Gå till innehåll

Grafikkort slutar sända


Recommended Posts

Hej,

I och med släppet av Windows Vista Service Pack 1 så bestämde jag mig för att göra en ominstallation av mitt system för att rensa ur och snabba upp systemet. Jag gjorde backup och startade med Vista-skivan och tog bort partitionen för att sedan skapa två nya (tänkte köra dualboot med Windows XP). Jag installerade båda systemen utan problem och fick igång dualboot, fortfarande inga problem. Jag installerade Service Pack 1 på vista.

Sen installerade jag grafikdrivrutinerna från nvidia.co.uk och startade om datorn för att finalisera installationen och allt verkade fungera bra. Men efter några sekunder av laddande efter inloggningen var avklarad så slocknade skärmen på grund av att det inte fanns någon signal. Min gissning är att den la av när nVidia's bakgrundsprogram laddade.

Efter detta har jag återställt och installerat igen med samma resultat. Jag har även installerat om Vista igen och sedan laddat ner nyaste beta-versionen av drivrutinerna och testat med samma resultat. Det enda som fungerat för mig är när jag lät windows update installera drivrutinerna för grafikkortet och då blev det såklart en gammal version. Kan inte förstå skillnaden.

Mitt grafikkort är:

Gainward BLISS GeForce 8800GTS 640MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Jag hoppas att någon här på forumet kan hjälpa mig att lösa detta problem, det är enormt irriterande när jag inte ens vet vad problemet är.

Tack,

biffen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag har inkopplat förutom min skärm är en dvi till d-sub adapter. Kan det påverka?

Det borde det inte göra...

Där har förekommit flera inlägg här, och jag har själv haft 'felet', att efter drivrutin uppdatering (nVidia)

så har vid Windows inloggningen skärmen tappat insignal/bilden. Jag har då haft en avstängd TV inkopplad

på andra grafikporten och efter omkoppling av portarna så hämtade jag tillbaka bilden till monitorn.

Prova i alla fall att flytta över monitorkabeln till andra uttaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första jag gjorde när det felade var att testa att koppla in en annan skärm i andra uttaget. Dock lite hastigt gjort. Ska åka över till morsan där datorn stor senare idag och försöka med andra uttaget, kontrollera att inte kabeln för tv sitter kvar inkopplad och kanske att återställa för att sedan installera ett snäpp äldre drivrutiner. Återkommer efter jag testat.

//biffen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med den Windows Update installerade ett tag nu. Fungerar bra. Verkar vara precis så att datorn tycker att jag har en TV inkopplad när jag i själva verket kopplade ur den för nån månad sen. Kanske kontakten har blivit skadad? Jag har inte en aning men är glad att allt fungerar som det ska nu.

//biffen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...