001  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...