Gå till innehåll

Prompt for Credentials


fredrikalm

Recommended Posts

Hej,

Alla artiklar jag sökt på nätet om hur man aktiverar Prompt for Credentials i Vista hänvisar till secpol.msc som inte finns i Vista home premium. Hur kan jag aktivera detta på annat sätt? Det jag är ute efter är att även om jag är inloggad med ett adminkonto ska jag få lösen ordsprompten innan jag kan gå vidare. Har också läst att det ska gå att aktivera så att man måste trycka ctrl-alt-del innnan man får mata in lösen och jag undrar hur man aktiverar det också.

/Fredrik

--

Fredrik Alm

ICF Certified Coach

http://www.moveforward.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ctrl+Alt+Delete fixar du genom att köra "control userpasswords2" från "Kör" eller i Startmenyns sökfält. Du får då upp den avancerade användarkontrollpanelen där du kan ställa in att Ctrl + Alt + Delete ska användas.

Vad gäller konfigureringen av Kontroll av användarkonto ska jag undersöka det lite närmare, det är antagligen bara att du måste ändra ett registervärde för att konfa det på Home-versionen av Vista. Återkommer!

// Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Era svar har varit mycket hjälpsamma men jag undrar en sak till:

enligt securit best practice guiden så kan man även tvinga ctrl-alt-del innan lösen för "elevation" matas in:

"In addition to Good Practice you might consider also requiring the special Control-Alt-Delete key sequence for consent to complete administrative tasks.  Control-Alt-Delete is a special key sequence that places the computer in a very secure mode of operation and makes entering Administrator credentials far more secure.  In addition to the previous guidance, this change will provide additional protection to the system when an administrator is elevating his or herself using admin approval mode and also when a Standard User needs consent from an Administrator.  Information on making this change can be found online at" (onlineinfon hänvisar också till secpol ...)

Tack igen på förhand!

/Fredrik

--

Fredrik Alm

ICF Certified Coach

http://www.moveforward.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte illa att köra med Ctrl + Alt + Delete även i UAC, på en burk för hemmabruk :)

För att aktivera det skapar du en registernyckel vid namn "CredUI" under HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPolicies. Under nyckeln CredUI skapar du ett DWORD-värde vid namn "EnableSecureCredentialPrompting" och sätter värdet till 1.

// Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bärbar dator som jag har hela mitt företag på och en del känslig information om både mig själv och andra finns på den. Jag ska uppgradera till Vista Ultimate men fram tills dess så vill jag säkra upp så mycket som möjligt i den version jag har. Använder den som en kontorsdator och kör mest office/ie och några andra småprogram så jag behöver inte ändra inställningar så ofta ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...