Gå till innehåll

Kan en "vanlig" 32-bitars installation av Vista adressera mer än 2048MB RAM?


sucker666

Recommended Posts

Jag är ny här på forumet - skall uppdatera min profil snarast möjligt... Är det någon som vet om en "vanlig" 32-bitars installation av Vista Ultimate kan adressera mer än 2048MB RAM minne? Alltså, är det någon idé att uppgradera burken med 2 x 2048MB moduler = 4096MB, istället för de 2 x 1024MB som sitter i nu? Vad jag tänker på är om det krävs 64-bitars installation av Vista Ultimate för att tillgodogöra sig så mycket internminne som 4098MB? Och krävs det någon speciell typ av Intels C2D-processor - kanske inte räcker med den 2,4GHz jag har..??! Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, och känn dig som hemma (det gör jag)  :D

Ett 32-bitars Windows system kan adressera max 4GB. Här reserveras minnesadresserna mellan 3-4GB

för system- och hårdvaruadresser. Av denna anledning kan du inte använda /adressera mer än cirka 3GB

för program.

Om du installerar 4GB så kan du bara utnyttja 3GB av dem tills du uppgraderar till 64-bitars Windows.

(Även om man normalt lägger till minnen i par för optimal prestanda, så kan man köra med udda antal.)

Intels C2D (Core 2 Duo) stöder 64-bitars Windows och hastigheten 2,4GHz räcker utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Tack för ett bra svar! Men om jag har rätt så kommer alla VISTA Ultimate licenser som både 32- & 64-bit version, dvs man kan välja vilken man vill installera, eller..?? Om jag nu skulle få för mig att installera VISTA Ultimate i 64-bitars version - vilka skulle de omedelbara fördelarna bli, om några? Och skulle de program som jag har i (antagligen...) 32-bitars version, t.ex. Office 2007 Pro, Adobe Acrobat, Nero m.m. fungera i en 64-bitars VISTA Ultimate installation? Och hur är det med drivrutiner? Behövs det speciella drivrutiner för ingående hårdvara i den bärbara burken vid en 64-bitars installation?  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper den dyra (4850:- ) Microsoft Windows Vista Ultimate Svensk,Fullversion,DVD

...så ingår både 32- och 64 -bitars installationer och du kan välja och installera om hur många gånger du vill.

Om man nu har en x64 processor och gott om minne (över 3GB) så gäller Vista x64.

De program du nu kör passar även till x64 (där de körs i kompatibility mode)

Drivrutiner måste vara av x64 typ men programmen kan vara x86 & x64.

Leverantören av bärbara burkar brukar vara dåliga med att uppdatera sina sidor med drivrutiner

för x64 i synnerhet och Vista i allmänhet...

De som ingår i Microsoft DVD och Update räcker normalt till utan att man behöver besöka leverantörens webb. Detta gäller både pekplattor och interna enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...