Gå till innehåll

Eva-Lena Sjöström

Medlem
  • Innehållsantal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

Eva-Lena Sjöström's Achievements

  1. Ska försöka förtydliga: Eftersom jag enbart jobbar med foto och ibland ljud på denna dator (den är byggd för detta och byggdes även om för ännu bättre prestanda 2018) så är det ingen dator jag kopplar upp mig med. W7 pro är ju en risk vid uppkoppling. Det kommer ändå inga uppdateringar. Mitt antivirus (F-Secure) slutade stödja W7 för ett bra tag sedan. Jag har således inget behov av uppkoppling med datorn. Och bör inte heller. Det har jag en laptop med W10 för. Jag har flera gamla ssd-diskar (mindre) och funderade alltså på om jag kunde skaffa ett W10 till någon av dessa och testa om mina program och min kringutrustning (Fotoskri are, skanner fr.a) funkar då. Inte så pigg på att lägga in Windows 10 på en fungerande W7-disk som du föreslog. Den funderade jag på att på något sätt använda mig av, även om den är från 2020, är mindre och inte ser ut som de två senaste diskarna. Dock vet jag att mina viktigaste program och drivrutiner finns där. Då tänker jag på att kanske klona den till någon av de två senaste och därmed få en snabbare, större disk igen. Men det blir en del jobb eftersom det fattas lite som jag nu har. Och, jag behöver ta bort föråldrat antivirus mm. Och..., är Windows 10 Pro som säljs på flera ställen på nätet (med nycklar) för runt 200:- legala? Eller behöver man köpa licensnyckel och OS direkt från Windows?
  2. Hej och Glad Påsk! Har en bildbehandlingsdator med Windows 7 Pro. Den har jag haft i flera år och har många olika bildbehandlingsprogram, ljudbehandlingsprogram, bildspelsprogram och lite till. Datorn är inte online eftersom systemet är gammalt. Sedan en tid började systemet, dvs W7, ladda långsamt efter jag passerat moderkortsloggan. Alla inställningar för skärmen t.ex,som ju är kalibrerad för att funka bra vid bildarbete. Men även allt annat som tidigare kom upp direkt, får jag nu vänta 1 1/2 minut på. Så, jag köpte ny ssd, Samsung 1tb och klonade igår min gamla disk till den. Samma disk i princip som min gamla. Problemet löstes inte. Allt fungerade som på den gamla. Med andra ord följde problemet med vid kloning, vilket jag befarade skulle kunna ske. Jag har en gammal klon från 2020 på en mindre ssd som jag testade. Den startade på stört. Men jag hade helst velat ha allt jag nu har på disken. Så den egentliga frågan: Jag misstänker att det trots allt är något fel med Windows 7 som hängde med till den nya ssd:n. Är lite bekymrad över att kanske behöva skaffa Windows 10 pga pris, program som kanske inte funkar med W10, kringutrustning som inte heller fungerar med W10. Vad måste man betala för en äkta Windows 10-licens? Ser ju att det finns priser som ligger runt 200:- på flera ställen när man googlar. Men är dessa legala?
  3. Hej alla! Låg och grubblade inatt och kom att tänka på att VPN i mitt/vårt F-Secure var aktiverat. Det borde den förstås inte vara! Så, nu funkar allt igen och jag skäms över att jag kunde glömma av en så enkel sak. Stort tack ändå för ert engagemang!
  4. Återupptar min tråd här efter en tids frånvaro. Har inte kunnat testa mer än de tre olika hdmi-kontakterna vi har på tv-n. Chromecasten hittas i appen Google Home och bokstavs-/sifferkombinationen syns på tv-skärmen vid konfigurationen. Men likväl får vi samma meddelande på slutet som i skärmdumpen. Utgår från att det blir Tele2:s support som får lösa detta. Om de vill. Det kan ju vara så att de vill pracka på oss ny router mm. Vi är pensionärer med begränsad kassa och har tyckt att det räcker utmärkt att kunna casta med mobil och Chromecast. Även om man stundtals känner sig lite utanför när folk diskuterar strömningstjänster och smarttv. Vi har det vi har och har råd med i dyrtider. Vi har inte ens kopplat in oss på fibernätet utan har kabelanslutning och det gamla Comhems grundutbud. Det räcker. Vi varken hinner eller orkar mer. Med Chromecasten hade vi det lilla extra. Givetvis skulle det vara intressant att veta hur en smarttv fungerar. T.ex hur man i förväg spelar in program, så som vi nu kan på Tivon. Nå, finns det guider för okunniga, så länka gärna.
  5. Hej! Vi tror att problemet skulle kunna ligga i kommunikationen mellan router och den Tivo vi hyr från Tele2. Vi har inte hunnit få kontakt med support Tele2, men vi har noterat att Chromecasten, som ju sitter i en hdmi-kontakt på tv:n, möjligen stör. Ska försöka beskriva vad som har börjat hända nu: På Tivons fjärrkontroll (som ju även styr tv:n), så ska man ange källa när man vill använda Chromecast eller tv/Tivo. 2 olika hdmi-kontakter. Chromecasten sitter i, men används alltså inte pga konfigurationsproblem då den upphörde att fungera som tidigare. Källan för tv/Tivo är ibockad. Likväl, när tv:n sätts på, så flyttas man över till Chromecastläge. Således har vi fått tar ur Chromecasten i väntan på att få support hos Tele2. Ärendet inte avslutat.
  6. Tack alla! Vi kollar alla lösningsförslag. Det tar tid. Tycker inte att vår router har de inställningsmöjligheter som krävs avseende klientisolering, trots att manualen till den säger det. Märkligt. Vi ska kolla mobilförslaget. En annan tanke är, trots att vi tvekar, att ringa supporten på Tele2, som är vår internetleverantör och som vi betalar dyrt till för att också kunna använda Tivon. (Bra pryl om man kan lista ut alla egenheter den har som ibland förstör/hugger av programmerade tv-program). Tele2 tillhandahåller manualen till routern, som har några år på nacken. De vill givetvis sälja ny router och helst strömningstjänster. Det har vi inte råd med, därför var Chromecast så bra. Man undrar ju om det har kommit någon uppdatering till routern som omöjliggör casting... Och, vi har inte fiber. Använder ännu kabel.
  7. Hej igen! För att återgå till min fråga... Jag och maken har nu ägnat flera timmar åt att försöka förstå vilken inställning i routern som krävs för att "inaktivera klientisolering" (som konfigurationen av Chromecasten i appen Home kräver). Vi har klickat i och ur lite på "måfå", inte lätt att förstå router-engelska. Vilken ändring vi än har gjort, så krävs "inaktivera klientisolering". Har nu gett upp för idag. Det är just här, på slutet som allt hakar upp sig. På 3 mobiler. Hjälpprogrammet I appen är inte till någon nytta, för när vi klickade på länken visa vilka routrar som stöds, så hittades inte sidan. Routern heter Netgear CG3700EMR.
  8. Jag har följt hela installationsguiden, men till slut kommer följande meddelande upp. Se bilaga. I routerns "karta" ser man att alla aktuella enheter är hopkopplade och inkopplade. Fann dock inte något i vår Netgear-router om "klientisolering". Inget som vi behövde ställa in då vi hade köpt vår Chromecast.
  9. Hej! Lite problem uppstod plötsligt med vår Chromecast. Vi kan inte längre casta med våra mobiler (som också har appen Google Home) till TV:n. Vi har dragit ur båda kontakterna (hdmi och usb) och pluggat in igen. Vi har tryckt på Chromecastens återställningsknapp, vi har provat göra nya "enheter" (om det nu var det som Google Home-appen kallar varifrån vi styr Chromecasten i mobilerna). Tittat inne i routern, men förstår inte mycket. Kan dock se på "kartan" vad som för tillfället är inkopplat (TV, laptop-för routerkoll, mobil, Tivo-har bredband från f.d. Comhem, nu Tele2). Varför kan vi inte längre casta? Varför kommer vi så långt i konfigurationen i home-appen att koden syns både i mobil och på TV-skärm men ändå går något fel? Routern heter Netgear CG3700EMR och kommer från Comhem.
×
×
  • Skapa nytt...