Gå till innehåll

Dator med Windows 7 långsam, Windows 10 pro pris mm


Recommended Posts

Hej och Glad Påsk! 

Har en bildbehandlingsdator med Windows 7 Pro. Den har jag haft i flera år och har många olika bildbehandlingsprogram, ljudbehandlingsprogram, bildspelsprogram och lite till. Datorn är inte online eftersom systemet är gammalt. 

Sedan en tid började systemet, dvs W7, ladda långsamt efter jag passerat moderkortsloggan. Alla inställningar för skärmen t.ex,som ju är kalibrerad för att funka bra vid bildarbete. Men även allt annat som tidigare kom upp direkt, får jag nu vänta 1 1/2 minut på. 

Så, jag köpte ny ssd, Samsung 1tb och klonade igår min gamla disk till den. Samma disk i princip som min gamla. Problemet löstes inte. Allt fungerade som på den gamla. Med andra ord följde problemet med vid kloning, vilket jag befarade skulle kunna ske. 

Jag har en gammal klon från 2020 på en mindre ssd som jag testade. Den startade på stört. Men jag hade helst velat ha allt jag nu har på disken. 

Så den egentliga frågan: 

Jag misstänker att det trots allt är något fel med Windows 7 som hängde med till den nya ssd:n. Är lite bekymrad över att kanske behöva skaffa Windows 10 pga pris, program som kanske inte funkar med W10, kringutrustning som inte heller fungerar med W10. Vad måste man betala för en äkta Windows 10-licens? Ser ju att det finns priser som ligger runt 200:- på flera ställen när man googlar. Men är dessa legala? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!
Glad påsk i retur!

Orsaken till att Windows 7 körs långsamt kan vara flera. Oönskade program, virus med mera kan orsaka det fel du har. Har du skannat datorn?

Beträffande Windows 10 behöver du sannolikt inte betala något för den. Du kan uppgradera Windows 7 till Windows 10 och använda den licens du redan har för Windows 7. I de flesta fall fungerar program även i Windows 10 men det finns undantag. Windows 10 är inte lika restriktiv mot hårdvaran som Windows 11. De äldsta datorer jag lagt in Windows 10 utan att trixa med något är bortåt 20 år gamla. 
Uppgradering till Windows 10 utan kostnad är officiellt stängt. Men det går att uppgradera ännu. Hur det är med den senaste versionen av Windows 10 vet jag inte men jag vet att det funkar med version 1511 fram till 1903.

Har du bara uppdaterat en gång till Windows 10 kan du utan problem installera den senaste versionen och Windows 10 aktiveras.

Bäst funkar det om du uppgraderar medan du kör Windows 7. Du väljer vid installationen att behålla dina personliga filer och program. Jag föreslår ändå att du gör en backup på allt du inte vill bli av med. En olycka händer så lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sak. 
Du har en fungerande klon, skriver du. Använd klonen och testa uppgradering till Windows 10! Koppla bort originaldisken och andra diskar och ha klonen kvar. Du har inget att förlora på det. Är du inte nöjd har du fortfarande originalinstallationen kvar på den ursprungliga disken.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ska försöka förtydliga:

Eftersom jag enbart jobbar med foto och ibland ljud på denna dator (den är byggd för detta och byggdes även om för ännu bättre prestanda 2018) så är det ingen dator jag kopplar upp mig med. W7 pro är ju en risk vid uppkoppling. Det kommer ändå inga uppdateringar. Mitt antivirus (F-Secure) slutade stödja W7 för ett bra tag sedan. Jag har således inget behov av uppkoppling med datorn. Och bör inte heller. Det har jag en laptop med W10 för. 

Jag har flera gamla ssd-diskar (mindre) och funderade alltså på om jag kunde skaffa ett W10 till någon av dessa och testa om mina program och min kringutrustning (Fotoskri are, skanner fr.a) funkar då. Inte så pigg på att lägga in Windows 10 på en fungerande W7-disk som du föreslog. Den funderade jag på att på något sätt använda mig av, även om den är från 2020, är mindre och inte ser ut som de två senaste diskarna. Dock vet jag att mina viktigaste program och drivrutiner finns där. Då tänker jag på att kanske klona den till någon av de två senaste och därmed få en snabbare, större disk igen. Men det blir en del jobb eftersom det fattas lite som jag nu har. Och, jag behöver ta bort föråldrat antivirus mm. 

Och..., är Windows 10 Pro som säljs på flera ställen på nätet (med nycklar) för runt 200:- legala? Eller behöver man köpa licensnyckel och OS direkt från Windows? 

 

Redigerad av Eva-Lena Sjöström
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att klona din "snabbare" klon kan du ju använda en av dessa för att uppgradera gratis till Windows 10 för att laborera med. Fungerar det bra kan du använda DEN disken för att klona ditt "långsammare" W7 (men med alla program mm fungerande) som en backup.

Därefter gör du om proceduren att uppgradera din "långsammare" till Windows 10.

Förhoppningsvis rättas det som gör allt långsamt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär gå att provköra Windows 10 utan att skriva in någon licensnyckel (man väljer typ jag har ingen nyckel och gör det senare när frågor om nyckeln dyker upp) och enda skillnaden är att det inte går att komma åt alla inställningar och det kommer att stå på skrivbordet att det är en trial eller något liknande. Om det nu skulle vara problem med att uppgradera gratis.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Eva-Lena Sjöström sade:

Eftersom jag enbart jobbar med foto och ibland ljud på denna dator (den är byggd för detta och byggdes även om för ännu bättre prestanda 2018) så är det ingen dator jag kopplar upp mig med. W7 pro är ju en risk vid uppkoppling. Jag har flera gamla ssd-diskar (mindre) och funderade alltså på om jag kunde skaffa ett W10 till någon av dessa och testa om mina program och min kringutrustning (Fotoskri are, skanner fr.a) funkar då. Inte så pigg på att lägga in Windows 10 på en fungerande W7-disk som du föreslog.

Och..., är Windows 10 Pro som säljs på flera ställen på nätet (med nycklar) för runt 200:- legala? Eller behöver man köpa licensnyckel och OS direkt från Windows? 

Ja, det finns en risk med att ansluta en dator till internet när datorn har Windows 7. Så länge du bara kopplar upp dig under kontrollerade former är risken trots allt inte fullt så stor. 
Jag föreslog att du använder din klonade disk för uppgradering. Det innebär att din "fungerande" disk hålls intakt. Trivs du inte med Windows 10 på din klonade disk har du inte förlorat något ändå!

En annan fördel du får, om du använder din klonade disk för uppgradering till Windows 10 och aktiverar Windows 10, är att ditt moderkort kommer att kopplas till Microsofts servrar tillsammans med den licensnyckel som du använder för uppgraderingen. 
Väljer du att installera Windows som en ren installation behöver du inte ange licensnyckeln längre. Du ser bara till att installera den version (i ditt fall Pro) och göra som Cecilia beskriver, "Jag har ingen licensnyckel", vid installationen, så kommer Windows 10 att aktiveras när du ansluter datorn till internet. Detta bara för att Windows ansluter till Microsofts servrar, hittar ditt moderkorts information samt licensnyckeln och vips! Windows är aktiverat! 
Din originaldisk är intakt och inget som påverkas av klonen. Du lägger Windows 10 på klonen, som är en fungerande disk men inte den du i huvudsak använder. Skulle du inte vilja ha Windows 10 på klonen är det bara att klona din originaldisk igen till klonen.

Som Cecilia skriver får du en möjlighet att testa hur Windows 10 fungerar för dig utan att du "förstör" din Windows 7-disk. Inte nog med det, du kan alltid ångra dig och be Windows att återställa Windows till Windows 7 inom en viss tid. Från början var det inom 30 dagar men jag har för mig att Cecilia vid något tillfälle angivit att tiden är kortare nu.

Du har således inget som helst att förlora genom att använda klonen utan allt att vinna! Mikael63 ger dig också en annan infallsvinkel. 
Trivs du med Windows 10 och allt fungerar slipper du kostnaden för en licens. Skulle du ändå ge dig på att köpa en Windows 10-licens för 200 kronor så går det att använda den i de flesta fall. Det jag fått göra med de som köpt sådan licens och bett mig installera Windows 10/11 är att aktiveringen måste göras via telefon.

Den vanligaste orsaken till detta är att de licenser som säljs på nätet för runt 200 kronor är multilicenser. De används av företag och vissa ser till att komma över några av dessa licenser. Man kan säga att det är en gråzon inom lagens ramar, den handel som är med dessa licenser. 
Jag tycker ändå att du skall testa att uppgradera din klon eftersom det inte påverkar din originaldisk på något sätt! Se bara till att låta klonen vara den enda disken som är inkopplad när du gör det för att undvika konflikter med Windows 7-originalet.

Om du upplyser om vilket moderkort, fabrikat och modell, som du har kan vi kanske hjälpa till med att hitta lämpliga drivrutiner för Windows 10, om det skulle behövas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill uppmärksamma dig, Cecilia, att jag inte lyckades logga in på mitt konto här efter mitt senaste inlägg i tråden som jag skapade igår, 1/4. Har därför tvingats ändra användarnamn, epostadress och lösenord. Inloggningsuppgifterna jag hade accepterades plötsligt inte. Har inte varit problem förut. Skulle mycket gärna få tillbaka mitt konto med den epostadressen jag normalt har använt och även mitt fullständiga namn. Jag fick inte heller ett nytt lösenord via min tidigare mejl, så som det står om man "glömt" sitt lösenord. Vilket jag alltså inte hade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer det som jag hade tänkt skriva tidigare:

 

En slags summering av vilka ssd-diskar jag har med operativ i:

NU I DATORN SAMSUNG 870 EVO SATA 2,5", 1 TB
klonad 240331 från
SAMSUNG 860 EVO SATA 2,5", 1TB. (OS WINDOWS 7 PRO 64B) Förmodligen insatt 2020.

INTEL 2,5" SATA, 512 GB, klonad från då felfri SAMSUNG 860 EVO 2020. Startar snabbt.

CORSAIR FORCE SATA 3, 240 GB. Från före ombyggnad av dator 2018.

INTEL 520 SERIES, 240 GB.
WINDOWS 10 TRIAL 2020.

Mina funderingar över vad jag skulle kunna göra först:

1/ TESTA DE VIKTIGA PROGRAMNEN ETT I SÄNDER I W10 LAPTOP FÖR ATT SE OM DE FUNKAR.

2/ TESTA W10 SSD TRIAL.

DATORNS SPECIFIKATIONER NU
(2010 BYGGD AV INET)
2018 ombyggd av Inet enligt nedan:
MODERKORT
MSI Z170A MPOWER GAMING TITANIUM

PROCESSOR
INTEL i7 6700 3,4 Ghz 8MB

NÄTAGGREGAT
CORSAIR RM750X 750 W V2

GRAFIKKORT
MSI GEFORCE GT 1030 2 GH OC 2 GB HEATSINK

RAMMINNEN
CORSAIR 16 GB KIT DDR4 2400Mhz VENGEANCE LPX

Datorn används uteslutande till bild/fotojobb, bildspel, ljud. Programmen här är mycket viktiga att kunna använda. (Photoshop suite CS5, Lightroom, Soundforge m.fl.)

När Windows update slutade med uppdateringar, stoppade jag uppkopplingsmöjligheterna mtp riskerna. Antivirusprogrammet F-Secure slutade stödja W7 2023.

 

Mvh

Eva-Lena Sjöström 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen.
Din hårdvara klarar Windows 10 utan problem. MSI har drivrutiner för Windows 10 på sin hemsida.

Beträffande programmen du nämner anger du inte vilken version av SoundForge och Lightroom du använder.
Photoshopshop CS5 använder min sambo och fungerar i både Windows 10 och 11.
SoundForge 9.0e använder jag och den fungerar i Windows 10 och 11.
Lightroom använder min sambo och den version hon har vet jag inte vilken det är. Men programmet är från 2012. Fungerar i Windows 10 och 11.

En tanke jag fick var just dina problem med att datorn är långsam.
Hur mycket utrymme har du kvar på den partition som du har Windows 7 på? Om utrymmet är litet blir datorn långsam.

Din dator är byggd för spel med ett överdimensionerat nätaggregat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! 

Ja, datorn byggdes med hjälp av en dåvarande Tech Trooper och Inet. Den blev i princip konfigurerad som en speldator, trots att jag aldrig har spelat. Men Tech Troopern, en skicklig kille, tyckte att såhär skulle den funka bra för mig och det jag håller på med. 

Versionerna av mina viktigaste program får jag återkomma med. 

Vad beträffar mina ssd-diskar, så är det väldigt mycket ledigt utrymme på alla. Jag lagrar öht inget på dem. Det gör jag på flera externa hårddiskar. 

Har dock två mekaniska diskar monterade för att använda som tillfällig lagring medan jag jobbar. En av dem är ännu tom. Allt som finns där flyttas också till externa diskar efter sessionen. 

 

Långsamheten:

Trodde ju först att det berodde på att min systemdisk, Samsung 1 TB, var på väg att lägga av. Köpte därför en ny och klonade till den. Men problemet kvarstod. Det tar sig uttryck i att efter moderkortsloggan visats och Windows börjar, så tar "laddningen" c:a 1 1/2 minut. Windows läser alltså in långsamt och det ser jag bl.a på ikonerna nere till höger på skärmen, de som ska synas direkt. Och min Eizoskärms inställningar, dvs hur jag kalibrerat skärmen för bästa bildbetraktning. Det tar lång tid innan den blir rätt i ljusstyrka etc. 

En liten fundering om min kringutrustning kommer jag att skriva senare idag. Jag har en Epson fotoskrivare, en Epson skanner, men just nu har jag inte i huvudet de exakta beteckningarna på dessa apparater. Det jag vill fråga om är om även dessa kan funka med W10. De är lite äldre än datorbygget. Återkommer således. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator har kostat dig onödigt mycket för de ändamål som den är avsedd för. Du hade fått en mer optimal dator för det du använder den till om prioriteringen av komponenterna gjorts på annat sätt. Nog om det.

Att du har mycket utrymme kvar på diskarna spelar ingen roll. Vad det handlar om är utrymmet på partitonen för Windows. En disk kan delas upp i fler än en partition, vilket är vanligt med stora diskar. Din systemdisk, en Samsung 1TB, är en stor disk. Är den delad i fler än en partition?

Har du testat din dator med enbart systemdisken ansluten? Om du har Windows på de övriga diskarna kan det bidra till att uppstarten blir långsammare.

Det finns en möjlighet till att dina Epsonenheter fungerar i Windows 10. Erfarenheten jag har är att drivrutiner för sådana enheter, ämnade för Windows 7, många gånger fungerar även i Windows 10. Windows 11 är inte lika "förlåtande" som Windows 10. 
Flera av de datorer jag uppgraderat till Windows 10, där användaren har utrustning som officiellt inte har drivrutiner för Windows 10, har de som är ämnade för Windows 7 fungerat felfritt.

Beträffande skärmen och ljusstyrkan, har du någon gång uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, X-Men sade:

Din dator har kostat dig onödigt mycket för de ändamål som den är avsedd för. Du hade fått en mer optimal dator för det du använder den till om prioriteringen av komponenterna gjorts på annat sätt. Nog om det.

Att du har mycket utrymme kvar på diskarna spelar ingen roll. Vad det handlar om är utrymmet på partitonen för Windows. En disk kan delas upp i fler än en partition, vilket är vanligt med stora diskar. Din systemdisk, en Samsung 1TB, är en stor disk. Är den delad i fler än en partition?

Har du testat din dator med enbart systemdisken ansluten? Om du har Windows på de övriga diskarna kan det bidra till att uppstarten blir långsammare.

Det finns en möjlighet till att dina Epsonenheter fungerar i Windows 10. Erfarenheten jag har är att drivrutiner för sådana enheter, ämnade för Windows 7, många gånger fungerar även i Windows 10. Windows 11 är inte lika "förlåtande" som Windows 10. 
Flera av de datorer jag uppgraderat till Windows 10, där användaren har utrustning som officiellt inte har drivrutiner för Windows 10, har de som är ämnade för Windows 7 fungerat felfritt.

Beträffande skärmen och ljusstyrkan, har du någon gång uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet?

Hej!

Jag, Tech Troopern och datorbyggarna på Inet tyckte det var en bra idé att bygga en dator som håller ett tag. ("Framtidsdator"). Det gör den ju. Uppenbarligen inget fel på ssd:n heller. Men kanske visst knas med W7 Pro sen en kort tid tillbaka. Den lämnades in till Inet för en kort sejour för ett par veckor sedan då den inte startade alls. Då var jag orolig mtp problemet med W7 också. Men det var inget fel, bara en kontakt på moderkortet som glappade. Den hade jag inte kunnat komma åt själv eftersom det är tight med bl.a. en stor fläkt framför som jag inte hade kunnat montera loss.

Angående partitioner, så är systemdisken uppdelad i två partitioner, varav en mycket liten som är för Photoshop. Det var så när jag en gång började med Photoshop, att det skulle ha en egen partition. Troligtvis inte nödvändigt och killarna på Inet anser att man inte ska partitionera en ssd. Oklart varför. I alla fall har partitionen hängt med genom alla kloner.

Mina två mekaniska diskar är ju inga systemdiskar. De är lagringsdiskar. Men jag skall kolla att lossa kablaget och se vad det gör. Emellertid har de varit med från början och allt har fungerat i flera år. Därför svårt att se att de spelar roll här. Klonen som är snabb i starten, den hanterar ju mina lagringsdiskar, så det känns inte som ett problem.

Faktum är att jag inte vet om jag lyckats uppdatera drivrutinerna till grafikkortet. Vet inte om Nvidia är inblandat i mitt grafikkort, men någon gång när jag var uppkopplad, så fick jag en hint från Nvidia. När jag försökte logga in där, så godtogs inte mina inloggningsuppgifter. (Vilket f.ö. är fallet också på min laptop med W10.) Dock tror jag inte att det saknas nya drivrutiner. Efter att jag kommit in i Windows, så läser ju Windows in min skärmkalibrering. Med viss fördröjning kommer den skärminställning jag har. Så har det varit sen start, inget konstigt med det.

Felsäkert läge skall testas.

Ska återkomma med programvaruversionerna och namnen på mina Epsonmaskiner. Är i lite tidsnöd idag och imorgon. Men återkommer.

Som jag tänker nu, så kommer jag sannolikt att sätta in den ssd:n med W7 Pro som var snabb i starten. Kolla om det fattas något. Annars klona den till en större ssd och sen fortsätta med W7Pro. Behöver inte koppla upp mig. Är mycket bekväm med W7, tycker att jag har bättre kontroll än med W10. Så varför krångla till det?
Jobbar intensivt med restaurering av mycket gamla fotografier som sedan skall in i ett lokalhistoriskt arkiv. Då är det gott att ha ett operativ som säkert fungerar, så jag kollar vidare med den mindre men snabbare klonen.

Tack för feedback - so far!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Lena Sjostrom sade:

Hej!

Jag, Tech Troopern och datorbyggarna på Inet tyckte det var en bra idé att bygga en dator som håller ett tag. ("Framtidsdator"). Det gör den ju. Uppenbarligen inget fel på ssd:n heller. Men kanske visst knas med W7 Pro sen en kort tid tillbaka. Den lämnades in till Inet för en kort sejour för ett par veckor sedan då den inte startade alls. Då var jag orolig mtp problemet med W7 också. Men det var inget fel, bara en kontakt på moderkortet som glappade. Den hade jag inte kunnat komma åt själv eftersom det är tight med bl.a. en stor fläkt framför som jag inte hade kunnat montera loss.

Angående partitioner, så är systemdisken uppdelad i två partitioner, varav en mycket liten som är för Photoshop. Det var så när jag en gång började med Photoshop, att det skulle ha en egen partition. Troligtvis inte nödvändigt och killarna på Inet anser att man inte ska partitionera en ssd. Oklart varför. I alla fall har partitionen hängt med genom alla kloner.

Mina två mekaniska diskar är ju inga systemdiskar. De är lagringsdiskar. Men jag skall kolla att lossa kablaget och se vad det gör. Emellertid har de varit med från början och allt har fungerat i flera år. Därför svårt att se att de spelar roll här. Klonen som är snabb i starten, den hanterar ju mina lagringsdiskar, så det känns inte som ett problem.

Faktum är att jag inte vet om jag lyckats uppdatera drivrutinerna till grafikkortet. Vet inte om Nvidia är inblandat i mitt grafikkort, men någon gång när jag var uppkopplad, så fick jag en hint från Nvidia. När jag försökte logga in där, så godtogs inte mina inloggningsuppgifter. (Vilket f.ö. är fallet också på min laptop med W10.) Dock tror jag inte att det saknas nya drivrutiner. Efter att jag kommit in i Windows, så läser ju Windows in min skärmkalibrering. Med viss fördröjning kommer den skärminställning jag har. Så har det varit sen start, inget konstigt med det.

Felsäkert läge skall testas.

Ska återkomma med programvaruversionerna och namnen på mina Epsonmaskiner. Är i lite tidsnöd idag och imorgon. Men återkommer.

Som jag tänker nu, så kommer jag sannolikt att sätta in den ssd:n med W7 Pro som var snabb i starten. Kolla om det fattas något. Annars klona den till en större ssd och sen fortsätta med W7Pro. Behöver inte koppla upp mig. Är mycket bekväm med W7, tycker att jag har bättre kontroll än med W10. Så varför krångla till det?
Jobbar intensivt med restaurering av mycket gamla fotografier som sedan skall in i ett lokalhistoriskt arkiv. Då är det gott att ha ett operativ som säkert fungerar, så jag kollar vidare med den mindre men snabbare klonen.

Tack för feedback - so far!

 

Hej!

Om det ändå hade gått att bygga en framtidssäker dator hade jag gjort det. En nybyggd dator är gammal redan efter ett år, tyvärr. Ja, prestandan du har i datorn räcker för dig. När jag får frågan om att bygga en dator frågar jag vad användaren skall ha den till och budget. Det är jättekul att bygga datorer där användaren öser pengar ur fickan bara för att få "det värsta". Vanligtvis är det en balans mellan pris och prestanda som är vad användaren vill ha. 
Inget ont om de som hjälpt dig för det är inget fel på prestandan. Inte när datorn byggdes! Hade jag fått frågan hade jag valt lite annorlunda, så tillvida du inte gärna öste pengar ur plånboken bara för att få prylar som är roliga att ha men som du ändå inte drar nytta av. 
Återigen, vi lämnar hårdvaran. Datorn är bra för dina ändamål och det är bra!

Min sambo har använt Photoshop i över 15 år nu. Jag har aldrig varit med om att Photoshop skapat en egen partition! Jag har installerat Photoshop åt henne flera gånger eftersom det har bytts hårdvara många gånger under de över 15 åren. Är du verkligen säker på att det är Photoshop som skapar en partition? När man skapar en partition skall de ske under kontrollerade former!

Beträffande att dela en disk finns det olika för- och nackdelar med det. Jag gör det som användaren trivs med. För de som har en disk i datorn finns det en fördel att dela disken, om den är tillräckligt stor. Om disken är delad kan Windows installeras om utan att det som finns sparat behöver gå förlorat.

Skälet till att koppla bort de diskar som har klonad Windows är för att säkerställa att uppstarten av datorn inte försvåras. Med flera identiska system kan uppstarten bli knepig då BIOS söker igenom diskar efter operativsystem. Genom att koppla bort alla andra diskar och enbart ha huvuddisken inkopplad kan man utesluta just den problematiken. Allt handlar om att felsöka och utesluta eventuella konflikter. 

Jag förstår inte hur den klonade disken kan hantera dina lagringsdiskar. Enda sättet för den disken är att du startar datorn från den klonade disken så Windows laddas från den. Samtidigt bör din huvuddisk också kunna hantera dina lagringsdiskar. 

Ja, nVidia är i högsta grad inblandad i ditt grafikkort! Det är ett nVidiabaserat kort! Du behöver aldrig logga in hos nVidia för att hämta drivrutiner! Senaste versionen för ditt grafikkort är 474.89 och gavs ut den 22 februari i år.

https://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/220210/en-us/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får nog be dig läsa mitt senaste inlägg en gång till. 

1/ Det är förstås inte Photoshop som sköter partitioneringen! Jag har gjort en liten partition för Photoshop. "Under kontrollerade former". Detta på rekommendation för ganska länge sedan från specialister på foto/Photoshop/datorer

2/ Vad menar du med att "dela en disk"? Inget jag känner igen. 

3/ Självklart har jag bara en disk med ett operativsystem igång! De övriga, mekaniska diskarna, är lagringsdiskar. Finns inget operativ på dem. Alla andra diskar med operativsystem på ligger i sina kartonger i ett skåp. Jag räknade bara upp dem i ett tidigare inlägg och förklarade vilka som möjligen skulle kunna testas. 

Jag tror att du och jag lägger ner den här diskussionen eftersom jag tycker det verkar vara svårt att göra sig förstådd. Jag tycker jag har varit så tydlig jag kan, men upplever ändå att jag missförstås. 

Tack ändå. Också för länken till nvidia och drivern. Får se om jag vågar koppla upp mig. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
16 timmar sedan, Lena Sjostrom sade:

Angående partitioner, så är systemdisken uppdelad i två partitioner, varav en mycket liten som är för Photoshop. Det var så när jag en gång började med Photoshop, att det skulle ha en egen partition.

12 timmar sedan, Lena Sjostrom sade:

1/ Det är förstås inte Photoshop som sköter partitioneringen! Jag har gjort en liten partition för Photoshop. "Under kontrollerade former". Detta på rekommendation för ganska länge sedan från specialister på foto/Photoshop/datorer

1. Av ditt inlägg ovan framgår det inte att partitionen är skapad av dig.
Beklagar att jag inte förstod det.

 

12 timmar sedan, Lena Sjostrom sade:

2/ Vad menar du med att "dela en disk"? Inget jag känner igen. 

2. Dela en disk är just att skapa fler än en partition. Om en disk har till exempel två partitioner är den "delad" i två delar. En vanlig term inom datorvärlden.

 

12 timmar sedan, Lena Sjostrom sade:

3/ Självklart har jag bara en disk med ett operativsystem igång! De övriga, mekaniska diskarna, är lagringsdiskar. Finns inget operativ på dem. Alla andra diskar med operativsystem på ligger i sina kartonger i ett skåp. Jag räknade bara upp dem i ett tidigare inlägg och förklarade vilka som möjligen skulle kunna testas. 

3. Det har inte framgått i dina inlägg att du inte har dina klonade diskar inkopplade hela tiden. Beklagar att jag inte förstått det.

 

12 timmar sedan, Lena Sjostrom sade:

Tack ändå. Också för länken till nvidia och drivern. Får se om jag vågar koppla upp mig. 

 

Du behöver inte koppla upp dig för att hämta en drivrutin, program eller något annat, som skall vara till din dator med Windows 7. Du kan hämta det på en annan dator, lägga det på en extern enhet och ansluta enheten till din Windows 7-dator.

 

12 timmar sedan, Lena Sjostrom sade:

Jag tror att du och jag lägger ner den här diskussionen eftersom jag tycker det verkar vara svårt att göra sig förstådd. Jag tycker jag har varit så tydlig jag kan, men upplever ändå att jag missförstås. 

Inga problem! Jag avslutar mina inlägg i tråden eftersom de ändå inte ger dig något. För att jag skall kunna hjälpa dig, liksom alla andra, behöver jag viss information för att kunna sätta mig in i hur det logiskt kan hänga ihop. Det är så jag jobbat under alla år jag jobbat med felsökning av elektronik. 

Som avslutning kan jag föreslå en kontroversiell åtgärd. 

Hämta programmet CCleaner (du kan hämta det på en annan dator, lägga det på en extern enhet som USB-minne eller extern disk och på så sätt få det till din Windows 7-dator utan att den är uppkopplad), installera det och kör sedan Registerrensning.
När du installerar programmet, var uppmärksam på att bocka av eventuella tilläggsprogram samt att du inte väljer "Pro"-versionen utan håller kvar vid den kostnadsfria versionen.

Gör gärna en backup på ditt register innan du kör registerrensningen utifall du behöver återställa registret.

CCleaner kan i vissa fall göra en klar förbättring av Windows-systemet, i synnerhet de före Windows 10 och 11. Jag har slutat köra CCleaner på datorer med Windows 10/11 men det händer att jag gör det på datorer med äldre versioner av Windows.

Du kan hämta CCleaner här:

https://www.ccleaner.com/download

Välj att hämta Professional Trial. Den fungerar i 14 dagar och blir en kostnadsfri version efter den perioden. Du kan också, under installationsförfarandet, välja att inte aktivera Pro-versionen direkt.

Om inget av de föreslagna åtgärderna accepteras av dig kvarstår en åtgärd som garanterat löser problemet, installera om datorn.

Därmed avslutar jag mina inlägg i denna tråd på din begäran.

Redigerad av X-Men
Lade till en mening
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...