apmannen Posted March 5, 2008 Share Posted March 5, 2008 Installera flera olika operativsystem och sedan välja vid uppstarten vilket operativsystem man vill starta, kan man göra det? Tex. win xp 64 och vista 32, Och om det funkar hur gör man? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted March 5, 2008 Share Posted March 5, 2008 Det går bra, men XP kommer att radera Vistas systemåterställningspunkter hela tiden... Starta med att installera det älsta operativsystemet först (Win XP -> Vista). Installera varje operativsystem genom att starta datorn med dess installations-CD. Varje installation skall ha sin egen disk eller diskpartition. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apmannen Posted March 5, 2008 Author Share Posted March 5, 2008 Tack så mycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apmannen Posted March 6, 2008 Author Share Posted March 6, 2008 Vänta nu, jag tror jag har provat detta, men då installerade jag från vista 64 till xp 64, på olika diskar, och då gick det inte att välja, vista 64 försvann... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted March 6, 2008 Share Posted March 6, 2008 Ja det är därför installationsordningen är viktig. Först XP sedan Vista. Numera finns programmet VistaBootPRO som kan upptäcka och ordna till bootordningen ifrån både XP och Vista. http://www.vistabootpro.org/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apmannen Posted March 6, 2008 Author Share Posted March 6, 2008 Ok tack igen, ska prova nu, hoppas bara inte mitt Xp 64 försvinner när jag installerar Vista 64.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted March 6, 2008 Share Posted March 6, 2008 Ditt XP kommer att visas i startmenyn som "Det äldre operativsystemet". Du kan byta namn på det senare till "Windows XP x64" inifrån Windows Vista med BCDEDIT.EXE. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts