Gå till innehåll

Knappar i Office och Internet Explorer fungerar ej längre


avskedsfest

Recommended Posts

För ett tag sedan avinstallerade Norton och installerade NOD32 (virusskydd och brandvägg). Efter ngr dagar slutade vissa knappar på datorn att fungera. T ex back-knappen i internet explorer 7, officeknappen högst uppe till vänster i excel 2007 (ni vet den man trycker på för att öpna gamla dokument), likaså diskettsymbolen för att spara document i Excel 2007. När man vänsterklickar med musen är det som om man skulle klicka bredvid fönstret, (det blir skuggigt, dvs avmarkerat).

Jag har prövat att köra Norton Removal tool samt formatera om datorn. Allt har fungerat bra i ngn månad. Men igår kom allt tillbaka. Sjukt irriterande.

Ngn som varit med om ngt liknande och har en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det när du bara håller musen över de olika knapparna och menyvalen ?

1.  Får du rätt 'text-bubbla' eller 'upplysning' för respektive markör ?

2.  Har fönstrets storlek eller possition någon betydelse för 'träffen' ?

Se bild exempel då jag bara håller muspekaren över 'back-knappen'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det när du bara håller musen över de olika knapparna och menyvalen ?

1.  Får du rätt 'text-bubbla' eller 'upplysning' för respektive markör ?

2.  Har fönstrets storlek eller possition någon betydelse för 'träffen' ?

Se bild exempel då jag bara håller muspekaren över 'back-knappen'.

Sorry för kort svar. Uppskattar din hjälp mycket!

1.

Nope, inget händer när jag för min muspekare över t ex back pilen i internet explorer eller office knappen i word eller excel

2.

Läste lite snabbt och missade denna fråga. Helt sjukt. Är fönstret maximerat (tar hela skärmen) fungerar det ej. Om fönstret ej tar hela skärmen så

a) fungerar det ej om fönstret är uppe till vänster, men

B) om jag drar ner fönstret så fungerar allt.

Är det inte märkligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Du är helt frisk... jag uppdaterade inlägget under tiden du svarade tydligen...

Så... kan man säga att du får alla funktioner/knappar/menyer att fungera så länge som

        dessa inte befinner sig i den övre 5cm sektionen av din bildskäm !?

        Du kan med andra ord, genom att föra runt fönstret, mappa upp en yta på skärmen

        inom vilken muspekaren inte reagerar riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hummm...

Det vore intressant att veta om start i Felsäkert Läge ger samma verkan.

Där har funnits drivrutiner till ATI grafikkort som givit vita rutor uppe till vänster...

så jag skulle börja med att installera senaste drivrutinpaketet till grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATI (AMD) har sin förstasida där du klickar dig igenom ditt operativsystem (XP), kortserie och modell.

http://ati.amd.com/support/driver.html

För att få fram landspecifika paketen klickar du långt ner på raden:

Individual driver download packages, ATI Multimedia Center, Avivo, and Korean full package

Du väljer Swedish och laddar ner både Display Driver och Catalyst Control Center (Swedish)

När båda är sparade på disk så klickar du igång dessa båda filerna och klickar dig igenom ett par kontrollfrågor.

Efter omstart får vi se om det hjälpt eller om vi behöver gå vidare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TAckar tackar

Hela datorn dog när jag försökte start om i felsäkert läge. Fick inte igång den efter det...

Tog en paus och gick ut i solen. Nu har jag fått igång datorn. Det lustiga är att nu fungerar musen även upp i vänstra hörnet!!! Men man är lite skakis att den ska dö igen. HAr i alla fall gjort en backup på allt som har med bröllopet att göra, det är om 20 da'r så det är inte läge för en icke fungerande dator...

Frågan är om inte hela grafikkortet håller på att ge upp.

Stort tack för din tålmodiga hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att datorn inte vill starta om beror oftast på temperaturproblem. Ofta är det fett damm som lägger sig emellan kylflänsarna och på fläktbladen som gör att kylningen inte är optimal. Du kan få fart på datorn igen genom att dammsuga den ordentligt samt att göra ren fläktbladen (montera bort fläkten och pensla bort dammet och gör ren bladen med sprit) så att luftströmmarna inte störs. Se dock till att inte komma i kontakt med några komponenter med dammsugarmunstycket. Detta har räddat flera datorer för mig genom åren. Jag dammsuger två ggr om året. Röker du hemma bör du dammsuga datorn oftare eftersom röken fungerar som ett lim i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant.

Vet att min gamla Acer blir mkt varm efter ett tag. Att ha den i knät (det är en bärbar dator) blir lite väl varmt.

Ska kolla med garantin, om det inte fungerar kanske man ska ge sig på att plocka isär datorn

Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att min gamla Acer blir mkt varm efter ett tag. Att ha den i knät (det är en bärbar dator) blir lite väl varmt.

Bärbara datorer kallas visserligen Laptops... men Socialstyrelsen har gått ut med en rekommendation

att män i fertil ålder inte skall placera datorn i knät efterom dess värmeutveckling kokar testiklarna.

Oavsdett om datorn numera blivit onormalt varm så borde du skaffa "Ett kylningssystem till din laptop"

http://www.netonnet.se/  artikel 121521

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...