Gå till innehåll

Avinstallera Vista säkert?


Ozzyman

Recommended Posts

Hej!Jag har tröttnat på Vista i en av mina "burkar"och vill därför avinstallera det.Jag kör "dual boot" dvs,kör med både XP Pro och Vista på samma "burk"!Hur gör man så att jag kan ha XP kvar och ta bort Vista?Tacksam för svar.

Mvh.Ozzyman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela beror lite på vilken partition som är markerad "System" i Diskhanteringen.

...alltså vilket OS som har hand om bootblocket.

Om vi antar att XP ligger på första partitionen och har hand om MBR (Master Boot Record), så

skulle du kunna starta programmet EasyBCD i XP och i fliken "Manage Bootloader" återställa XP's

boothantering (Se bild). Därefter via Diskhantering ta bort Vista partitionen.

Ligger däremot Vista på första partitionen så blir det knepigare.

Då måste du ta bort Vista partitionen och flytta XP partitionen till dess plats med hjälp av ett

tredjeparts program. T.ex. Gnome Partition Manager på bootbar CD.

Därefter måste du starta upp på en XP installations CD, välja R-eparera i första valet och sedan

skriva om MBR via två kommandon:  FIXMBR och FIXBOOT  (eventuellt med parametrar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!Jag har tröttnat på Vista i en av mina "burkar"och vill därför avinstallera det.Jag kör "dual boot" dvs,kör med både XP Pro och Vista på samma "burk"!Hur gör man så att jag kan ha XP kvar och ta bort Vista?

Här är en sida med en beskrivning som ser enkel ut, men det kanske är som Waxinator skriver "vilket OS har hand om bootblocket".

http://sparksspace.blogspot.com/2008/06/re...-dual-boot.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!Tack för hjälpen waxinator och Japanmannen.Det var precis som du visade waxinator,jag läste också din länk Japanmannen!Det fungerar,blev jättebra!Vista är nu borta och XP Pro lirar på som det ska......

Därmed är detta löst.  :)

Mvh.Ozzyman  8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...