Gå till innehåll

Beep-ljud från datorn


Nirvasher

Recommended Posts

Det hela började i söndags när jag satt och använde datorn som vanligt. Helt plötsligt hörde jag "beep-beep", trodde det var min fars dator och stängde av den, sedan brydde jag mig inte mer med det. Dock, efter att jag hade gjort en virussökning med Nod32 följande dag (inga virus hittades) skulle jag använda mig av Microsoft One Care för att rensa ut lite skräp, dock när det precis skulle starta fick jag blue-screen (första gången) som jag inte ens hann läsa och så startades datorn om. När väl datorn var igång igen fick jag meddelandet: "Datorn återställdes efter ett allvarligt fel" och när jag valde läsa mer stod det att min hårddisk kanske är på väg att säga adjö. I vilket fall som helst, sedan dess piper det från datorlådan lite då och då (inte från högtalarna) när jag gör vanliga saker (som att öppna en dokumentmapp och starta en låt). Har aldrig varit så här tidigare, är det pga. att hårddisken börjar dö eller kan det vara något annat fel? :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja... det är tydligt att moderkortet försöker tala om att något inte är bra...

Öppna Loggboken och läs igenom vad som loggats där. Se bild exempel.

(dubbelklicka rader med röda Fel och gula Varningar.)

Sista pilen i bilden visar att du kan kopiera felmeddelandet för att senare klistra in

i annat dokment eller här.

Loggboken hittar du genom att högerklicka på "Den här datorn" och välja Hantera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja... det är tydligt att moderkortet försöker tala om att något inte är bra...

Öppna Loggboken och läs igenom vad som loggats där. Se bild exempel.

(dubbelklicka rader med röda Fel och gula Varningar.)

Sista pilen i bilden visar att du kan kopiera felmeddelandet för att senare klistra in

i annat dokment eller här.

Loggboken hittar du genom att högerklicka på "Den här datorn" och välja Hantera.

Det var det jag misstänkte. Ojsan, detta var något nytt. Dock visar den bara loggen för idag, får vänta och se  tills den piper igen då med andra ord. Men tack tills vidare, då man är en liten bit närmare att lösa problemet. ;) Återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det jag misstänkte. Ojsan, detta var något nytt. Dock visar den bara loggen för idag, får vänta och se  tills den piper igen då med andra ord. Men tack tills vidare, då man är en liten bit närmare att lösa problemet. ;) Återkommer!

Nog borde du se mer än dagens loggningar... Har du rullat ner sidorna med skrollisten till höger ?

Du kan även sortera raderna genom att klicka på respektive kollumn-menytext.

Se även i Programlog delen.

Risten är att inget skrivs här om det är så att felen kommer när Windows inte är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog borde du se mer än dagens loggningar... Har du rullat ner sidorna med skrollisten till höger ?

Du kan även sortera raderna genom att klicka på respektive kollumn-menytext.

Se även i Programlog delen.

Nepps, kolla själv på bifogad bild. Kollade i Programdelen, och det enda som var där, var varningar på bland annat WinMgmt och Microsoft Fax.

WinMgmt:

Händelsetyp: Varning

Händelsens källa: WinMgmt

Händelsekategori: Ingen

Beskrivning:

En provider, OffProv10, har registrerats i WMI-namnområdet, RootMSAPPS10, men angav inte egenskapen HostingModel. Providern kommer att köras under kontot LocalSystem. Detta konto har höga privilegier och providern kan orsaka säkerhetsproblem om den inte personifierar begäranden från användare korrekt. Kontrollera att providern har testats så att den inte har några säkerhetshål och uppdatera egenskapen HostingModel så att ett konto med så låga privilegier som är praktiskt möjligt används.

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Microsoft Fax:

Händelsetyp: Varning

Händelsens källa: Microsoft Fax

Händelsekategori: Initiering/avslutning

Beskrivning:

Regeln för utgående routning är ogiltig eftersom den inte kan hitta någon giltig enhet. Utgående fax som använder den här regeln kommer inte att vidarebefordras. Kontrollera att målenheten eller målenheterna (om routningen berör flera enheter) är anslutna, aktiverade och fungerar. Om routning sker till en grupp, bör du kontrollera att gruppen är korrekt konfigurerad. Landsnummer: * Riktnummer:  *

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jopps, ;) använd reglaget till höger och dra upp det... Se bild!

Du kan sortera kolumnerna genom att klicka enligt bild 2.

Mah! Jag må vara korkad, men så korkad är jag inte. ;D Skrollade längst ner och tog print screen för att visa att det inte fanns mer än så. Och bara för att verkligen se så att man inte kunde få fram det på något annat sätt så klickade jag runt på tid och typ flera gånger tills det dök upp något med att loggfilen blivit skadad (BUGG! Fixade sig dock om jag stängde ner fönstret).

Så, det som finns i loggfilen är bara dagens händelser, eller nej, nu är det t.o.m så att det bara tar från 15.00, innan var det från 13.00. Bara för att HPs j*vla "Pml Driver HPZ12" som stänger av sig och sätter igång sig en gång per sekund! (vilket fyller loggfilen)

Händelsetyp: Information

Händelsens källa: Service Control Manager

Händelsekategori: Ingen

Datum: 2008-06-13

Tid: 17:19:18

Beskrivning:

Tjänsten Pml Driver HPZ12 ändrade tillstånd till stoppad.

Händelsetyp: Information

Händelsens källa: Service Control Manager

Händelsekategori: Ingen

Datum: 2008-06-13

Tid: 17:19:18

Beskrivning:

Tjänsten Pml Driver HPZ12 tog emot en starta-kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D jaha du... ;D

En bild säger mer än tusen ord... sägs det.

Du skickade en bild som sa allt, men inget om att hela loggfilen var fylld av några timmars händelser.

Jag föreslår att du stänger ner den servicen helt (Inaktiverad)... alternativt avinstallerar skräpet.

Om det inte bara är så simpelt som att loggningen ställer till problemet, så kommer du aldrig få

se de viktiga loggarna på detta vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D jaha du... ;D

En bild säger mer än tusen ord... sägs det.

Du skickade en bild som sa allt, men inget om att hela loggfilen var fylld av några timmars händelser.

Jag föreslår att du stänger ner den servicen helt (Inaktiverad)... alternativt avinstallerar skräpet.

Om det inte bara är så simpelt som att loggningen ställer till problemet, så kommer du aldrig få

se de viktiga loggarna på detta vis.

Kom på nu va det var för något och stängde av det, och nu fyller det in loggen längre. Och bara några minuter efter jag hade stängt av det pep det till. Snabbt som attan for jag mot Datorhantering. Men INGET hade registrerats, kollade igenom alla loggfiler. Men inget fel någonstans. Blir galen! Kan moderkortet säga ifrån om man kör för många "inputs" via musen. Införskaffade nyligen en mus med kullager vilket gör att den ibland kan scrolla vidare medan jag klickar mig vidare o så, kan det göra att den piper till? (de enklaste sakerna kan ju ibland vara lösningen, så varför inte? Fast iofs, förklarar det inte varför jag fick bluescreen tidigare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara en typ av larm för värme, spänning eller fläkt -larm?

Där finns ofta BIOS inställningar för larm vid felaktiga spänningar, temperaturer eller långsamma

fläktar. Det är inte troligt att dessa larm förmedlas till Windows och därför inte heller loggas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara att FIFO buffern som sparar tangent/mushändelser har fyllts av din glappande mus. (Jämför med att hålla ner för mycket tangenter när datorn bootar, då piper vissa) Detta kan du dock enkelt testa.

Fråga: Är det pc-speakern som låter eller är det gnäll ljud från en hårddisk? (Inget av detta lär loggas i eventloggen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara en typ av larm för värme, spänning eller fläkt -larm?

Där finns ofta BIOS inställningar för larm vid felaktiga spänningar, temperaturer eller långsamma

fläktar. Det är inte troligt att dessa larm förmedlas till Windows och därför inte heller loggas.

Hm.. möjligtvis. Har en Pentium 4 3.20 Ghz som ligger på 66 grader vid vanligt användande (enligt PC Wizard 2008). Fast det har varit så ett bra tag nu.

Kan vara att FIFO buffern som sparar tangent/mushändelser har fyllts av din glappande mus. (Jämför med att hålla ner för mycket tangenter när datorn bootar, då piper vissa) Detta kan du dock enkelt testa.

Fråga: Är det pc-speakern som låter eller är det gnäll ljud från en hårddisk? (Inget av detta lär loggas i eventloggen).

Ja, möjligtvis kan det vara så, men jag tycker inte det skulle kunna orsaka bluescreen.  :-

Det är pc-speakern, helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. möjligtvis. Har en Pentium 4 3.20 Ghz som ligger på 66 grader vid vanligt användande (enligt PC Wizard 2008). Fast det har varit så ett bra tag nu.

Det kan i så fall vara vilken fläkt som helst. Grafikkortet ?

Kontrollera gärna i BIOS om du har någon övervakning alls.

Öppna och snurra på fläktarna med datorn avstängd.

Kolla dammfiltren och kylaren om de behöver dammas av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...