kudden Posted May 29, 2008 Posted May 29, 2008 Hej. Jag har ett irreterande problem vid uppstart.Den startar alltid med en svart ruta där dom frågar hur jag vill starta datorn.starta windows normalt är alltid markerad.sedan tar det 10 sek innan den startar.och sedan funkar den perfekt.Det har inte med SP3 att göra,för den var sådan innan.Irreterande tycker jag.Den måste ju känna att något inte är ok.Är den på väg att paja?? ??? Quote
waxinator Posted May 29, 2008 Posted May 29, 2008 Anledningen till denna meny är vanligast att nedtagningen av Windows inte skett på rätt sätt. Prova att göra en Restart och se om samma meny fortfarande kommer upp. Quote
kudden Posted May 29, 2008 Author Posted May 29, 2008 Jag gjorde en restart och det kom upp en meny där det stod windows xp home (som var markerad) och återställningskontrollen.det stod mer men det gick för fort för att läsa.sedan startade den normalt. Quote
waxinator Posted May 29, 2008 Posted May 29, 2008 Datorn uppför sig som om du trycker på en funktionstangent under uppstarten... fast du inte gör det. Dessa menyer får man om man trycker <F8>, <F10> eller <F12> under uppstartsfasen. Du kanske har ett felaktigt tangentbord. Prova med att starta om igen, men denna gång dra ur tangentbordet innan datorn påbörjar uppstarten. Beroende på BIOS inställningarna kan du få varningsmeddelande om 'missing keyboard'... Eller detta kanske är en bärbar ?!? Quote
kudden Posted May 29, 2008 Author Posted May 29, 2008 Skall prova med det.Skall skaffa ett nytt tangentbord och mus nästa vecka.Musen slutade att fungera som är kopplad till usbport så jag skaffar ett nytt med en mus som kopplas direkt till en usb-port.det går ju inte att spela med trådös mus.Använder en äldre mus nu. Quote
si3rra Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Antar att det är denna du får upp: Den har inte med tangent-tryckning att göra utan för att Windows tycker att den ska vara där 1. Högerklicka på Den här datorn, och klicka sedan på Egenskaper. eller Klicka på Start, Kör, skriv sysdm.cpl och klicka på OK. 2. Klicka på Inställningar på fliken Avancerat under Start och återställning. så borde du se denna: Kontrollera så att XP home står som standard, sen kan du kryssa ur de två översta rutorna (som på bilden har 30 som värde) så borde menyn döljas och du spara 10 sekunder i uppstarten Quote
si3rra Posted June 3, 2008 Posted June 3, 2008 *bumpar lite här*, vill veta om detta har löst sig för dig trådskapare. Quote
mooalias Posted June 18, 2008 Posted June 18, 2008 Tack si3rra, hade samma problem och din lösning fungerade. Quote
kudden Posted July 2, 2008 Author Posted July 2, 2008 Hej. har varit bortrest och inte kunnat svara,men det löste sig och nu funkar det jättebra. Tack så mycket. gick in på start och gjorde som du skrev. Quote
Recommended Posts