Gå till innehåll

Fläkten är igång hela tiden


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Hej

Jag har en bärbar burk....

Och fläkten har varit igång sedan jag startade burken för 2 timmar sedan , ett himla väsen och det är inga låg eller högvarv här inte utan samma väsen hela tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för modell och fabrikat ?

Min bärbara ACER Ferrari 3200 har också en processorfläkt som går med två hastigheter.

En som knappt hörs och en som låter som f.n en stund då och då.

Jag vet att i mitt fall fanns en BIOS uppgradering som ändrade vid vilken temperatur fläkten skulle gå på fullvarv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland undrar man vad man har ögon till  :- mer än att flirta med  ;)

Jag noterar att du har en AMD Turion 64 X2 Mobile Technology-processor vilket innebär att den har

funktionen "Cool and Quiet". Detta innebär att processorn skall gå ned i prestanda (energisparläge)

när den inte behövs till mer än 15%.

AMD Dashboard Demo Software, Rev 2.0.0 - The AMD dashboard demo software graphically displays your processors current frequency, voltage, and power savings.

Ladda ned programmet och se om energispar funktionen är aktiverad. Programmet visar grafiskt om du spar energi eller inte. Om "Power savings" inte står på max ibland så kommer fläkten att gå på fullt hela tiden och batteriet räcker inte så länge.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...s/dashboard.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Programmet ovan är avsett för Windows 200 och Windows XP annars så kanske det var bra att använda

Turion vet jag inget om men Det står AMD Sempron Mobile

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turion vet jag inget om men Det står AMD Sempron Mobile

Jag kollade hos HP vad som ingår i en HP Compaq 6715s som du angivit.

AMD har en finess som hjälper dig spara batteri och avge mindre värme.

För att konstatera att finessen är aktiv så tipsade jag dig om programmet.

Programmet ovan är avsett för Windows 200 och Windows XP annars så kanske det var bra att använda

Programmet fungerar fint även i Windows Vista av alla typer, om det är vad du har.

Du vet att du kan avinstallera programmet om du inte vill ha det kvar efter testen !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att jag kan ta ur bateriet då jag kör på nätet och inte använder batteriet och då få fläkten att arbete mindre?

Fläkten snurrar inte bara när datorn går på batteri.

Fläkten snurrar för att kyla av processorn. (inte för att kyla batteriet...)

Om processorn jobbar för högtryck hela tiden så alstrar detta värme som måste blåsas bort.

Om du nu tar och installerar programmet, så ser du om processorn jobbar 100% full effekt i onödan,

eller om processorn använder inbygda finessen "Cool and Quiet" = "Sval och tyst" och ändå går i fullfart.

Du ville väl veta om fläkten behövde snurra hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Varför är texten överstuken för...

Programmet fungerade inte på min vista, inga knappar att trycka på med mera dvs det funkar i xp och 2000...

Den har lugnat ner sig efter en ominstallation av burken i går så vi får hoppas att den mår bättre nu?

Kankse kan det vara då att min burk skriker efter SP1 !!!

Ja vem vet, ja inte jag ialla fall men det visar sig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att du drev med mig  ::)

Så här ser programmet ut i min Vista. De visar två exempel på när processorn kör för fullt och när den kör sparsamt.

Det översta visar att "Power Savings" inte sparar energi, processorn kör på 92% och spänningen är nära max.

Den undre visar "Power Savings" sparar energi, processorn kör på 42% och spänningen är på minimum.

När visarna varierar på detta sätt så fungerar funktionen som skall hålla datorn svalare och fläkten tystare.

På detta program finns inga knappar att trycka på, det är bara till för att visa hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Jaja fläkten har nu lugnat ner sig efter en ominstallation, tror det var något prog som gjorde att den hålde på för jag skippade en del prog efter ominstallation och du är det bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...