Gå till innehåll

Kataloginställning en gång för alla, finns det?


ron

Recommended Posts

Dagligen ändrar jag hur mappar ska se ut gällande innehåll. Vill alltid ha standard för dokument. Men alltid x antal timma efter så är det på "Bilder och videofiler". Detta har på något sätt blivit default i min dator.

Hur göra för att slippa detta irriterande som Vista håller på med? Hatar den mappinställning med skit som "klassificering" fotodatum" och annat dravel. Vill inte ens ha denna inställning i min fotomapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Håller med, för mycket skit

Det ändrar utan att jag ber om det.

Jag går in i en mapp och ändrar som jag vill ha den , går ur den och in igen och inte ser den ut som den gjorde när jag lämnade den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För grundinställning: Öppna en mapp, vilken som helst, gör dina inställningar, när du är klar.... gå till "Verktyg / Mappalternativ / Visning".....tryck på ""Använd i alla mappar"! För att sen ha möjligheten att ställa om i enskilda mappar... bocka i "Kom ihåg inställningar för visning för varje mapp"

Det skall dock sägas att dessa funktioner är en aning buggiga i Vista, fortfarande! Det händer att visningsinställningarna ändras ändå!... i alla fall för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För grundinställning: Öppna en mapp, vilken som helst, gör dina inställningar, när du är klar.... gå till "Verktyg / Mappalternativ / Visning".....tryck på ""Använd i alla mappar"! För att sen ha möjligheten att ställa om i enskilda mappar... bocka i "Kom ihåg inställningar för visning för varje mapp"

Det skall dock sägas att dessa funktioner är en aning buggiga i Vista, fortfarande! Det händer att visningsinställningarna ändras ändå!... i alla fall för mig!

Jo det är så jag gör och då blir det permanent......till typ nästnästa gång jag är i mappen igen. Då får man hoppas att det är en bug och att det åtgärdas.

Det enda jag någonsin behöver veta i en mapp är filnamn, ändratdatum samt storlek. Synd att man inte kan applicera det på en diskenhet så det slår på alla mappar på den disken....

Tack för ditt omfattande svar iaf. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är så jag gör och då blir det permanent......till typ nästnästa gång jag är i mappen igen. Då får man hoppas att det är en bug och att det åtgärdas.

Det enda jag någonsin behöver veta i en mapp är filnamn, ändratdatum samt storlek. Synd att man inte kan applicera det på en diskenhet så det slår på alla mappar på den disken....

Tack för ditt omfattande svar iaf. :)

Det skall funka överallt! Själv vill jag inte se något annat än filnamn + filändelse, och det är så jag har det på hela datorn (4 diskar + usb-enheter). Sen har jag vissa mappar som jag vill ha det annorlunda, t.ex bildmappen, där vill jag ha små miniatyrer, så den har jag ställt om enskilt. Detta funkar bra för det mesta, men som sagt.... det händer att nån mapp ändras utan min medverkan.

Edit: Filstorlek med mera får jag i ballongen när jag sätter pekaren på filen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...