Gå till innehåll

Ny dator med 4 GB RAM, 32- eller 64-bitars? Har redan köpt 33-bitars...


mathie1

Recommended Posts

MÅSTE man ha 64 bitars för att nyttja alla 4 giggen ??? Har redan beställt och köpt 32 bitars Vista. Har läst detta på många ställen om mn har mer än 4 gig ska man köra 64 bitar ... men jag har beställt exact 4 gig. Någon har nämt att vista inte visar alla 4 giggen heller ... men vi har vista på ett antal datorer på jobbet med 4 gig ram och kör 32 bitars och där listar den att man har just 4,00 GB ram.

Så ... har jag gjort fel och kommer jag ej kunna nyttja alla min 4 gig ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket minne man kan utnyttja är lite olika, jag rekomenderar dock alltid x64 även om man inte har 4GB idag, det är ju trots allt inte helt osannolikt att man kommer i ett läge där man vill köpa till mer minne och man vill ju helst inte måla in sig i ett hörn.

edit: Jag svarade ju inte direkt på din fråga, nej du kommer troligen inte att kunna utnyttja minnet fullt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra de!½ vista x32 stöder inte heller 4gb! eller de stöder max 4gb! men då räknas ram+grafikram och allt in! så har du grafikkort med 512 så försvinner alltså 512 från ram minnena! då x32 OS stöder bara 4gb minne i hela datorn! för att kunna utnyttja allt ram måste du ha x64 os!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte säkert om just Vista men den teoretiska maxgränsen en 32-bitars cpu kan använda är exakt 4 GB. En 64-bitars cpu behöver du inte bry dig om för den kan använda typ en triljard GB ram.

Har hört att Windows bara kan använda 3 GB ram men ja fattar inte varför det skulle vara så?

I alla fall kan du ha denna tumregeln: absolut max 4 gb till 32-bitar, typ oändligt till 64-bitar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan sätta in så mycket minne som moderkortet tillåter (oftast 8GB = 4x2GB).

Operativsystem skrivet för 32-bitars adressområde kan endast adressera 4 096 000 000 adresser.

Av dessa 4GB måste en hel del användas för att styra hårdvaran och register i kort som stoppas i.

Därför har Windows reserverat cirka 1GB av topadresserna för eget bruk till detta.

Kvar har vi strax över 3GB att använda för minnesadresser.

Så före Vista SP1 och XP SP3 så angavs hur mycket som kunde användas. Nu har Microsoft beslutat

på grund av allt rabalder om mängden minne... att visa hur mycket minne du stoppat i.

Du har ju ändå köpt minnet parvis så farten är ju optimal, och du klarar dig fint med 3GB ! 8)

Jag har 64-vitars Vista och 4GB minne, men 1,6GB av dessa används oftast inte så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du köpt Vista x32 retail eller OEM?

Om du har köpt en retail så kan du få x64 skivan skickad till dig om den inte ingår i paketet (ingår endast i Ultimate retail).

If you bought Windows Vista Home Basic, Home Premium, or Business as a retail, packaged product, and you would like a DVD of 64-bit software media to install on your PC, please choose your language:

http://www.microsoft.com/windowsvista/1053...se/default.mspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...