Gå till innehåll

2 problem med nätverk


H4xx0R

Recommended Posts

Jag har stött på två problem med mitt hemmanetverk. Då jag har två datorer i nätverket en Vista-dator och en XP-dator.

1: Jag vill att Vista datorn ska ha full kontroll över XP-datorn. Jag har delat ut hela C://-disken på min xp dator och jag vill att vista-datorn ska ha fullmakt över den. Just nu kan jag komma åt den genom Vista-datorn men jag kan inte gå in i mappar som Program och användarmappen.

2: Nätverkskatan funkar inte. När jag går in på nätverkskartan så ser jag inga datorer där. Mitt nätverk ser utt såhär(paint-bild): http://static.pici.se/pictures/cRQgBCyaF.jpg

Det här har jag gjort:

*Aktiverat nätverksupptäckt på vista-datorn.

*Installerat LLTD på xp-datorn och aktiverat den på vista-datorn.

*Valt Privat som nätverkstyp.

*Aktiverat "fil- och skrivardelning" i brandväggen på xp-datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du inte kommer åt filerna beror antagligen på att ditt konto inte har behörighet att komma åt dessa mappar, om du hade haft UAC aktiverat så brukar den fråga om du vill justera behörigheten så att du kommer åt mapparna har jag för mig. Annars får du lägga till ditt konto på säkerhetsfliken.

Har du stängt av några tjänster på datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetsfliken på XP-datorn menar jag, däremot finns det ingen sådan om du kör XP Home.

Har inte hört talas om att det skulle vara problem med att skapa nätverkskarta och inte ens se routern du är ansluten till, du får inget meddelande precis under rullgardingsmenyn där du väljer vilken nätverksanslutning du vill skapa nätverkskartan för? Uppgraderat firmware på routern och drivrutinerna på Vista-burken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst problemet med delnig av disken. Man skulle tydligen i fliken dela ut endast välja Dela ut den här mappen på nätverket och inte Tillåt att andra på nätverket kan ändra min filer.

Jag har endast installerat drivruter på XP-datorn eftersom det är där USB-motagaren är. På Vista-datorn var det mer PnP eftersom jag inte fick några drivvar alls. Routen är av den senaste frimeware. I nätverkskartans fönster får jag meddelandet "Det går inte att skapa en nätverkskarta för den valda typen av nätverksanslutning." då min anslutning är inställd på Privat-nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte helt säker på vilken rullningsmeny du menar men nä jag skapar en anslutning så väljer jag "Anslut till internet".

Nätverkskortet är NVIDIA nForce Networking Controller och jag har den senaste versionen av nForce installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen om jag förvirrade dig, det är bara om man har flera nätverkskort rullgardinsmenyn dyker upp :)

Kontrollera att båda Link-Layer Topology Discovery är ikryssade om du tar högerklickar din nätverksanslutning och välja Konfigurera, det är det enda jag kan tänka mig som ställer till det!

EDIT: Kör också detta test för att se om din router verkligen klarar av LLTD: http://www.microsoft.com/windows/using/too...gd/default.mspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framsteg men fortförande inte helt fungerande.

Jag körde testet som du länkade och det visades sig att UPnP inte var aktiverat på routern. Nu har jag aktiverat den och routern visas nu i listan över enheter i nätverket. Dock så får jag fortförande inget på nätverkskartan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...