Gå till innehåll

Startar med svart skärm och en fråga om vilket operativsystem jag vill starta


kudden

Recommended Posts

Hej.

Jag har  ett irreterande problem vid uppstart.Den startar alltid med en svart ruta där dom frågar hur jag vill starta datorn.starta windows normalt är alltid markerad.sedan tar det 10 sek innan den startar.och sedan funkar den perfekt.Det har inte med SP3 att göra,för den var sådan innan.Irreterande tycker jag.Den måste ju känna att något inte är ok.Är den på väg att paja?? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en restart och det kom upp en meny där det stod windows xp home (som var markerad) och återställningskontrollen.det stod mer men det gick för fort för att läsa.sedan startade den normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn uppför sig som om du trycker på en funktionstangent under uppstarten... fast du inte gör det.

Dessa menyer får man om man trycker <F8>, <F10> eller <F12> under uppstartsfasen.

Du kanske har ett felaktigt tangentbord.

Prova med att starta om igen, men denna gång dra ur tangentbordet innan datorn påbörjar uppstarten.

Beroende på BIOS inställningarna kan du få varningsmeddelande om 'missing keyboard'...

Eller detta kanske är en bärbar ?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall prova med det.Skall skaffa ett nytt tangentbord och mus nästa vecka.Musen slutade att fungera som är kopplad till usbport så jag skaffar ett nytt med en mus som kopplas direkt till en usb-port.det går ju inte att spela med trådös mus.Använder en äldre mus nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är denna du får upp:

boot-menu-recovery-console.png

Den har inte med tangent-tryckning att göra utan för att Windows tycker att den ska vara där :P

1. Högerklicka på Den här datorn, och klicka sedan på Egenskaper.

eller

Klicka på Start, Kör, skriv sysdm.cpl och klicka på OK.

2. Klicka på Inställningar på fliken Avancerat under Start och återställning.

så borde du se denna:

startup_and_recovery_control_panel.JPG

Kontrollera så att XP home står som standard, sen kan du kryssa ur de två översta rutorna

(som på bilden har 30 som värde) så borde menyn döljas och du spara 10 sekunder i uppstarten :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...