Gå till innehåll

Error vid installation av ny dator.


sazern

Recommended Posts

Tjena. Hjälper min polare att installera sin nya dator.

Allt är rätt monterat och alla sladdar sitter i och sånt.

Jag satte i Windows Vista x86 Ultimate skivan och tryckte igång installationen.

Allt gick bra till i slutet då fick den fnatt och sa att det inte gick och boota. jag var inte vid plats då men

den ville alltså inte boota. Så vi testa igen, Deleta den gamla partionen gjorde en ny och formatera den.

Och tryckte igång installationen. och nu kommer inte den inte ens vidare från 0% då kommer erroret "windows setup could not reinitialize the deployment engine. to install windows, restart the installation"

Att starta om funkar inte, har testat att ta bort partionen och formatera och göra ny och grejjer men ingeting vill fungera.

Någon som vet hur man kan komma i ordning från problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att ange vilket moderkort, mängden minne han har.

Har du flera diskar och vilken typ av diskar har han (SATA/IDE/RAID) ?

Jag sökte lite snabbt på nätet och där finns mycket om "Could not reinitialize the deployment engine"

i samband med Vista installationer... Formaterar ni disken via installations programmet i Vista ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tex. 2 st 2Gb minne i datorn testa ta ut det ena.

Kör installationen med bara ett minne i datorn.

Och när installationen är klar så sätt i det andra minnet igen.

Det funkade för mig, hade samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj glömde skriva det ja:P

1 hårddisk.

Det är MSI K9VGM-V, VIA K8M890

2gb minne(en sticka) kan testa att byta plats på den. den sitter i gröna just nu, Vilken ska man sätta den i?

Finns en grön och en orange bara.

har formaterat efter varje gång jag försökt installera det. utan lycka såklart. i vistat installation program

Helt ny Hårddisk, som sagt han fick grejjerna på posten idag.

Tack för de extremt snabba svaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är helt ny. kan säga att den funkat för 2 dagar sen på en annan dator och drog igenom installationen som smör då. det hela är mycket konstigt, han har exakt samma Bios inställningar som jag har på min dator. (har samma Moderkort)

Om jag tar hans hårddisk hem till mig och installerar windows vista på min dator och sedan tar ur den när den är klar, kommer den funka på hans dator då? eller blir det drivrutinfel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tar hans hårddisk hem till mig och installerar windows vista på min dator och sedan tar ur den när den är klar, kommer den funka på hans dator då? eller blir det drivrutinfel?

Om ni inte har samma moderkortkretsar eller processor så kommer ni att få uppdatera Windows i hans dator efteråt.

Det är inga större problem. Man får manuellt avinstallera vissa system komponenter i Enhetshanteraren men det funkar bra.

En del saker pekar på att vissa diskar inte skulle vara Vista kompatibla ???

Det låter intressant att testa disken i din dator.

Customer Reviews for Western Digital Caviar RE2 WD5001ABYS

Pros: None, Won't work in Windows Vista. I bought this drive for a new build and could not get it to work correctly.

Cons: According to the Windows Vista Compatibility Site this drive is not even on the list of compatible drives. When you try to install Vista on this drive you get this error, ""Windows Setup could not reinitialize the deployment engine.""

Other Thoughts: Drive manufacturers should have to list whether they are Vista Compatible just like other computer parts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Ursäkta att man lägger sig i men 29 Gb för install av vista ultimate låter klent har något hänt på bilden eftersom du säger att  det är en 250 Gb disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok hm låter konstigt med icke vista kompatibla diskar :S

Ska dit imorgon igen och kolla får väll kanske ta med disken till mig och installera här och se om det funkar.

Återkommer imorgon hur det utvecklar sig.

Tack så hemskt mycket för svaren. God natt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att man lägger sig i men 29 Gb för install av vista ultimate låter klent har något hänt på bilden eftersom du säger att  det är en 250 Gb disk

Hummm.... du tittar på MIN bild tagen vid en test installation i VMware  :D

P.S. Alla får bidra med sina strå till en lösning !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: nu vill den inte starta windows vista igen... den fick ett error vid boot.(kommer inte ihåg vad, men någonting med boot)

Hårdisken ger ifrån sig ett tickande ljud också när den har vart igång ett tag(KLICK KLICK KLICK). verkar som det är något riktigt knas med hårddisken.

och nu säger den INSERT DISK AND PRESS ENTER grejjen.

Testade att installera om och nu hittar den inga drivers längre. Någon som vet hur man kan komma rätt till problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...