Gå till innehåll

byte till vista!


Byvander

Recommended Posts

min funderaring gäller nu om man kanske skulle köpa vista...

vad tycker ni??  e vista bättre än xp??

jag undrar då också om ja har en så pass bra dator som klarar vista??

har ju nu uppgraderat datorn lite smått...

ja har en.....

AMD Sempron 1.8 ghz 3000+

1024 mb minne...

GAINWARD GRAFIKKORT 7600GS 256 AGP

orkar min dator med vista då???

MVH: Byvander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är att Vista har ett trevligare utseende och för privatpersoner säkrare drivrutin/program -hantering.

Där slutar fördelarna... >:(

För de som inte köper helt ny PC-utrustning innebär det att en mängd utrustning får skrotas eftersom Drivrutiner aldrig kommer att skapas för enheter äldre än fyra år (t.ex. skanner och usb-blåtand).

Minnet utnyttjas till max för file-cache (vilket är bra men nedslöande).

Processorkraften slösas bort till bling-bling (t.ex. frivilliga aeroglas och film-bakgrunder).

Systmet blådumpar och program crashar fortfarande (dock finns försök till analys/rapport -hjälp).

Program strular ofta med filer som inte hittas, eftersom svenska Vista i grunden är USA/engelskt länkning.

GameSpy (t.ex. vp3) fungerar fortfarande inte.

Vista i fullversion är oföskämt dyrt i förhållande till vad man får utöver vad som finns i XP.

:D Jag var imponerad av hur väl installationen tog hand om alla mina standardkomponenter i stationära och bärbara PC. Men senare när nyhetens behag klingat av insåg jag att jag behövde XP för alla mina spel och gamla väl fungerande program (nu ej körbara i Vista).

Så för mig gäller åter XP efter en dryg månads Vista..  :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst af Gultarp

Min åsikt är att du ska inte byta operativsystem.

Jag har en XP-dator som hängt med några år, och just nu går den mycket bra. På den datorn kör jag skräpprogram och en gammal skanner.

Du ska veta att ett operativsystem är som allra bäst vid slutet av sin livscykel.

F. ö tycker jag du har för lite minne.

Den nya datorn har jag, på de rekommendationer Microsoft gav för ca ett år sedan, försett med 2 GB i RAM med ECC samt med 64 bits Vista. Också Duo processorn.

Nackdelen med 64 bits är, än så länge, att en hel del (gratis)program och drivrutiner för gamla skrivare och skannrar inte finns tillgängliga. Och lär väl aldrig göra det heller. Försöker man ladda in icke Vista-certifierade program, så går det i regel fel, till sist.

Fördelen är att Vista 64 är helt stabilt. Oberoende hur många, Vista-certifierade, program jag kör samtidigt. Inte ett systemstopp sedan 1 februari. Det du!!

Jag tror att MS har lanserat 32 bits Vista endast för att få fart på försäljningen. Inte för att det på något sätt är bättre än XP.

OBS, det är skillnad på program som en del programmakare betecknar som klara för Vista, respektive de program som är digitalt certifierade av MS. Det är bara de certifierade som är ordentligt "avlusade".

Min åsikt är helt klar. Behåll XP tills du byter dator. Då köper du en kraftfull dator för Vista 64 bit. Nu låter jag som en försäljare på MS, men jag tycker att min Vista 64 bit är klart bättre än min XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...