Gå till innehåll

Internet borta i vista home premium 64bit


cyberthompa

Recommended Posts

Hej!

Bara undrar om det är någon som har en lösning på följande problem:

I förrgår när jag startade upp min vista-burk så var internetanslutningen borta, jag får ipadress och gateway och allt som behövs från min internetleverantör (bredbandsbolaget) men det går ej att pinga eller komma ut på nätet. När jag försöker reparera anslutningen så får jag ett besked att det ej går att nå primär dns och sedan ipadressen till dns servern. På min andra dator med winxp fungerar det utan problem.  Har avinstallerat och avaktiverat allt som har med brandväggar att göra, inget ipv6 aktiverat. Installerat om drivrutiner till nätverkskort och även testat med systemåterställning utan något resultat. 

Vad som dock är magiskt i samanhanget är att om jag ansluter datorn till min router istället för direkt till modemet så fungerar anslutningen, det är endast när jag kopplar direkt till modemet som det går åt pipan.

Har gogglat i ett par dagar nu och inte kunnat hitta någon lösning på problemet. Nätverkskortet fungerar klart och tydligt eftersom det fungerar när jag går via routern.

Hoppas att någon har en lösning, gogglar vidare under tiden.

Ha en trevlig helg.

Mvh

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du hittat någon lösning på Bredbandsbolaget + Vista? Jag installerade själv Vista igår på min burk som tidigare körde XP med fungerande nät.

Precis som hos dig får jag allt jag behöver från DHCP:n men det går inte att pinga ex. gateway. Har mina Xbox 360 kopplad mot samma ADSL modem och den kommer ut på nätet utan bekymmer.

Har x64 installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat hotfixen för vista i fredags, men det hjälpte inte något för mig. Fungerar fortfarande felfritt via routern men blir tvärstop direkt till adslmodemet. Håller på att försöka få tag på bredbandsbolagets tekniska support ifall problemet kanske ligger på deras sida, eller med deras hårdvara.

Tack för uppslaget iallafall.

Ha en trevlig kväll

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... killen jag pratade med på bredbandbolagets support hade inte hört om problemet tidigare. Det kan ju vara en sanning med modifikation. Det som är underligt är att det fungerat felfritt i nästan en månad. Enligt BBB så hade de inte gjort några ändringar. Det är väl bara att felsöka vidare. Tur att det fungerar via routern iallafall. Hojtar till om jag hittar något.

Mvh

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...