Ado Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Hej. När jag ska flytta eller andra namn på en mapp i C: då kommer de följande "Du måste ha behörighet för att utföra den här åtgärden"? jag är såklart inloggad som admin. vad kan problemet vara? Tack i förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyberullo Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 jag vet inte i vilket os du har detta problem men jag har samma problem i Windows XP Pro.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Du har som normal användare inte rätt att ändra på system filer. Men har ditt konto administratörs rättigheter så innebär detta att du har rätt att slå på dessa rättigheter när det krävs. I XP var alla rättigheterna på hela tiden. Utför du en åtgärd som går utanför dina rättigheter så får man upp en godkännande-fråga. Varje fil och mapp har behörighetslista på sig, som visar vem som får göra vad med den filen. Öppna Egenskaper på den och se under fliken Säkerhet. Här kan man ändra vad någon får göra och även vem som skall bli eventuell ny Ägare till den (under Avancerat). Får du inte se fliken Säkerhet så ändrar du i Kontrollpanelen - Mappalternativ enligt bilden. Det är samma hantering i XP cyberullo ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts