Gå till innehåll

[LÖST] Får inte spara nedladdade filer i "Program files"


andreas72

Recommended Posts

Hej!

Tänkte höra om ni andra som kör Vista får detta meddelande om ni försöker spara en fil, som laddas hem via webbläsaren, direkt i mappen C:Program FilesEgenMapp?

Det går däremot bra om jag först sparar den under min användarmapp och sedan flyttar den dit.

Något som går att påverka?

Jag har inte använt Vista så länge än så jag har ännu inte så bra koll på vad som är brukligt att stänga av och inte för att balansera användarvänlighet mot säkerhet. Hittills irriterar jag mig dock en hel del på de meddelanden som kommer upp när man startar vissa program. Är det tillrådligt att stänga av UAC, eller har man därigenom sänkt säkerheten rejält? Hur har ni andra gjort?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...försöker spara en fil, som laddas hem via webbläsaren, direkt i mappen C:Program FilesEgenMapp?

Du skall inte använda system mappar till att spara egna filer under! :-[

Du skall antingen spara dessa filer under dina "Dokument" eller under en egen mapp!

( C:Usersandreas72DocumentsEgenMapp  eller  C:Mina Specialprogram  eller  C:Nedladdat )

...irriterar jag mig dock en hel del på de meddelanden som kommer upp när man startar vissa program

Detta är ett skydd för din dators säkerhet. Om du får in ohyra (malware) så skall det märkas om det försöker

starta egna program med systemrättigheter. Ärligt talat så händer väl inte detta särskillt ofta !? ::)

Är det tillrådligt att stänga av UAC, eller har man därigenom sänkt säkerheten rejält?

Windows försöker hjälpa dig att hålla datorn ren från ohyra och UAC är ett sådant hjälpmedel.

Jag tycker inta att du skall trixa med säkerheten, speciellt med tanke på att du lättvindigt placerar nedladdade

filer inne bland systemfilerna... :-

Hur har ni andra gjort?

Här finns alla varianter...  Personligen så klickar jag gärna en gång extra.

"Det är bättre att hunden skäller en gång extra än att tjuvarna obemärkt smyger omkring i mitt hem..."  :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Hur har ni andra gjort?

För min del så har jag stängt av UAC, p.g.a att jag tycker att det är irriterande med dubbel-checkning. Sen är det bara jag som sitter vid dator, och för det mesta så har jag koll på allt. Sitter med dubbla brandväggar och NIS 2008 och ett up-to-date OS  ;)

UAC är ett bra verktyg och är man en "vanlig" dator-användare så håller jag med Waxinator  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows försöker hjälpa dig att hålla datorn ren från ohyra och UAC är ett sådant hjälpmedel.

Jag tycker inta att du skall trixa med säkerheten, speciellt med tanke på att du lättvindigt placerar nedladdade

filer inne bland systemfilerna... :-

Tack för mycket utförligt och bra svar waxinator. Jag måste dock bara få försvara mig lite här :). Det är ytterst sällan att jag sparar nedladdade filer under systemmappar, det här var ett absolut undantag och faktiskt hände det när jag läste en artikel om uTorrent i senste numret av Allt om pc. Jag skulle ladda ner torrentklienten uTorrent, som ju bara är en exe-fil och inte kräver någon installation. Jag tyckte då att det var lämpligt, såsom föreslogs i artikeln, att lägga programmet under C:Program FilesuTorrent.

Okay, i tidningen föreslog de att man skulle skapad en ny mapp uTorrent under C:Program och ladda ner programmet dit, men det är väl exakt samma sak om man har svenskt Vista (?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är du förlåten och din heder är återupprättad! ;D

Du gav intryck av att alltid placera filerna där... Det var inget fel med  att placera programfilen under

"Program" i detta fallet.  Jag valde att skapa en uTorrent katalog på en extradisk i stället.

Med resten av dess katalogstruktur på samma ställe (Program, torrent, Download, Completed)

så slapp jag ha något av detta på systemdisken.

"C:Program Files" är den verkliga platsen och "C:Program" är översättningen som visas för svenska versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är du förlåten och din heder är återupprättad! ;D

Tack det känns skönt!  ;D

Det var inget fel med att placera programfilen under

"Program" i detta fallet. Jag valde att skapa en uTorrent katalog på en extradisk i stället.

Med resten av dess katalogstruktur på samma ställe (Program, torrent, Download, Completed)

så slapp jag ha något av detta på systemdisken.

Kan du förtydliga denna del av ditt svar lite. Med inget fel menar du då att det borde ha gått bra att spara filen under C:Program Files utan att få det meddelande jag fick om att jag inte hade tillåtelse att spara filen här? Eller menar du att det skulle ha gått bra att spara under C:Program (om den mappen hade existerat på min dator) men inte under C:Program Files. Det fanns ju inget sätt att godkänna meddelandet så att jag fick spara filen. Däremot, vilket jag glömde nämna tidigare, så står det på nästa rad i meddelandet:

Contact the administrator to obtain permission.

Vadå kontakta administratören? Det konto jag är inloggad på har ju administratörsrättigheter. Jag förstår inte riktigt hur Vista fungerar här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du förtydliga denna del av ditt svar lite. Med inget fel...

Med det menar jag att det kan vara okay att placera programfilen där eftersom program hör hemma där.

Direkt nedladdning från extern källa dit är fortfarande otillåtet enligt Windows säkerhetsregler.

Det fanns ju inget sätt att godkänna meddelandet så att jag fick spara filen. Däremot, vilket jag glömde nämna tidigare, så står det på nästa rad i meddelandet:

Contact the administrator to obtain permission.

Meddelande om förbjuden åtgärd skall komma oavsett om du har administratörsrättigheter.

Till skillnad mot XP där administratörskonton har fulla rättigheter hela tiden, så kopplas inte Vistas

på förrän de behövs och då får du upp en pop-up förfrågan om tillåtelse.

C:Program (om den mappen hade existerat på min dator) men inte under C:Program Files.

Vista är i grunden en engelsk version. Av denna anledning finns "C:Program Files"  och  "C:Users" .

Svenska  översättningar visas upp i Windows utforskare såsom  "C:Program"  och  "C:Användare" .

Det lokala språkpaketet som kan läggas på eller som kan ingår vid köp, lägger till lokala översättningar av

katalogerna till namn vi är vana vid sedan gammalt. Prova själv att markera katalogen Användare.

Klicka sedan i slutet av adressraden ovanför i fönstret. Du ser då vad den verkliga katalogstrukturen är på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha waxinator!

Meddelande om förbjuden åtgärd skall komma oavsett om du har administratörsrättigheter.

Till skillnad mot XP där administratörskonton har fulla rättigheter hela tiden, så kopplas inte Vistas

på förrän de behövs och då får du upp en pop-up förfrågan om tillåtelse.

Ja, det håller jag med om. Men jag borde ju, som administratör, kunna godkänna om jag vill fortsätta med åtgärden. Och sen förstår jag inte på vilket sätt man skulle kunna ha nytta av att kontakta administratören (dvs. mig själv) i detta fall. Vad kan jag göra för att ge tillåtelse att spara filen på önskad plats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag borde ju, som administratör, kunna godkänna om jag vill fortsätta med åtgärden.

Man kan ju starta ett program genom att högerklicka på filen och välja att "Kör som administratör".

Möjligen skulle du kunna starta Internet Explorer (iexplore.exe) på detta sätt och kringgå skyddet.

Detta är alltså INGET som jag rekommenderar !

på vilket sätt man skulle kunna ha nytta av att kontakta administratören (dvs. mig själv) i detta fall.

Han skulle efter moget övervägande kanske hjälpa användaren att flytta filen. (troligen inte) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...