Jump to content

Definiera tecknen æ och ø med tangenten Alt Gr?

Xomilpa

Recommended Posts

Jag har ofta behov av att skriva tecnen æ och ø, vilket jag nu gör med Alt+0230, t ex.

Jag kan se att det finns definierat t ex tecknen under Alt Gr+5 och µ under Alt Gr+M.

Går det på något enkelt sätt att definiera tecknet æ under Alt Gr+Ä och tecknet ø under Alt Gr+Ö?

Eller finns det något annat förslag?

En möjlighet är att installera en tangentbordslayout för ett språk som använder tecknen æ och ø, t.ex. danska. Öppna Nationella inställningar och språkinställningar i Kontrollpanelen. Fliken Språk, klicka på knappen Information Du får då upp Texttjänster och inmatningsspråk. Där kan du lägga till flera inmatningsspråk. Du växlar sedan mellan språken i Språkfältet, som finns i Aktivitetsfältet (om du har valt att visa det). Vill du se ett danskt (eller annat) tangentbord på skärmen, går du till Tillbehör > Hjälpmedel > Skärmtangentbordet. Själv tycker jag emellertid att Alt+-metoden är enklare, dock ej för kinesiska  :)

I MS Word kan du skapa kortkommandon för æ och ø, eller vilka tecken som helst. Du gör det under Infoga > Symbol. Markera tecknet och tryck på Kortkommando.