Gå till innehåll

Mycket minne men visar fel i Vista


Lophornis

Recommended Posts

Hej

Jag har en ny byggd dator som har 4GB ram minne men i Vista home premium visar det bara att minnes mängden är 3326MB. Varför visas inte att jag har 4000MB ex?

Jag fick höra att ett 32 bit system inte kan hantera mer än 3GB minne stämmer detta och hur kan man fixa till det så man kan köra med mera minne?

Mvh Lophornis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fluorescent79

Jag lyssnade på en podcast där man diskuterade detta fenomen med minne i windows, där sades det att windows 32-bitar bara kan adressera 4gigabyte minne. Men det folk ofta missar är att annan hårdvara du har i din dator också behöver adresser för att användas. Så du måste räkna bort minnet som sitter på grafikkortet, ljudkortet etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny byggd dator som har 4GB ram minne men i Vista home premium visar det bara att minnes mängden är 3326MB. Varför visas inte att jag har 4000MB ex?

I Windows visas inte hur mycket minne du har utan bara hur mycket som kan användas till dina program.

I uppstartstexten och i BIOS ser du hur mycket som finns i datorn.

Jag fick höra att ett 32 bit system inte kan hantera mer än 3GB minne stämmer detta och hur kan man fixa till det så man kan köra med mera minne?

På grund av följande resonemang så kan man inte påverka detta på annat sätt än genom uppgradering

till 64-bitars operativsystem (Windows Vista x64 ).

Med 32-bitars operativsystem så kan minnesplatser mellan 0 - 4096Mb adresseras.

Man har alltid reserverat minnesadresserna för system och hårdvaruregister högst upp i adressområdet.

På så vis har programmerarna haft tillgång till alla adresser från noll upp till det reserverade området.

När 32-bitars systemen skapades räckte det med att man hade 64 - 128MB minne och man sa att över

3GB RAM var orealistiskt... då!

Senare insågs det att snart skulle 4GB vara för lite så 64-bitars operativsystem skapades.

Om du tänker dig att har följande rad med minnseceller som du kan peka ut (32-bit, x86):

0123456789....1024kb......8MB.....128MB......1GB.......3GB.........4GB

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                                    VVVVVVV

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                    VVVVVVV

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx VVVVVVV oooooooo..

V = det virtuella (tänkta) minnet som systemet använder

x = det RAM minne som du stoppat i för dina program

o = oanvändbart (utanför åtkomliga adressområdet)

Av detta ser du att oavsett hur mycket riktigt minne du sätter i

så kan alltid systemet få ha sina adresser(V) för sig själv högst upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...