Gå till innehåll

XP å Vista samma data??


sethakan

Recommended Posts

Först installerade jag vista 64-bit på C: och sen XP home på D: Samma disk som är partionerad.

I diskhanteraren ser jag att D: med XP är uppstartdisken varpå xp alltid startar och jag inte har nån aning om hur jag skall göra för att starta Vista.

Men helst av allt vill jag kunna välja när jag startar datan, vista eller xp. Kan ni fixa det för mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ta för vana att alltid installera det äldsta operativsystemet först, eftersom boothanterarna ofta är nyare i nyare version av Windows, så även i fallet XP-Vista. Stoppa i Vista-skivan och boot upp på den, kör sedan "Startup repair tool" så bör den kunna ordna det du önskar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt bra, Tack Stenis!

Nu startar datan på Vista igen men några frågor till har jag.

Av någon galen anledning har cdspelaren och den partitionen med xp på bytt enhetsbetekning, D: och F: å jag klarar inte byta tillbaka xppartionen till D: för att "det är en start- eller systemvolym eller om den innehåller växlingsfiler". Jag antar att allt blir fel på xp om jag försöker starta upp den nu!?

Sen är jag fortfarande intresserad av att kunna välja op vid start.

Anledningen till att det blev vista först var ju att det var det jag skulle ha... bara, men såå jäkla buggigt som det är på min data med drivrutiner och sånt så bevöver jag köra xp ett tag till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enhetsbeteckningarna är ett kapitel för sig då detta är beroende på om du installerar Vista genom att boota från skivan eller installera via Windows. I det första fallet blir Vista-disken alltid C: men om du installerar från XP blir enhetsbeteckningen alltid den som det är i XP. Det är alltså ingen fara att det blir  ngn krock som kan ställa till problem, det gäller bara att du vet om det :)

Ladda ner programmet VistaBootPro så kan du skapa ett nytt entry för XP i Vistas Bootloader, http://www.pro-networks.org/vistabootpro/intro.php.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat programmet men det kommer med ett felmeddelande. Jag tror jag vet vad det kan vara. Jag rörde lite i datorhantering igår och gjorde xppartionen aktiv, kan det vara det? Bägge står som primära. Skavv vista partitionen vara aktiv?

"may have irregular drive configuration"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får också det felmeddelandet :) Det räcker med en aktiv partition och i mitt fall är det Windows XP-partitionen. Vad har du för entries under Manage entries? Om du bara har Vista där så skapar du ett nytt genom att kryssa i "Add new..." > Windows Legacy och välja enheten där XP ligger (den enhet som Vista anser är XP-disken) och sedan skriver du in ett namn! Klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt du säger stämmer, det fungerar men min data vill inte riktigt bara.

När jag äntligen fick valet om vista eller xp så käkade xp ur och det gick inte att öppna, när jag skulle reparera den ville den ha ett lösenord, testade allt och inget men det gick inte.

Min data är helt enkelt inte klar för vista så jag formaterar alles och slänger in xp igen.

Till salu, WindowsVista prem 64-bit OEM 900:-

Tack ska du ha ialla fall stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jo, eller nej jag kommer fortfarande att ha problem med ljudkortet och vissa program och att bara vista själv tar ca 70% av ramminnet. Drivrutinerna kommer nog att dröja. Får se om det blir en ny data snart kanske. Vem vet!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...