Gå till innehåll

Chromecast funkar inte längre


Gå till lösning Löst av Eva-Lena Sjöström,

Recommended Posts

Hej! 

Lite problem uppstod plötsligt med vår Chromecast. Vi kan inte längre casta med våra mobiler (som också har appen Google Home) till TV:n. 

Vi har dragit ur båda kontakterna (hdmi och usb) och pluggat in igen. Vi har tryckt på Chromecastens återställningsknapp, vi har provat göra nya "enheter" (om det nu var det som Google Home-appen kallar varifrån vi styr Chromecasten i mobilerna). Tittat inne i routern, men förstår inte mycket. Kan dock se på "kartan" vad som för tillfället är inkopplat (TV, laptop-för routerkoll, mobil, Tivo-har bredband från f.d. Comhem, nu Tele2). 

Varför kan vi inte längre casta?

Varför kommer vi så långt i konfigurationen i home-appen att koden syns både i mobil och på TV-skärm men ändå går något fel? 

Routern heter Netgear CG3700EMR och kommer från Comhem. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-03-03 at 21:32, Eva-Lena Sjöström sade:

Vi har tryckt på Chromecastens återställningsknapp, vi har provat göra nya "enheter" (om det nu var det som Google Home-appen kallar varifrån vi styr Chromecasten i mobilerna). Tittat inne i routern, men förstår inte mycket. Kan dock se på "kartan" vad som för tillfället är inkopplat (TV, laptop-för routerkoll, mobil, Tivo-har bredband från f.d. Comhem, nu Tele2). 

Enhet är väl själva Chromecasten.  Så Chromecast-enheten är inte ansluten till routern.
Har du följt anvisningarna för konfigurering från Google?
https://support.google.com/chromecast/answer/2998456

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har följt hela installationsguiden, men till slut kommer följande meddelande upp. Se bilaga. 

I routerns "karta" ser man att alla aktuella enheter är hopkopplade och inkopplade. Fann dock inte något i vår Netgear-router om "klientisolering". Inget som vi behövde ställa in då vi hade köpt vår Chromecast. 

Screenshot_20230308-174211-01.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routern skapar två trådlösa nätverk, ett som har en frekvens på 2,4 GHz och ett som har en frekvens på 5 GHz. Det innebär att det är viktigt att både mobilen och Chromecast använder samma frekvens.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-03-08 at 20:37, Mikael63 sade:

Enklast är att stänga av 5 GHz i mobilen, medan man testar/försöker etablera kontakt.

Vilket inte är så enkelt upptäckte jag när jag själv skulle göra just det (konfig. av sk. smart strömbrytare). Hittar inte var man gör det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Mikael63 sade:

Vilket inte är så enkelt upptäckte jag när jag själv skulle göra just det (konfig. av sk. smart strömbrytare). Hittar inte var man gör det...

Men du kan väl i alla fall välja vilket nät mobilen ska ansluta till?
Eller hoppar den automatiskt tillbaka till 5 GHz-nätet?
I värsta fall kan du stänga av 5 GHz i routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Men du kan väl i alla fall välja vilket nät mobilen ska ansluta till?

Nej, finns ingen sådant val.

1 timme sedan, Cecilia sade:

I värsta fall kan du stänga av 5 GHz i routern.

Jo, eller välja "Compatible mode" i appen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej igen! 

För att återgå till min fråga... 

Jag och maken har nu ägnat flera timmar åt att försöka förstå vilken inställning i routern som krävs för att "inaktivera klientisolering" (som konfigurationen av Chromecasten i appen Home kräver). Vi har klickat i och ur lite på "måfå", inte lätt att förstå router-engelska. Vilken ändring vi än har gjort, så krävs "inaktivera klientisolering". Har nu gett upp för idag. Det är just här, på slutet som allt hakar upp sig. På 3 mobiler. Hjälpprogrammet I appen är inte till någon nytta, för när vi klickade på länken visa vilka routrar som stöds, så hittades inte sidan. Routern heter Netgear CG3700EMR. 

Redigerad av Eva-Lena Sjöström
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Eva-Lena Sjöström sade:

Hej igen! 

För att återgå till min fråga... 

Jag och maken har nu ägnat flera timmar åt att försöka förstå vilken inställning i routern som krävs för att "inaktivera klientisolering" (som konfigurationen av Chromecasten i appen Home kräver). Vi har klickat i och ur lite på "måfå", inte lätt att förstå router-engelska. Vilken ändring vi än har gjort, så krävs "inaktivera klientisolering". Har nu gett upp för idag. Det är just här, på slutet som allt hakar upp sig. På 3 mobiler. Hjälpprogrammet I appen är inte till någon nytta, för när vi klickade på länken visa vilka routrar som stöds, så hittades inte sidan. Routern heter Netgear CG3700EMR. 

Kan det vara så att ni ansluter Chromecasten till gästnätverket i routern/modemet? 
Om så är fallet kommer den att vara isolerad från övrigt nätverk och enbart tillåta anslutning till internet.

Jag skulle föreslå att ni nollställer routern/modemet till fabriksinställningarna utifall att det skett en ändring i routern/modemet som ni inte har kontroll på.
Enklast att göra detta är att vända botten upp på routern/modemet. Ungefär mitt i undersidan finner ni ett litet hål. Med ett gem (uppbänt) eller en mycket smal nål, spik eller liknande, kan ni trycka lätt i hålet. Routern/modemet skall vara igång när ni gör detta.
Tryck lätt till ni hör/känner ett lätt klickande. Håll då inne knappen i 3-5 sekunder och släpp på trycket.

Alla indikatorer på routern/modemet kommer att lysa upp och det är en indikering på att ni lyckats aktivera fabriksåterställningen. 
Nätverksnamnet och lösenorden för nätverken kommer att bli så som märkningen på routern/modemet är angivet.

Testa att koppla upp Chromecasten igen, liksom mobiler och se om problemet är löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här står lite om client isolation. 

https://www.howtogeek.com/179089/lock-down-your-wi-fi-network-with-your-routers-wireless-isolation-option/

Det verkar alltså vara olika namn på detta 

Citat

Wireless isolation, AP Isolation, Station Isolation, or Client Isolation

Där finns också en bild på hur det kan se ut i en router från Netgear

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju också vara så att chromecast enheten helt enkelt har gett upp, och vilka felmeddelanden den då isf visar.

För att komma förbi det eventuella klientisolerings problemet på routern, så kan man använda mobiltelefon och köra internetdelning till chromecasten.

Här är en guide till hur man gör.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.740063/chromecast-utan-router

En annan guide, som bara fungerar med androidtelefon.

https://tekniksmart.se/chromecast-utan-wifi-sa-anvander-du-det/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla! 

Vi kollar alla lösningsförslag. Det tar tid. Tycker inte att vår router har de inställningsmöjligheter som krävs avseende klientisolering, trots att manualen till den säger det. Märkligt. Vi ska kolla mobilförslaget. En annan tanke är, trots att vi tvekar, att ringa supporten på Tele2, som är vår internetleverantör och som vi betalar dyrt till för att också kunna använda Tivon. (Bra pryl om man kan lista ut alla egenheter den har som ibland förstör/hugger av  programmerade tv-program). Tele2 tillhandahåller manualen till routern, som har några år på nacken. De vill givetvis sälja ny router och helst strömningstjänster. Det har vi inte råd med, därför var Chromecast så bra. Man undrar ju om det har kommit någon uppdatering till routern som omöjliggör casting... 

Och, vi har inte fiber. Använder ännu kabel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Eva-Lena Sjöström sade:

för att också kunna använda Tivon. (Bra pryl om man kan lista ut alla egenheter den har som ibland förstör/hugger av  programmerade tv-program). Tele2 tillhandahåller manualen till routern, som har några år på nacken. 

Bruksanvisningen till routern finns att hämta på nätet. Uppdatering av routern sker via Tele2s nät när sådan finns. Du bör inte installera någon från nätet om du inte är säker på att den är ämnad för just Tele2s variant.
Prova mitt förslag att fabriksåterställa routern först för att se om det hjälper. Det är den enklaste första åtgärden, i mina ögon. 

Tivoboxen har mycket riktigt sina egenheter. Den var gammal redan när Comhem tog in den från USA, där sen funnit i minst 10 år innan den kom till Sverige. 
Beträffande inspelning av program, där den hugger av inspelningen, beror på att TV-guiden som boxen använder inte är helt i synk med den verkliga TV-tablån.

När du väljer att spela in ett program, välj Alternativ och i det valet välj att påbörja inspelningen några minuter före programstart och lägg till 10-15 minuter efter programslut. Då får du med hela programmet med säkerhet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...