Guest Naturguiden Posted June 11, 2008 Posted June 11, 2008 Hej fått tag i en 88mm fläkt men den har varit lödd på moderkortet typ Finns det så man kan få fast den på mitt moderkort med någon form av kontakt??? Har tre lediga fläktplatser på mitt moderkort Quote
Guest Lasseska Posted June 11, 2008 Posted June 11, 2008 Enklast gör du så här: Du behöver inte använda moderkortets kontakter. Du kan använda dig utav Molex (vita) kontakterna, samma typ som du har/hadde till DVD/IDE diskar. Ja före sata tiden du vet. Stoppa in kablarna i honkontakten o dra lite eltejp om. Eller så använder du sockerbitar men då får du offra en kontakt. (Du får klippa av kablarna) Gul - svart (jord) är 12 V (normalt för fläktar.) Gul - röd ger 7 V (fläkten går saktare och tystare. Quote
waxinator Posted June 11, 2008 Posted June 11, 2008 Gul - svart (jord) är 12 V (normalt för fläktar.)Gul - röd ger 7 V (fläkten går saktare och tystare.) Det var också en variant... att köra på skillnaden mellan +5V [röd/svart] och +12V [gul/svart] Quote
Guest Lasseska Posted June 11, 2008 Posted June 11, 2008 Gul - svart (jord) är 12 V (normalt för fläktar.) Gul - röd ger 7 V (fläkten går saktare och tystare.) Det var också en variant... att köra på skillnaden mellan +5V [röd/svart] och +12V [gul/svart] Nja jag brukar köra så när man inte har råd att köpa färdig kabel med diod från Clas ohlsson för ett par tior ;D Quote
Guest Naturguiden Posted June 11, 2008 Posted June 11, 2008 Mmm molex hade ju jordens kortaste kabel dessutom, 10 cm det räckte inte så långt behöver en 3-4 dm eftersom den skall till fronten från bak i burken Quote
Guest Lasseska Posted June 11, 2008 Posted June 11, 2008 Ok men du måste väl ha fått med några förlängningssladdar. Finns väl inga nätagg som levereras med bara 10 cm molex. Hur ska man då kunna använda nätagget. Quote
Guest Naturguiden Posted June 11, 2008 Posted June 11, 2008 Finns inget uttag på fläkten bara två kablar som skall gå till någon ström så det drar igång Blir nog en ny på Kjell i morgon. Quote
Recommended Posts