Gå till innehåll

När använda kör som administratör?


andreee

Recommended Posts

Körde som sagt Vista under betastestningen en hel del, men har gatt tillbaka till XP sedan RC2:an ungefär. När jag hade Vista installerade jag ibland program i 'kör som administratör'-läget och ibland vanligt. Jag kom aldrig fram till nan slutsats om vad som rekommenderas, eller vilka följderna är av att göra det ena eller andra.

Jag kommer snart att köpa Ultimate och da blir det ju en massa installationer direkt när det är nytt och jag vill gärna göra 'rätt' fran början. Nan som känner att de vet var skillnaden är?

Jag förstar att 'kör som administrator' är "the safest bet" att lyckas med program man litar pa, men har det nan konsekvens sen? Kommer t ex genvägarna som skapas alltid att starta programmet i administratorläge?Nagot övrigt?

Tack

a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att installera på! Om du kör med UAC påslaget (det är standard) så kommer Vista att fråga om du vill tillåta installationsprogrammet att ge installationsprogrammet rättigheter på systemet så att det kan installera programmets filer och registernycklar korrekt. Detta är samma sak som att du först högerklickar och väljer "Kör som administratör" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

Det är väl sa jag gjrot ocksa. Har ända vid ett antal tillfällen haft känslan av att högerklick och 'run as administrator' gett ytterliggare lite tyngd at mina rättigheter. Typ att det var nan mjukvara som inte installerades korrekt (kanske nan codec eller nat) när jag "bara" gav tillstand vid vanlig installering, men som sen gick bra vid 'run as...' Och vid bada tillfällena var jag inloggad som admin pa mitt vanliga konto.

Men, men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...