Gå till innehåll

Behörighet


DanEli

Recommended Posts

Hur ändrar man behörighet så man kan ta bort vissa programmappar? När jag försöker ta bort ett program så står det att jag måste ha behörighet att utföra den här åtgärden. Jag är inloggad som administratör och jag kör Vista.

Nån som vet???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har med UAC'n att göra.

Även fast du är administratör så kör du bara som user. När du gör något som kräver mer rättigheter så kommer det upp en ruta (som ser olika ut beroende på vad man håller på med) som i ditt fall borde säga något liknande.

Åtkomst till målmappen nekades

Du måste bekräfta den här åtgärden.

"Fortsätt""Hoppa över""Avbryt"

Väljer du fortsätt här så får du upp en ny fråga och svarar du "OK" på den så får då administrativa rättigheter för att utföra just denna uppgift.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag aktiverade UAC:n igen och provade som du skrev ClasP. I första rutan står det att man måste bekräfta den här åtgärden, jag trycker på fortsätt och kommer till nästa ruta som säger, "di tillåtelse krävs innan windows-åtgärden kan fortsätta". Jag trycker fortsätt och då kommer den rutan upp igen som säger att jag inte har behörighet, och där kan jag bara välja mellan "försök igen" och "avbryt".

Man kan bli tokig för mindre. Så mycket säkerhet att man inte ens själv får göra vad man vill i sin egen dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat din dator från XP eller liknande.

Det jag menar, är katalogerna från program som är skapade av vista eller är katalogerna kvar sen en tidigare installation?

Är det kataloger som är kvar sen tidigare så kan du behöva ta tillbaka ägareskapet på katalogen.

högerklicka på katalogen > egenskaper > fliken säkerhet > knappen avancerat > fliken ägare > knappen redigera > UAC fråga > Välj ny ägare > Ok eller verkställ

Hoppas det funkar

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...