Gå till innehåll

Problem med att installera Vista Service Pack 1, felkod 80070005


Gäst swedeboy

Recommended Posts

Gäst swedeboy

Nu har jag försökt 7 gånger att installera Service Pack 1, men lyckas inte.

Själva installationen går bra, men när datorn skall startas om efter avslutad installation får jag upp antingen en blue screen eller så vill inte datorn starta och Vista försöker reparera startfilerna.  Men någon Service Pack 1 har inte installerats.

Jag har testad med installationsfilen som man  kan ladda ner från Microsofts hemsida samt från Windows Update. Jag har även laddat ner  System Update Readiness Tool for Windows Vista.

Vid installation från Windows Update får jag upp kod 80070005.

Vad kan vara orsaken till att jag inte kan installera Service Pack 1?

Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig lösa detta så att jag kan lyckas med installationen.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst swedeboy

Jag gjorde allt enligt den länken som Netorbus tipsade om, men lyckades inte med att installera SP 1.

Jag har också testat ett antal andra lösningar som jag har hittat på andra forum, men det går bara inte att installera SP 1.

Jag har ringt Microsoft men där fick jag besked om att ringa HP eftersom jag hade en OEM version och när man ringde HP så hade inte dom någon lösning och skickade mig tillbaka till Microsoft igen.

Han som jag pratade med på HP sa även det att Microsoft har lovat gratis support 1:a året, men det gäller tydligen inte om man har en OEM version

Ringer Microsoft ytterligare 1 gång till och får igen besked om att ringa HP.

Så det är ju inte så mycket support man får varken från Microsoft eller från HP.

Nu har jag försökt 15 gånger att installera SP 1 utan resultat, så nu ger jag snart upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till "Kontrollpanelen / Problemrapporter och -lösningar"... i vänster kolumn har du några alternativ du kan testa! Försök att få fram vilka problem du kan ha och eventuella lösningar! "Visa problem som kan kontrolleras" är ett bra ställe att börja..... sen kolla om det finns lösningar på det som kommer upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 4 pc,installationen gick bra på 3,den fjärde blev som din,helt kört.

Tog bort program efter program,tog bort hårdvara såsom nätverkskort,ljudkort etc.Inget hjälpte.

Körde CHDSK och alla andra reparationsprog,nopp....

slutade med en Format c:, nu går datorn som en blixt med sp1 inne:)

Har vissa misstankar åt HP hållet så här i efterhand men inte säker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem oem.. när jag försöker instalera sp1 vista så när datorn vill starta om vid början av instaltionen står acc upp och skärmer blinkar kan inte starta om datorn pga, acc något liknande namn dycker upp står att det programmet hindrar datorn att starta om. Sen startar den om så fungerar del1 och del 2 av instalatinen. sen när jag kommer till 3 delen så står den bara och tuggar instalitionen o% i 5-14 timmar. ... så jag får avbryta och starta om burken i flesäkert läge för att överhuved taget komma vidare. så allt  återställs som före försöket att köra uppdate av Sp1 blir tokig snart helt sanslöst ... vad ska man göra . ska det inte bara vara att köra uppdatering .Har prövat 6 ggr nu och prövat massor som av tipps..... fan på dig Bill Gates... någon som har en lösninging

Tackar på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst swedeboy

Jag gjorde som e-son skrev i sitt inlägg och där hittade jag 71 problem.

Den hittade 1 lösning "Problem caused by Nokia PC Suite"

Currently, there is no solution for the problem that you reported.

Sen så skickade den in en rapport till Microsoft angående problem med drivrutiner på 173 MB.

Jag funderar lite på om jag skall köpa en Retail version av Vista Ultimate, men frågan är om det kommer att fungera att installera SP 1 om det är problem med drivrutiner på min dator.

Jag har kollat efter nya drivrutiner på  DriverAgent, men där fanns det inte några nya.

Det fungerade ju utan problem att installera SP 1 på min bärbara Toshiba dator så varför skall det krångla på min stationära HP dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem oem..  när jag försöker instalera sp1 vista så när datorn vill starta om vid början av instaltionen står  acc upp och skärmer blinkar kan inte starta om datorn pga, acc något liknande namn dycker upp står att det programmet hindrar datorn att starta om. Sen startar den om  så fungerar del1 och del 2 av instalatinen. sen när jag kommer till 3 delen så står den bara och tuggar instalitionen  o% i 5-14 timmar. ...           blir tokig snart helt sanslöst ... vad ska man göra . ska det inte bara vara att köra uppdatering .Har prövat 6 ggr nu och prövat massor som av tipps..... fan på dig Bill Gates... någon som har en lösninging.. tilläg har bärbar dell

Tackar på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst swedeboy

Jag tycker inte att man skall behöva formatera sin dator för att kunna installera ett Service pack.

Man får ingen support från Microsoft så som dom har skrivit på sin hemsida att alla skall få oavsett vilken version man har. Man får ingen support från HP. Båda hänvisar till varandra.

Man får känslan av att Microsoft anklagar mig för att ha en piratkopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet lös... NEJ man ska fan inte behöva formatera jag körde det här på min lapp top Lösning 3: Kör Systemfilsgranskaren

Genom att köra Systemfilsgranskaren kan du ta reda på om problemet orsakas av en eller flera systemfiler som används i Windows Vista. Systemfilsgranskaren är ett verktyg som söker igenom systemfiler och byter ut felaktiga versioner mot riktiga.

Så här kör du Systemfilsgranskaren:1. Klicka på Start och skriv sedan cmd i rutan Påbörja sökning. 

2. Högerklicka på cmd i listan Program och klicka på Kör som administratör.

Om du ombeds ange ett administratörslösenord eller en bekräftelse skriver du lösenordet eller klickar på Fortsätt. 

3. Skriv följande rad vid kommandotolken och tryck på RETUR:

sfc /scannow

När genomsökningen är klar kontrollerar du om problemet är borta. 

Sen stängde jag av allt med norton virus programet  och drog ur mus och usb .. sen körde jag instal prg tog hem hela inte den via uppdate. fungerade klock rent.. Sen  vad som påverkat vad vet jag inte men nu är det istalerat SP1 Vista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst swedeboy

Jag har testat det också, men hittade inget fel på minnen.

Det lutar åt att göra en format c: eller köpa en Retail version av Ultimate, som gör att man kan få support hos Microsoft. För hos HP får man ju inte så mycket support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en HP scanner installerad?Eller annan HP produkt installerad?

Testa att avinstallera dessa.

Misstänker att HP´s drivers för 4890 scannern är lite knepiga,tog de på winupdate först o la sen in hp´s.Nu har jag inga BSOD mer.

Detta var EFTER format c: och sp1 när jag la in alla programmen igen som BSOD dök upp.Luskade ut att det var HP´s drivers som orsakade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...