roby Posted April 9, 2008 Posted April 9, 2008 Fujitsu-Siemens Scaleo-P AMD 64 Athlon 3500+ 1gb minne XP Home. Problem: PC:n blir okontaktbar c:a 1 minut efter start och inloggning. Detta gäller även vid försök till start i felsäkert läge. Bakgrund: Jag fick hjälp på detta forum med en besvärlig drivrutin till ethernetporten på moderkortet som även hindrade kontakt med ethernetkort monterat i något av PCI-sloten. Problemet var även då att datorn blev okontaktbar (frös) efter c:a 1 minut. Det som fixade problemet då var möjligen att jag 1) hade lan-kabeln urdragen vid installation av drivrutinen 2) att jag bootade om direkt efter inst. Sedan dess har maskinen gått klockrent med och utan internet-anslutning till dess att jag idag installerade antivirus (Kaspersky AV 7.0). Installationen gick utan problem och AV-programmet började söka igenom alla komponenter under c:a 1 times tid. Medan AV-programmet jobbade så gick jag ut på nätet för att googla lite och se om AV-programmet hade någon inverkan på prestanda. Då hände det. Jag fick upp I.E. och klickade på google. Ingenting hände. När jag förde muspekaren över start-ikonen blev den timglas. Efter ett par minuter slog jag av strömmen och bootade om. Jag hann klicka på start innan det hände igen. Samma sak vid försök att starta i felsäkert läge. Jag hann markera 'Dölj Microsofttjänstar' innan det sket sig igen. Ideer någon ?? undrar Roby Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken Quote
waxinator Posted April 9, 2008 Posted April 9, 2008 Jag hade liknande hängning när mitt Logitech tangentbord skulle automatiskt söka efter nya drivrutiner på Internet efter varje uppstart. Jag var tvingad att stänga av den "Finessen"... Kanske har du något program som också försöker komma ut på nätet ?! Quote
mimar Posted April 10, 2008 Posted April 10, 2008 Det låser som om du antingen har råkat ut för felaktiga drivrutiner eller kraschat registret på nåt sätt. Pröva med att hämta ner CC Cleaner, gå in i felsäkertläge och kör en rensning av registret. Om inte detta skulle hjälpa, så får du sen börja felsöka i hårdvaran som är installerad. Hämta ner senaste drivrutiner till din dator från tillverkarens hemsida. Lycka till! Quote
roby Posted April 10, 2008 Author Posted April 10, 2008 Maskinen har gått utan problem efter återställning av PCI-drivrutin från original-CD:n med ethernetporten aktiv för in- och output från/till internet. Problemen började efter installation av AV-programmet som säkert ligger bland autostart-programmen. Jag skulle vilja starta i felsäkert läge och avaktivera AV-rutinerna i auto-start, men hinner inte komma så långt innan allting stannar. Samma gäller för nedtankning av CC-clean. Hur kommer man runt detta? Jag har f.ö. en support request til Kaspersky Labs som inte lär besvaras förrän den 11/4. mvh roby Quote
roby Posted April 13, 2008 Author Posted April 13, 2008 Hallå waxinator! Du skriver att du hade en liknande hängning. I mitt fall blir maskinen okontaktbar efter mindre än 1 minut efter boot. Finns något annat sätt än att starta från recovery-CD:n? Quote
waxinator Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 I mitt fall gick datorn på 100% men jag kunde efter en lång tids väntan få igång aktivitetshanteraren och se vad som hände. Du borde försöka starta utan nätverksanslutning om det är så att något program försöker gå den vägen. Kör <ctrl><alt><delete> och ta fram Aktivitetshanteraren direkt efter inloggning. Sätt den på att monitorera (alla) Processer och sortera dem i CPU-kollumnen. Möjligen har du chansen att se processen i topp innen det fryser. Quote
Recommended Posts