Gå till innehåll

Datorn hänger sig cirka en minut efter inloggning


roby

Recommended Posts

Fujitsu-Siemens Scaleo-P AMD 64 Athlon 3500+ 1gb minne XP Home.

Problem:

PC:n blir okontaktbar c:a 1 minut efter start och inloggning. Detta gäller även vid försök till start

i felsäkert läge.

Bakgrund: Jag fick hjälp på detta forum med en besvärlig drivrutin till ethernetporten på moderkortet

som även hindrade kontakt med ethernetkort monterat i något av PCI-sloten. Problemet var även då

att datorn blev okontaktbar (frös) efter c:a 1 minut. Det som fixade problemet då var möjligen att

jag 1) hade lan-kabeln urdragen vid installation av drivrutinen 2) att jag bootade om direkt efter inst.

Sedan dess har maskinen gått klockrent med och utan internet-anslutning till dess att jag idag

installerade antivirus (Kaspersky AV 7.0). Installationen gick utan problem och AV-programmet började

söka igenom alla komponenter under c:a 1 times tid.

Medan AV-programmet jobbade så gick jag ut på nätet för att googla lite och se om AV-programmet

hade någon  inverkan på prestanda. Då hände det. Jag fick upp I.E. och klickade på google. Ingenting

hände. När jag förde muspekaren över start-ikonen blev den timglas. Efter ett par minuter slog jag av

strömmen och bootade om. Jag hann klicka på start innan det hände igen. Samma sak vid försök

att starta i felsäkert läge. Jag hann markera 'Dölj Microsofttjänstar' innan det sket sig igen.

Ideer någon ?? undrar Roby

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande hängning när mitt Logitech tangentbord skulle automatiskt söka efter nya drivrutiner

på Internet efter varje uppstart. Jag var tvingad att stänga av den "Finessen"...

Kanske har du något program som också försöker komma ut på nätet ?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låser som om du antingen har råkat ut för felaktiga drivrutiner eller kraschat registret på nåt sätt.

Pröva med att hämta ner CC Cleaner, gå in i felsäkertläge och kör en rensning av registret.

Om inte detta skulle hjälpa, så får du sen börja felsöka i hårdvaran som är installerad. Hämta ner senaste drivrutiner till din dator från tillverkarens hemsida.

Lycka till!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maskinen har gått utan problem efter återställning av PCI-drivrutin från original-CD:n med

ethernetporten aktiv för in- och output från/till internet. Problemen började efter installation

av AV-programmet som säkert ligger bland autostart-programmen. Jag skulle vilja starta i

felsäkert läge och avaktivera AV-rutinerna i auto-start, men hinner inte komma så långt innan

allting stannar. Samma gäller för nedtankning av CC-clean. Hur kommer man runt detta?

Jag har f.ö. en support request til Kaspersky Labs som inte lär besvaras förrän den 11/4.

mvh roby

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå waxinator!

Du skriver att du hade en liknande hängning. I mitt fall blir maskinen okontaktbar efter mindre än

1 minut efter boot. Finns något annat sätt än att starta från recovery-CD:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall gick datorn på 100% men jag kunde efter en lång tids väntan få igång aktivitetshanteraren och se

vad som hände. Du borde försöka starta utan nätverksanslutning om det är så att något program försöker gå

den vägen. Kör <ctrl><alt><delete> och ta fram Aktivitetshanteraren direkt efter inloggning. Sätt den på att

monitorera (alla) Processer och sortera dem i CPU-kollumnen. Möjligen har du chansen att se processen i topp

innen det fryser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...