Eva-Lena Sjöström Postad Mars 3, 2023 Dela Postad Mars 3, 2023 Hej! Lite problem uppstod plötsligt med vår Chromecast. Vi kan inte längre casta med våra mobiler (som också har appen Google Home) till TV:n. Vi har dragit ur båda kontakterna (hdmi och usb) och pluggat in igen. Vi har tryckt på Chromecastens återställningsknapp, vi har provat göra nya "enheter" (om det nu var det som Google Home-appen kallar varifrån vi styr Chromecasten i mobilerna). Tittat inne i routern, men förstår inte mycket. Kan dock se på "kartan" vad som för tillfället är inkopplat (TV, laptop-för routerkoll, mobil, Tivo-har bredband från f.d. Comhem, nu Tele2). Varför kan vi inte längre casta? Varför kommer vi så långt i konfigurationen i home-appen att koden syns både i mobil och på TV-skärm men ändå går något fel? Routern heter Netgear CG3700EMR och kommer från Comhem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
X-Men Postad Mars 3, 2023 Dela Postad Mars 3, 2023 Hej, Kan du återkomma med vilken version av Chromecast ni har? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Thirteen Postad Mars 3, 2023 Dela Postad Mars 3, 2023 TV4 skickade ut den här informationen i början av februari, om det kan finnas något samband? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Eva-Lena Sjöström Postad Mars 4, 2023 Författare Dela Postad Mars 4, 2023 13 timmar sedan, X-Men sade: Hej, Kan du återkomma med vilken version av Chromecast ni har? Jag skall kolla det och återkomma. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Mikael63 Postad Mars 4, 2023 Dela Postad Mars 4, 2023 Här ser man tydligt skillnader mellan olika generationer: https://en.wikipedia.org/wiki/Chromecast Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Eva-Lena Sjöström Postad Mars 7, 2023 Författare Dela Postad Mars 7, 2023 Vår Google Chromecast har modell nummer NC2-6A51600. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Mikael63 Postad Mars 7, 2023 Dela Postad Mars 7, 2023 Det är andra generationens Chromecast och bör då fungera ytterligare en tid. https://www.techthatworks.net/electronic/what-generation-chromecast-do-i-have Inte svar på ursprungsfrågan dock... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Mars 7, 2023 Dela Postad Mars 7, 2023 On 2023-03-03 at 21:32, Eva-Lena Sjöström sade: Vi har tryckt på Chromecastens återställningsknapp, vi har provat göra nya "enheter" (om det nu var det som Google Home-appen kallar varifrån vi styr Chromecasten i mobilerna). Tittat inne i routern, men förstår inte mycket. Kan dock se på "kartan" vad som för tillfället är inkopplat (TV, laptop-för routerkoll, mobil, Tivo-har bredband från f.d. Comhem, nu Tele2). Enhet är väl själva Chromecasten. Så Chromecast-enheten är inte ansluten till routern. Har du följt anvisningarna för konfigurering från Google?https://support.google.com/chromecast/answer/2998456 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Eva-Lena Sjöström Postad Mars 8, 2023 Författare Dela Postad Mars 8, 2023 Jag har följt hela installationsguiden, men till slut kommer följande meddelande upp. Se bilaga. I routerns "karta" ser man att alla aktuella enheter är hopkopplade och inkopplade. Fann dock inte något i vår Netgear-router om "klientisolering". Inget som vi behövde ställa in då vi hade köpt vår Chromecast. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Mars 8, 2023 Dela Postad Mars 8, 2023 Routern skapar två trådlösa nätverk, ett som har en frekvens på 2,4 GHz och ett som har en frekvens på 5 GHz. Det innebär att det är viktigt att både mobilen och Chromecast använder samma frekvens. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Eva-Lena Sjöström Postad Mars 8, 2023 Författare Dela Postad Mars 8, 2023 Cecilia, Då testar vi det så fort vi hinner. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Mikael63 Postad Mars 8, 2023 Dela Postad Mars 8, 2023 Enklast är att stänga av 5 GHz i mobilen, medan man testar/försöker etablera kontakt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Mikael63 Postad Mars 10, 2023 Dela Postad Mars 10, 2023 On 2023-03-08 at 20:37, Mikael63 sade: Enklast är att stänga av 5 GHz i mobilen, medan man testar/försöker etablera kontakt. Vilket inte är så enkelt upptäckte jag när jag själv skulle göra just det (konfig. av sk. smart strömbrytare). Hittar inte var man gör det... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Mars 10, 2023 Dela Postad Mars 10, 2023 15 minuter sedan, Mikael63 sade: Vilket inte är så enkelt upptäckte jag när jag själv skulle göra just det (konfig. av sk. smart strömbrytare). Hittar inte var man gör det... Men du kan väl i alla fall välja vilket nät mobilen ska ansluta till? Eller hoppar den automatiskt tillbaka till 5 GHz-nätet? I värsta fall kan du stänga av 5 GHz i routern. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Mikael63 Postad Mars 10, 2023 Dela Postad Mars 10, 2023 1 timme sedan, Cecilia sade: Men du kan väl i alla fall välja vilket nät mobilen ska ansluta till? Nej, finns ingen sådant val. 1 timme sedan, Cecilia sade: I värsta fall kan du stänga av 5 GHz i routern. Jo, eller välja "Compatible mode" i appen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Mars 10, 2023 Dela Postad Mars 10, 2023 4 minuter sedan, Mikael63 sade: Nej, finns ingen sådant val. Kan du inte välja vilket trådlöst nätverk som mobilen ska koppla upp sig mot när du är någon annanstans än hemma? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Mikael63 Postad Mars 10, 2023 Dela Postad Mars 10, 2023 Jag kan ju välja nätverk men inte välja vilket frekvensband jag vill använda. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Mars 10, 2023 Dela Postad Mars 10, 2023 Men om du väljer ett nätverk som är på 2,4 GHz så har du väl också valt frekvensbandet 2,4 GHz. Eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Mikael63 Postad Mars 10, 2023 Dela Postad Mars 10, 2023 Jag väljer ett nätverk baserat på dess namn. Har då ingen aning om vilket frekvensband som används. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Eva-Lena Sjöström Postad Mars 10, 2023 Författare Dela Postad Mars 10, 2023 (redigerade) Hej igen! För att återgå till min fråga... Jag och maken har nu ägnat flera timmar åt att försöka förstå vilken inställning i routern som krävs för att "inaktivera klientisolering" (som konfigurationen av Chromecasten i appen Home kräver). Vi har klickat i och ur lite på "måfå", inte lätt att förstå router-engelska. Vilken ändring vi än har gjort, så krävs "inaktivera klientisolering". Har nu gett upp för idag. Det är just här, på slutet som allt hakar upp sig. På 3 mobiler. Hjälpprogrammet I appen är inte till någon nytta, för när vi klickade på länken visa vilka routrar som stöds, så hittades inte sidan. Routern heter Netgear CG3700EMR. Redigerad Mars 10, 2023 av Eva-Lena Sjöström Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
X-Men Postad Mars 10, 2023 Dela Postad Mars 10, 2023 1 timme sedan, Eva-Lena Sjöström sade: Hej igen! För att återgå till min fråga... Jag och maken har nu ägnat flera timmar åt att försöka förstå vilken inställning i routern som krävs för att "inaktivera klientisolering" (som konfigurationen av Chromecasten i appen Home kräver). Vi har klickat i och ur lite på "måfå", inte lätt att förstå router-engelska. Vilken ändring vi än har gjort, så krävs "inaktivera klientisolering". Har nu gett upp för idag. Det är just här, på slutet som allt hakar upp sig. På 3 mobiler. Hjälpprogrammet I appen är inte till någon nytta, för när vi klickade på länken visa vilka routrar som stöds, så hittades inte sidan. Routern heter Netgear CG3700EMR. Kan det vara så att ni ansluter Chromecasten till gästnätverket i routern/modemet? Om så är fallet kommer den att vara isolerad från övrigt nätverk och enbart tillåta anslutning till internet. Jag skulle föreslå att ni nollställer routern/modemet till fabriksinställningarna utifall att det skett en ändring i routern/modemet som ni inte har kontroll på. Enklast att göra detta är att vända botten upp på routern/modemet. Ungefär mitt i undersidan finner ni ett litet hål. Med ett gem (uppbänt) eller en mycket smal nål, spik eller liknande, kan ni trycka lätt i hålet. Routern/modemet skall vara igång när ni gör detta. Tryck lätt till ni hör/känner ett lätt klickande. Håll då inne knappen i 3-5 sekunder och släpp på trycket. Alla indikatorer på routern/modemet kommer att lysa upp och det är en indikering på att ni lyckats aktivera fabriksåterställningen. Nätverksnamnet och lösenorden för nätverken kommer att bli så som märkningen på routern/modemet är angivet. Testa att koppla upp Chromecasten igen, liksom mobiler och se om problemet är löst. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Mikael63 Postad Mars 10, 2023 Dela Postad Mars 10, 2023 Här står lite om client isolation. https://www.howtogeek.com/179089/lock-down-your-wi-fi-network-with-your-routers-wireless-isolation-option/ Det verkar alltså vara olika namn på detta Citat Wireless isolation, AP Isolation, Station Isolation, or Client Isolation Där finns också en bild på hur det kan se ut i en router från Netgear Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
bengt 429 Postad Mars 12, 2023 Dela Postad Mars 12, 2023 Det kan ju också vara så att chromecast enheten helt enkelt har gett upp, och vilka felmeddelanden den då isf visar. För att komma förbi det eventuella klientisolerings problemet på routern, så kan man använda mobiltelefon och köra internetdelning till chromecasten. Här är en guide till hur man gör. https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.740063/chromecast-utan-router En annan guide, som bara fungerar med androidtelefon. https://tekniksmart.se/chromecast-utan-wifi-sa-anvander-du-det/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Eva-Lena Sjöström Postad Mars 13, 2023 Författare Dela Postad Mars 13, 2023 Tack alla! Vi kollar alla lösningsförslag. Det tar tid. Tycker inte att vår router har de inställningsmöjligheter som krävs avseende klientisolering, trots att manualen till den säger det. Märkligt. Vi ska kolla mobilförslaget. En annan tanke är, trots att vi tvekar, att ringa supporten på Tele2, som är vår internetleverantör och som vi betalar dyrt till för att också kunna använda Tivon. (Bra pryl om man kan lista ut alla egenheter den har som ibland förstör/hugger av programmerade tv-program). Tele2 tillhandahåller manualen till routern, som har några år på nacken. De vill givetvis sälja ny router och helst strömningstjänster. Det har vi inte råd med, därför var Chromecast så bra. Man undrar ju om det har kommit någon uppdatering till routern som omöjliggör casting... Och, vi har inte fiber. Använder ännu kabel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
X-Men Postad Mars 13, 2023 Dela Postad Mars 13, 2023 1 timme sedan, Eva-Lena Sjöström sade: för att också kunna använda Tivon. (Bra pryl om man kan lista ut alla egenheter den har som ibland förstör/hugger av programmerade tv-program). Tele2 tillhandahåller manualen till routern, som har några år på nacken. Bruksanvisningen till routern finns att hämta på nätet. Uppdatering av routern sker via Tele2s nät när sådan finns. Du bör inte installera någon från nätet om du inte är säker på att den är ämnad för just Tele2s variant. Prova mitt förslag att fabriksåterställa routern först för att se om det hjälper. Det är den enklaste första åtgärden, i mina ögon. Tivoboxen har mycket riktigt sina egenheter. Den var gammal redan när Comhem tog in den från USA, där sen funnit i minst 10 år innan den kom till Sverige. Beträffande inspelning av program, där den hugger av inspelningen, beror på att TV-guiden som boxen använder inte är helt i synk med den verkliga TV-tablån. När du väljer att spela in ett program, välj Alternativ och i det valet välj att påbörja inspelningen några minuter före programstart och lägg till 10-15 minuter efter programslut. Då får du med hela programmet med säkerhet. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Recommended Posts
Delta i dialogen
Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.