Gå till innehåll

HJÄLP XP install/rep (har kraschat)


Axbro

Recommended Posts

Yes. Nu är det såhär att jag bootar från en CD skiva.  Det kommer upp en text som frågar om jag vill reparera eller installera ett nytt XP. Jag tryckte på reparera så kommer det start med test som det står: With windos installation would you like to logg on to? 1 = c  2=d 3= e

det är c som jag vill få igång så jag trycker 1.

Det kmr upp en text som fråger efter Admin password. Jag mins inte att jag lagt in något så jag trycker på Enter.

Detta resulterar med att det kmr upp en text som det står: "c:/windows" som man ska skiva in ett kommando i.

när jag skiver format händer det inget, men när jag skiver "fixboot" så kmr detta upp.

Så jag undrar vad händer om jag skriver fixboot. Jag har skrivit fixboot då kommer det upp tHE TARGET PARTITION IS C:. ARE YOU SURE TO WRITE A NEW BOOTSECTOR THO THE PARTION C ? . vad händer om jag skriver yes ? .

Dåligt förklarat men jag hoppas någon fattat det ja skrivit :P .

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen formatering.

Boot blocket är den första lilla programsträngen som disken läser upp för att komma åt resten av Windows XP's filer.

Jag vet inte vilket problem du skall reparera men kommandot är ofarligt för XP.

Allt blev lyckat och blev succesfully. vad ska jag göra nu? starta om datorn och allt funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att trycka <F8> en gång i sekunden i uppstarten, tills du får start-menyn.

Välj där att starta i Felsäkert Läge. Se om du kommer upp i ett minimalt Windows.

Ta ut skivan !

När jag har gjort det så kommer det upp det där med felsäkert läge då trycker jag där och en svart ruta kommer upp och ingenting händer och efter ett tag startar den om sig som vanligt.Vad är felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova även att i menyn välja "Använd senast fungerande konfiuration" eller motsvarande...

För att utesluta minnesfel så ladda ner och bränn en CD med programmet:

http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Ladda ner http://oca.microsoft.com/en/mtinst.exe och kör det. Välj alternativet "Save CD Image to Disk..."

Alternativet att skapa en diskett fungerar inte.

Spara på lämplig plats "windiag.iso". Bränn ner detta minimala program till CD och starta upp med CDn.

Testen startar automatiskt testerna 1-6. Tryck "T" under testen för ytterligare tester 1-11.

Det kommer upp en text som frågar om jag vill reparera eller installera ett nytt XP.

Är det inte minnesfel så kan det vara skadade filer på disken. Starta upp på Windows CDn igen men denna gång

så väljer du "Installera nytt XP". När installationen upptäcker att Windows redan finns så väljer du att "Reparera".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...