Gå till innehåll

Gadgets segar ner Vista


DanneManne

Recommended Posts

Har lakt på endel gadgets på skrivbordet, efter de börjar de lagga rätt mycket i spel. Tycker detta är tråkigt då jag inte vill välja mellan gadgets och spel. Är inte gadgets .xml .htm och bilder? Borde inte ta så mycke kraft. Tips på fixa detta?

Vista x32 Ultimate swe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Vista

du kan avaktivera aktum är att glass effekten i Vista drar upp emot 100 mb minne vilket är en hel del i procent.

Vista drar cirka 800 mb minne när jag inte gör något särskilt men då via datorn,

försök att

Högerklicka på aktivitesfältet och välj Aktivitetshanteraren

eller tangentbordskommandot Ctrl+Alt+Del och Starta Aktivitetshanteraren.

men i Windows XP är lite bättre men är lite svårare att komma igång med Vista

hoppas det hjälper om inte så vet ja inte svaret men kan tipsa annars som detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista drar cirka 800 mb minne när jag inte gör något särskilt men då via datorn,

Detta beror på SuperFetch funktionen.

Vista förladdar ofta använda program til minnet så de skall gå snabbare att använda.

På så sätts fylls oanvänt minne, som man ju inte har nytta av, med data.

Om ett program du använder sedan behöver mer minne kan Vista ta bort ett "SuperFetchat" program

från minnet.

Därför ser det ofta ut som allt minnet är använt av Vista själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lakt på endel gadgets på skrivbordet, efter de börjar de lagga rätt mycket i spel. Tycker detta är tråkigt då jag inte vill välja mellan gadgets och spel. Är inte gadgets .xml .htm och bilder? Borde inte ta så mycke kraft.

De flesta för att inte generellt säga alla gadgets är aktiva program och kommer därför i större eller mindre grad

kräva processorkraft från tid till annan.

En gadgett jag har mycket nytta av är "Multi Meter(D)" som visar processor och minnes användningen.

T.ex. gadgets som "FM Jukebox" drar processorkraft(10%) trots att de är stoppade.

Alternativet att stänga av (minska ner / dölja) Sidebar, stoppar inte processor utnyttjandet. Processen lever kvar.

Prova gärna att med Aktivitetshanteraren monitorera CPU-användningen% (fliken Prestanda) .

Jag har först konstant 50% processoraktivitet.

Jag stoppar FM Radio gadget och har nu 40% processoraktivitet.

Jag växlar till fliken Processer och letar upp Sidebar.exe. Markerar och klickar "Avsluta process", 30% kvar.

Jag högerklickar skrivbordet och väljer "Sätt DreamScene på paus" och nu har jag 4% processoraktivitet.

(P.S. DreamScene pausas vid fullskärms spel !)

Med andra ord där finns många små och stora tjuvar som stjäl processorkraft om man inte kollar ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som går igång automatiskt och alltid skall man fundera på om man använder det.

Om inte regelbundet så stäng av uppstarten av det.

Jag har både DreamScene och gadgets avstängt.

DreamScene hur ofta sitter jag och stirrar på skrivbordet?

Gadgets, jag startar hellre ett program när jag behöver det.

Jag använder några småprogram istället (TrueLaunchBar, Ad-Muncher, WeatherWatcher, Locate osv)

Dessa använder jag ofta och då får de starta upp när datorn startar upp.

Men för de som använder något av detta så kan det vara meningsfullt att ha det igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant läsnimng :) Jag har stängt av sidpanelen för att bli mindre kontrollerad om utseendet på skrivbordet och placerar i stället ut gadgets där jag känner för de.

Jag fundera på om man inte kunde skapa en fil som när man klickar på den stänger av tjänster, program, effekter, balgrundsbilden som inte behövs vid spel. Och när man spelat klart har man en till fil där man slår på allt igen.

Vad tror ni om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska
finns det någon bra sida med mer av dessa än dom man får fram när man högerklicka så kan man ju lägga till.sen finns ju det en länk där man kan gå vidare och hämta mer.

http://www.deviantart.com/  Har ju en del, finns säkert massor om du söker på nätet.

Men jag skulle tro att dom flesta ligger på Microsoft sida  http://gallery.live.com/results.aspx?c=0&bt=1

det finns  3767 st för nerladdning där just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...