Gå till innehåll

Internet till ny dator?


covent

Recommended Posts

Hjälper en kompis med att formatera och installera xp på hans dator.

Vi bor ganska långt ifrån varandra så han fick låna en dator med xp home sp2 utav mig.

När han kom hem och kopplade i datorn hemma hos sig så fick han inte igång internet.

Han har bredband med nätverkskabel direkt från modemet (ingen router) in i datorn. Jag har en router och konfigurerat ett hemnätverk med router på den datorn som han lånat. Är det inte bara för honom att koppla in nätverkskabeln i datorn så hittar xp själv intenet eller måste han ändra något i xp för att det skall fungera? Internet går ju inte via router längre.

Eller är det något annat som måste göras. Mina egna erfarenheter med bredband är ju typ "plug and play", xp letar själv efter nätverksadress och hittar den eller? Dock kör ju jag via router, kanske är det lättare.

Kan ni hjälpa oss??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om datorn tidigare har varit kopplad via en router, så är den förmodligen ställd på att få en tilldelad IP-adress från routern. Din bekant har kanske fast IP-adress, i s f måste han skriva in sin IP-adress, Nätmask, Standardgateway och DNS-adresser. De uppgifterna skall han ha fått på ett papper från sin internetleverantör.

Där skall även finnas beskrivet hur han skall höra för att skriva in sina uppgifter. Om inte, så gå till Kontrollpanelen, klicka på Nätverksanslutningar. Högerklicka på "Anslutning till lokalt nätverk" och välj Egenskaper. Märk raden Internet protocoll (TCP/IP) och välj Egenskaper, välj "Använd följande IP-adress" och skriv in de adressser som han fått från sin ISP.

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan även vara så att kompisen inte låtit modemet vara avstängt tillräckligt länge, för att han

skall få en ny IP-adress tilldelad för den nya MAC-adressen som din utlånade dator har.

Be honom att stänga av både dator och modem för kvällen. I morgon kommer det säker att fungera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...