Gå till innehåll

Problem med USB-Hubar i Vista


mios

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett otroligt frustrerande problem som jag inte riktigt lyckas hitta någon information om, trots hyffsat bra "Google-skills".

Problemet är följande: Min dator fungerar utmärkt så länge USB-enheter är anslutna till moderkortet (ett Abit F-190HD Fatality ) eller till Antec-lådans kontakter. Men, så snart jag ansluter en enhet som är en USB-hub på ett eller annat sätt tex min DLink DUB-H7, min noname USB-hub eller till och med ett Apple Keyboard (som ju har 2 USB-portar på sig) så händer följande:

Allt fungerar bra tills dess jag startar om (eller stänger av och slår på datorn): Då slutar de flesta USB-enheter att fungera, oavsett om de sitter i datorn eller i USB-huben. Ansluter jag tex. en ny USB-hårddisk så dyker den inte upp alls.

Jag har alla uppdateringar, inkl de tillförlitlighets och USB-uppgraderingar som distribuerades för någon vecka sedan och inget hjälper... Enhetshanteraren tycker att allt är frid och fröjd och visar inga konflikter, varken innan eller efter omstart!

Alla förslag och idéer mottages med varm hand!

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är väl medveten om att de flesta USB-hubbar drar ner USB2 till USB1-prestanda !?

Mitt BIOS mappar upp alla enheter före boot. Hur är det med ditt ?

Jo, i och för sig - men problemet här är ju inte att det går långsamt eller så utan att det inte fungerar alls. Innan omstart så går en extern hårddisk ansluten till en HUB i full hastighet - efter omstart så nås den inte alls!

Själva allokeringen av enheter vid boot fungerar bra och allt som är anslutet inkl externa diskar och Ipods dyker upp i Bootsekvensen (POST-sidan). 

Senaste tipset jag fått på ett engelskt forum är att pilla med strömsparfunktionerna i Vista och stänga av dessa för USB-enheter! Ska prova det ikväll!

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har problem oxå.

kopplar jag in tangentbord,mus,headset,ratt i USB så slutar headset att fungera,ljudet blir skit.

pluggar jag ur headset funkar ljudet i högtalarna.

Sen får jag reboota.

Utan ratt i usb funkar allt normalt.

Hade inte dom här problemen i XP

har haft den här dator i 4-5 dar nu och börjar bli lite less

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...