Gå till innehåll

Kan inte installera eller avbryta installationen av Windows XP


Dennis1101

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem...jag kan inte installera eller avbryta installationen av Windows XP för när jag väljer att installera den så säger den att filen "D:WINDOWSI386asms" fattas...

Och när jag sen startar om min dator så kommer det bara upp "Setup is being restarted", vad ska jag göra för att avbryta installationen så jag kan installera Linux istället?

En sak till som är lite off-topic, vilket Linux tycker ni jag ska ha i min dator om ni kan hjälpa mej med mitt problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill installera Linux på datorn (över Windows XP) så är det väl bara att stoppa i och boota upp från Linuxskivan?? :)

Hur bootar man en Linux skiva?

men, asså när man startar datorn står det bara "setup is being restarted" och sen startar den windows xp installationen och då säger den att en fil fattas, sen så gör den samma sak om & om & om igen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux-skivorna är precis som Windows bootbara, det vill säga att du kan starta upp från dom när datorn startas. Om du ändå ska ersätta den trasiga Windows XP-installationen så spelar det ingen roll om den inte funkar eftersom du ska starta upp på Linuxskivan och köra igång Linuxinstallation, varpå din XP-disk ryker all världens väg och därmed problemen du har med den.

Om du vill få igång XP-installationen så är det nog till att skaffa en annan Windows XP-skiva eftersom jag misstänker att filen inte kan läsas från skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux-skivorna är precis som Windows bootbara, det vill säga att du kan starta upp från dom när datorn startas. Om du ändå ska ersätta den trasiga Windows XP-installationen så spelar det ingen roll om den inte funkar eftersom du ska starta upp på Linuxskivan och köra igång Linuxinstallation, varpå din XP-disk ryker all världens väg och därmed problemen du har med den.

Om du vill få igång XP-installationen så är det nog till att skaffa en annan Windows XP-skiva eftersom jag misstänker att filen inte kan läsas från skivan.

Okej, kan du länka till en Linux bootbar grej?

Men, asså när jag startar datorn sätter windows installationen igång automatiskt och jag kan inte förhindra det, även om jag inte har nån skiva i...:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux-frågor får du ställa i Linux-forumet där jag är säker på att någon Linuxbevandrad användare kan hjälpa dig. Om du inte kan starta från en CD eller DVD så måste du antagligen aktivera detta i BIOS alternativt trycka exempelvis F12 udner uppstart och där välja att boota från CD-/DVD-enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux-frågor får du ställa i Linux-forumet där jag är säker på att någon Linuxbevandrad användare kan hjälpa dig. Om du inte kan starta från en CD eller DVD så måste du antagligen aktivera detta i BIOS alternativt trycka exempelvis F12 udner uppstart och där välja att boota från CD-/DVD-enheten.

Okej, tackar, ska se om dt fungerar.

EDIT: nej, det funkade inte med F12...

VAD SKA JAG GÖRA?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux-frågor får du ställa i Linux-forumet där jag är säker på att någon Linuxbevandrad användare kan hjälpa dig. Om du inte kan starta från en CD eller DVD så måste du antagligen aktivera detta i BIOS alternativt trycka exempelvis F12 udner uppstart och där välja att boota från CD-/DVD-enheten.

Okej, tackar, ska se om dt fungerar.

EDIT: nej, det funkade inte med F12...

VAD SKA JAG GÖRA?!

Hjäälp med någon, jag behöver kunna använda min DATOR!

Bara så ni vet, jag har inget operativsystem alls i datorn nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du kan ta bort registernycklarna utan problem? Du har kontrollerat det som står i metod 3, vad har du för skiva?

Jag kunde inte få igång regedit.exe...

Jag har en vanlig, men den funkar inte, nu har jag en bränd som jag använder nu...

Kan någon hjälpa mej? :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är för fel på den "vanliga" skivan? Är det en äkta Windows XP-skiva som är silvrig och med hologram? Har du tagit en kopia av den skivan och bränt ut eller var har du fått den brända skivan ifrån?

Den vanliga är konstig och går inte att starta, den brända har jag fått av min kompis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, sista utvägen är nog att försöka få tag på en tredje skiva. Har du inga återställningsskivor som du kan använda dig av?

Nepp, jag har inga återställningsskivor :(

skiiiiiiiiit jag kommer aldrig få iordning på min dator  :'(  :'(  :'(  :'(  :'(  :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...