Gå till innehåll

[LÖST] Windows Explorer (Utforskaren) startar utan menyer


dessbee

Recommended Posts

Explorer och IE beter sig lite underligt. När jag startar explorer via tangent kommando eller via startmenyn startar explorer utan menyer. Klickar jag på en mapp på mitt skrivbord startat explorer med menyer.

Ytterligare ett problem är med internet explorer. Om jag öppnar för många fönster med IE så försvinner menyerna och IE vägrar att ladda webbsidan, dessutom kan jag inte få fram menyer vid hyperlänkar genom att högerklicka musknappen.

Jag har försökt att reparera windows XP professional samt installera SP3 och IE7 men inget har avhjälpt problemet.

Tacksam om någon kunde förklara hur problemet kan lösas.

/dessbee

Har även gjort en HijackThis-log:

http://pastebin.ca/1016825

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har noterat att problemet med utforskoraren endast sker när jag loggar in på mitt konto.

Finns det något enkelt sätt att reparera ett användarkonto eller är det enklast att bara skapa ett nytt användarkonto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall försöka provocera fram dina problem i min testmiljö... så förtydliga vad du trycker på

och klistra gärna in någon bild för förtydligande.

När jag startar explorer via tangent kommando eller via startmenyn startar explorer utan menyer. Klickar jag på en mapp på mitt skrivbord startat explorer med menyer.

Menar du "Den här datorn" och är det menyerna(texterna) upptill eller Mappar till vänster i fönstret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser utforskaren ut när jag antingen startar utforskaren via startmenyn eller trycker på snabbkommandot "start" + e ...  inga menyer upptill

explorermw5.jpg

Samma sak händer i internet explorer om jag öppnar för många fönster, samt att webläsaren hänger sig och vägrar ladda sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att återställa menyhanteringen genom att antingen manuellt gå in i Regedit.exe

och plocka bort raden:

HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftInternet ExplorerToolbarExplorerITBarLayout

...eller kopiera in all text i detta Citat till Notepad. Spara som vadomhelst.reg

och med filformat "Alla filer" till Skrivbordet. Klicka igång filen och den tar bort nyckelraden åt dig.

Denna nyckel återskapas med standardinställningar när du åter öppnar Explorer.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftInternet ExplorerToolbarExplorer]

"ITBarLayout"=-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack waxinator! löste problemet på en gång.

Tror du att det kan vara ett liknande problem med IE:

HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftInternet ExplorerToolbarWebBrowserITBarLayout

Det märkliga med IE är att problemet uppstår när jag öppnat för många fönster och inte direkt som med utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott !!!

Jag har inte nyckeln "WebBrowser" utan bara "ShellBrowser"... men den är säkert ofarligt att ta bort.

Jag tror dock att ditt IE7 -problem är en egenskap hos just IE7... Jag kör Firefox med en massa bra

Tillägg istället. IE7 använder jag bara vid Microsoft Update och andra MS nedladdnings siter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar mitt problem återkomma... utforskaren och IE förlorar sina menyer efter en stunds användande.  Att ändra i regedit hjälper endast tillfälligt  ???

Du har alltså något otyg i datorn som skriver in felaktigt värde i Registret...

Kolla vilka Tillägg du har i IE7 och plocka bort dem.

Som Landsfiskarlen skriver så har du något program som strular till det för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...