Gå till innehåll

[LÖST] Uppgradering av Thunderbird utan att förlora gamla mail


andreas72

Recommended Posts

Hej!

På min XP-dator så använder jag Thunderbird som epostklient. Då den version jag har nu är riktigt gammal (version 1.0) så tänker jag uppgradera den. Men nu undrar jag hur jag ska göra detta för att inte riskera att alla gamla mail som jag poppat hem och sorterat in i mappar försvinner.  Kommer de gamla mailen och inställningarna att finnas kvar om jag gör följande:

1. Avinstallerar den gamla klienten via Lägg till eller ta bort program.

2. Installerar den nya klienten.

Ämnet flyttat av Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Sannolikt inte, men gör en total backup med Mozbackup, ett helt suveränt program. Använder du Firefox, så backupas den med samma program.

Men du behöver normalt inte avinstallera den gamla versionen, när du installerar en ny. Nu kan det ev. behövas om du har en riktigt gammal version... Kan inte svara på det.

Jag kör backuper ganska ofta, det tar inte många minuter. Sparar dem i en mapp i Mina Dokument, så backupas de när jag gör backup på Mina Dokument!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Jag måste här passa på och fråga om det inte räcker med att ta backup på mappen:

C:Documents and SettingsAnvändareApplication DataThunderbird

Det är så jag gjort hittills när jag manuellt tagit backup på mina mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste få ställa några frågor angående nedladdningssidan:

http://mozbackup.jasnapaka.com/download.php

Först en fråga som kanske inte hör till saken men jag passar på och försöker lära mig något nytt när jag ändå är här. Vad är tanken att man ska använder PAD_file och MD5_Checksums till?

Sedan undrar jag vad det har för betydelse om man väljer install_program eller ZIP_file när man installerar programmet? Blir det samma sak eller finns det någon viktigt skillnad?

Slutligen undrar jag hur man ska använda de språkfiler som länkas till med "many_languages"? Är det tänkt att man ska söka upp filen Default.Ing (den fil som ligger i zip-filen) i installationen och ersätta den? Uppebarligen anses detta vara självklart eftersom det inte finns någon info om det, men för mig är det tyvärr inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för tipset. Jag måste här passa på och fråga om det inte räcker med att ta backup på mappen:

C:Documents and SettingsAnvändareApplication DataThunderbird

Det är så jag gjort hittills när jag manuellt tagit backup på mina mail.

Har ingen aning! Men Mozbackup är så enkelt och går så fort att använda, att för min del så finns det inget behov av någon alternativt sätt! Den t o m döper filen med datum och allt utan att du behöver bry dig, t ex "Thunderbird 2.0.0.14 (sv-SE) - 2008-05-03.pcv". Du kan även styra var filen skall sparas.

Vad är tanken att man ska använder PAD_file och MD5_Checksums till?

Jag har ingen aning!

Sedan undrar jag vad det har för betydelse om man väljer install_program eller ZIP_file när man installerar programmet? Blir det samma sak eller finns det någon viktigt skillnad?

Jag har alltid använt exe-filen, kräver minst arbete, bara att klicka på och på några sekunder är det klart. Tog hem zip-filen och packade upp den, den innehåller bl a "backup.exe" som verkar göra samma som exe-filen.

Själv har jag den policyn, att v g filer från kända sajter så väljer jag exe-filen. Är jag det minsta osäker på vad jag laddar hem, så väljer jag zip och virusskannar den före uppackning.

Slutligen undrar jag hur man ska använda de språkfiler som länkas till med "many_languages"? Är det tänkt att man ska söka upp filen Default.Ing (den fil som ligger i zip-filen) i installationen och ersätta den? Uppebarligen anses detta vara självklart eftersom det inte finns någon info om det, men för mig är det tyvärr inte det.

Det är första gången som jag ser en språkfil på svenska, skall kolla hur det funkar... Man gör precis som du trodde! Jag är av naturen försiktig, så jag döper om den gamla filen och kopierar in den nya, då kan man byta tillbaka om något går snett!

Bara att tuta och köra...  ;)

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...