Gå till innehåll

LÖST]Skapa Genväg till "Vänteläge" XP?


Jöjje

Recommended Posts

Hej

Detta tips var bra från "Xp tips" här på "alltomxp"

"Stäng av datorn via genväg

För att slippa gå in på Start > Stäng av varje gång du vill stänga av datorn kan du göra en genväg. Högerklicka skrivbordet och välj Nytt > Genväg. I fältet som kommer fram skriver du in "SHUTDOWN.exe -s -t 01" och väljer Nästa. Skriv in ett namn för genvägen och välj sedan Slutför."

Finns det en motsvarande sträng/kod (?) för att skapa en genväg till att försätta datorn i "Väntläge"?

Verkade lite krångligt med detta http://www.nirsoft.net/utils/nircmd.html annars kanske det är sista lösningen?

Någon som har något förslag? ???

Tack!

//J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är några andra genvägar att leka med!   ;)

Starta om: %windir%System32shutdown.exe -r

Logga ut: %windir%System32shutdown.exe -l

Vänteläge: %windir%System32rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState

Viloläge: %windir%System32rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState Hibernate

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är några andra genvägar att leka med!   ;)

Starta om: %windir%System32shutdown.exe -r

Logga ut: %windir%System32shutdown.exe -l

Vänteläge: %windir%System32rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState

Viloläge: %windir%System32rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState Hibernate

Godmorgon e-son!

Testade de två sista genvägarna men dator går i viloläge (Hibernate) på båda...  :'(

Jag har "Viloläge" aktiverat under "energialternativ" om det har någon betydelse... hmm har googlat sen flera timmar tillbaka LOL... är en bit på väg iallafall... Några förslag?

Har testat alla du tipsade om... men min XP dator vill inte kännas vid någon genväg till "Vänteläge" de andra OK... ???

//J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade de två sista genvägarna men dator går i viloläge (Hibernate) på båda...  :'(

Jag har "Viloläge" aktiverat under "energialternativ" om det har någon betydelse... hmm har googlat sen flera timmar tillbaka LOL... är en bit på väg iallafall... Några förslag?

Har testat alla och de funkar... men min XP dator vill inte kännas vid någon genväg till "Vänteläge" de andra OK... ???

Har aldrig provat vänteläge eller viloläge själv.... kom bara på att jag hade detta liggande i gömmorna, när jag såg din fråga.   ;D   Hur som helst så måste du nog ha viloläge aktiverat för att det överhuvudtaget skall kunna fungera. Jag återkommer om jag kommer på något vettigt! 

Edit: Troligen saknas det något i den sista delen av kommandot (SetSuspendState). Kan tänka mig att kanske skall vara något tillägg där!

Edit2: Tillägget skulle kunna vara "Standby".... alltså rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState Standby

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade de två sista genvägarna men dator går i viloläge (Hibernate) på båda...  :'(

Jag har "Viloläge" aktiverat under "energialternativ" om det har någon betydelse... hmm har googlat sen flera timmar tillbaka LOL... är en bit på väg iallafall... Några förslag?

Har testat alla och de funkar... men min XP dator vill inte kännas vid någon genväg till "Vänteläge" de andra OK... ???

Har aldrig provat vänteläge eller viloläge själv.... kom bara på att jag hade detta liggande i gömmorna, när jag såg din fråga.   ;D   Hur som helst så måste du nog ha viloläge aktiverat för att det överhuvudtaget skall kunna fungera. Jag återkommer om jag kommer på något vettigt! 

Edit: Troligen saknas det något i den sista delen av kommandot (SetSuspendState). Kan tänka mig att kanske skall vara något tillägg där!

Hej!

Testade lite, googlade lite...drack lite kaffe....

När jag bokade ur "aktivera stöd för viloläge" från energispars alternativsmenyn/viloläge.

så blev det "Vänteläge" istället på de två sista, det räcker för mig... men skumt att det inte går att få de olika instruktionerna att fungera specifikt till Vänteläge resp Viloläge... Inte hos mig iallafall... ÄN ;)

//J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bokade ur "aktivera stöd för viloläge" från energispars alternativsmenyn/viloläge.

så blev det "Vänteläge" istället på de två sista, det räcker för mig... men skumt att det inte går att få de olika instruktionerna att fungera specifikt till Vänteläge resp Viloläge... Inte hos mig iallafall... ÄN ;)

Kul,.... då vet vi det i alla fall!   ;)

Edit: Jag har ingen startklar XP, så jag kan inte testa där. Men det blir samma "fel" i Vista, kan jag meddela!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bokade ur "aktivera stöd för viloläge" från energispars alternativsmenyn/viloläge.

så blev det "Vänteläge" istället på de två sista, det räcker för mig... men skumt att det inte går att få de olika instruktionerna att fungera specifikt till Vänteläge resp Viloläge... Inte hos mig iallafall... ÄN ;)

Kul,.... då vet vi det i alla fall!   ;)

Edit: Jag har ingen startklar XP, så jag kan inte testa där. Men det blir samma "fel" i Vista, kan jag meddela!

Ahh Ok, då har man lärt sig något idag också.... ;D

Tack så länge!

//J

edit: Kom och tänka på en sak...

Om båda genvägarna uppför sig lika beroende på inställningen i "energialt/viloläge"

Kanske det är så att för att få "vänteläge" att fungera samtidigt som man har stöd för viloläge aktiverat är att det saknas instruktioner för hur "energialt" ska svara mot koden och ge den ett specifikt attribut via den funktionen att den avaktiverar "stöd för viloläge" innan den går vidare till att sätta datorn i vänteläge istället bara för att rusa förbi inställningen och istället ha en instruktion att sätta den aktuella inställningen till "avaktiverat"? Låter det bara som svammel eller kan det vara en tanke? Ni som förstår dom här krumelurerna som jag klistrar in så svetten lackar... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev ett tillägg i min förra post och såg sedan din... kanske nåt på spåren här... Jag kan inte riktigt allt data lingo (inget alls faktiskt)...tror att koden ska vara utförligare om båda funktionerna ska fungera sepparat... hmm

//J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...