andreee Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 Körde som sagt Vista under betastestningen en hel del, men har gatt tillbaka till XP sedan RC2:an ungefär. När jag hade Vista installerade jag ibland program i 'kör som administratör'-läget och ibland vanligt. Jag kom aldrig fram till nan slutsats om vad som rekommenderas, eller vilka följderna är av att göra det ena eller andra. Jag kommer snart att köpa Ultimate och da blir det ju en massa installationer direkt när det är nytt och jag vill gärna göra 'rätt' fran början. Nan som känner att de vet var skillnaden är? Jag förstar att 'kör som administrator' är "the safest bet" att lyckas med program man litar pa, men har det nan konsekvens sen? Kommer t ex genvägarna som skapas alltid att starta programmet i administratorläge?Nagot övrigt? Tack a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Det är bara att installera på! Om du kör med UAC påslaget (det är standard) så kommer Vista att fråga om du vill tillåta installationsprogrammet att ge installationsprogrammet rättigheter på systemet så att det kan installera programmets filer och registernycklar korrekt. Detta är samma sak som att du först högerklickar och väljer "Kör som administratör" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreee Posted March 16, 2007 Author Share Posted March 16, 2007 Ok! Det är väl sa jag gjrot ocksa. Har ända vid ett antal tillfällen haft känslan av att högerklick och 'run as administrator' gett ytterliggare lite tyngd at mina rättigheter. Typ att det var nan mjukvara som inte installerades korrekt (kanske nan codec eller nat) när jag "bara" gav tillstand vid vanlig installering, men som sen gick bra vid 'run as...' Och vid bada tillfällena var jag inloggad som admin pa mitt vanliga konto. Men, men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 17, 2007 Share Posted March 17, 2007 Det ska inte vara så eftersom UAC då du godkänner programmet/installationen ger det alla rättigheter som finns på systemet och tillåtelelse att göra vad som helst... detta borde dock begränsas eller styras upp i framtida Windows-versioner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts