Gå till innehåll

Bluescreen sen omstart


xamer

Recommended Posts

Hej.Jag har fått ett konstigt fel på datorn.Jag stängde av den som vanligt på kvällen sen dagen efter startar den upp och jag kan logga in i windows.Men nån minut efter inloggning så får ja bluescreen(hinner inte läsa va det står)så startar den om,låter ja den stå på så får ja bluescreen efter ett tag ändå.Så håller den på så tills jag stänger av den.

Min kompis snackade med en lärare på en data-linje i skolan och han sa att de troligtvis va att mitt nätaggregat va för litet, så ja köpte ett mycket större.Fast de händer fortfarande samma sak.Någon som har något förslag vad ja ska göra för att få datorn att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du skall hinna läsa vad som står på BSOD (Blue Screen of Death eller blåskärm kort och gott) så skall du:

Högerklicka på "Den här datorn" och välja Egenskaper.

Fliken "Avancerat" -> "Start och Återställning" ->"Inställningar".

Under kolumnen "Systemfel"  kryssa ur rutan "Starta om automatiskt".

Vid nästa blåskärm notera felkoden och så mycket informnation som möjligt och återkom sedan med det  i denna tråd.

Du kan även göra en sökning på Microsofts hemsida http://support.microsoft.com/default.aspx?ln=sv

där du skriver felkoden i rutan "Sök i support (KB)".

Troligtvis så är det någon drivrutin som inte är uppdaterad.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Nod32 på datorn men har tyvärr inte installen eftersom jag tog installen direkt från en kompis usb minne..men de borde väl funka om jag bara tar bort Nod?och jag antar att jag måste ta bort det genom felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men ja drar ut nätverksladden o startar i felsäkert läge o tar bort Nod då  :D men ja sökte på felkoden i länken ovan..de stod att ja skulle se till att ha dem nyaste uppdateringarna på bios osv..men jag en del polare till mej säger att datorn kan krasha om man uppdaterar bios..o eftersom jag inte e nån höjdare på datorer så vet jag ju självklart inte hur man gör  ;D nått tips på de också kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS skall man bara uppdatera om det är allvarliga problem med datorn vid start och om tillverkaren av moderkortet kräver det... D v s oftast behövs det inte...

En felaktig BIOS-uppdatering kan leda till att hela datorn kan åka till soptippen, då BIOS ej går att återställa till ett tidigare skede tyvärr...

Avinstallera du NOD32 i felsäkert läge via Lägg till/Ta Bort program i Kontrollpanelen.

Hämta sedan hem det program som Malou rekommenderar (vilket som är bäst det tvistar vi om fortfarande på forumet :D)

Hämta även hem CCleaner http://www.ccleaner.com/

Bocka ur Yahoo Toolbar under installationen

för att städa rent så att det inte finns några rester kvar efter NOD32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uj,  skall man vara riktigt ärlig så skulla jag betala för att ha ett bra antivirusskydd.

Själv har jag F-Secure Antivirus men det kostar pengar.

Kolla igenom forumdelen om antivirusprogram:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?board=42.0

och gör en egen bedömning. Det är som att välja pålägg på en smörgås, vissa tycker man om, andra inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat ByggareBob  ;)

Du var på rätt väg redan från början. Imponerande !  :)

Tack så mycket. Google är din vän på vägen, i de flesta fall... ;D

Har du Waxinator, däremot kanske tips på ett bra gratis antivirusprogram till xamer så vore det en bra hjälp på vägen, då jag är dålig på vad som kan vara värt att ha eller inte ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag sedan många år tillbaka AVG gratisversionen och den räcker bra för mig.

Kanske för att jag inte klickar på allt jag ser på nätet eller allt som hamnar i brevlådan  ::)

Sedan tycker jag att eftersom virus är gratis så skall antivirus också vara det  :o

Malou's lista är väl annars ett bra tips som du skrev.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag fått ett annat fel  :( o de är att datorn hänger sig..så startar jag om den o den hänger sig igen och detta upprepas ett antal gånger.Till slut tröttnar jag och stänger av datorn.Men sedan vissa dagar startar den upp helt utan problem  :-[.O ibland kommer de bluescreen o så startar jag om den o de funkar.Men de som står vid bluescreen är följande: Datorns BIOS är inte helt ACPI komatibelt.Kontakta datorleverantören eller besök http:www.hardware-update.com om du vill ha ett upptaderat BIOS.Om du inte kan erhålla ett uppdaterat BIOS eller om tillverkarens senaste BIOS är ACPI kompatibelt kan du stänga av ACPI-läget under den texbaserade delen av installationen.DU kan göra det genomatt trycka på F7 när du uppmanas att installera drivrutiner för lagringsenheter.Systemet kommer inte meddela att tangenten F7 trycktes ned.ACPI kommer att inaktiveras i tysthet och installationen kan fortsätta

Teknist Information:

***STOP.0x000000A5 (0x00000011, 0x00000007, 0xF7727180, 0x03000000)

Vad är det för fel denna gången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du frågade vad ACPI-kompatibelt (Advanced Configuration Power Interface) betydde i samband med blåskärm.

Detta är nog något som förekommer i bärbara datorer för att hantera batteri status.

Kan detta betyda att du har problem med strömmatningen i datorn !?

Gå igenom systemloggen och se vad som hänt.

(Högerklicka Den här Datorn välj Hantera)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...