Gå till innehåll

Värt skapa ny användare?


Opel_Astra

Recommended Posts

Hallå på er!  :D

Då och då läser jag att det är smart o ha två användare på en dator, dvs en administrativ och en begränsad. Den begränsade kör man till vardags, detta för att förhindra virus och övrig skit.

Är det värt det att skapa en till användare tycker ni? Jag kör administrativ just nu. Har egentligen inte haft problem med virus eller liknande, kanske kan bero på att jag kör NOD.

Tar det inte massa med onödigt utrymme att skapa en till användare?

//Milan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är värt det alla gånger! :) Allt blir betydligt säkrare om du kör med ett begränsat konto och sedan använder administratörskontot för att utföra installationer och ändra inställningar. Du behöver heller inte logga ut för att göra detta utan i de flesta fall kan du högerklicka programmet, kontrollpanelen eller det du vill starta och välja "Kör som" och kan då fylla i ditt användarnamn och lösenord för admin-kontot. Ibland kan du behöva hålla in Shift för att få upp "Kör som".

Att ha ett extrakonto endast för inloggning tar inte upp många megabyte alls så det är absolut inget problem.

// Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är värt det alla gånger! :) Allt blir betydligt säkrare om du kör med ett begränsat konto och sedan använder administratörskontot för att utföra installationer och ändra inställningar. Du behöver heller inte logga ut för att göra detta utan i de flesta fall kan du högerklicka programmet, kontrollpanelen eller det du vill starta och välja "Kör som" och kan då fylla i ditt användarnamn och lösenord för admin-kontot. Ibland kan du behöva hålla in Shift för att få upp "Kör som".

Att ha ett extrakonto endast för inloggning tar inte upp många megabyte alls så det är absolut inget problem.

// Andreas

Ett jättetack! Ni är guld värda på detta forum :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga in på adminkontot och kopiera dom från vart du nu har dom til c:documents and settings<användarnamn på det begränsade kontot>My documents :)

Attans! :) Att jag inte tänkte på det.

Tack ännu en gång. Nu kan man pusta ut!  8)

//Milan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...