Gå till innehåll

[LÖST] Två alternativ när jag startar datorn, endast ett alternativ fungerar


toguns

Recommended Posts

Hej!

Har nyss omformaterat min dator och nu när jag skall starta den så kommer det upp två alternativ

1. Starta Microsoft windows pro

2.Restore microsoft windows xp pro

Startar jag med alternativ 1 funkar inte datorn den startar upp men sen låser den sig

Startar jag med alt 2 funkar den hur bra som helst

Vad jag undrar är om man kan ta bort alt 1 eller göra nåt så man slipper välja alternativ hela tiden.

Nån som har nåt bra förslag

mvh

Tomas

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Tomas.

Jag är ledsen att vi missat ditt inlägg. Hoppas det inte är för sent....  :'(

Gå till Kontrollpanelen - System - Avancerat - "Start och återställning" Inställningar.

Upptill väljer du det uppstartsalternativ du vill ha som standardval. (2.Restore microsoft windows xp pro)

Starta om datorn och konstatera att du endast behöver trycka <Enter> för att fortsätta med rätt val.

Återvänd till "Start och återställning" Inställningar. Om rätt Standardoperativsystem är valt så kan du nu

avmarkera de två rutorna upptill i fönstret.  Därefter kommer du inte att få se startalternativen mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Läste nyss om dina problem. Jag har ett liknande. har tydligen 3! Windowsversioner i datorn. Nu vet jag ju hur jag ska starta den rätta, men har du nån aning om hur man tar bort de 2 "gamla"? De tar ju bara upp plats, antar jag... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de tar plats eller inte beror på om du har kvar partitioner för dem, annars är det bara textmassa...

Det ser du i Diskhantering hur dina diskar är bygda.

I XP kan man även redigera C:boot.ini (dold fil) via "Start och återställning" Inställningar.

;

;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.

;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.

;

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /USEPMTIMER

Det som visas under  [operating systems] är de menyval som erbjuds och raden ovanför är normal-valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...