Gå till innehåll

Thunderbird � Vart tog min Inkorg vägen?


JoWa

Recommended Posts

Medan JkDefrag defragmenterade min disk, hade jag Thunderbird igång och komprimerade mapparna.

Efter det var Inkorgen tom! :o

Undermapparna är kvar, och likaså deras innehåll, men alla brev som låg direkt i mappen Inkorgen är försvunna. Alla andra mappar är intakta. Filerna Inbox (utan suffix) och Inbox.msf väger 0 kb.

Lyckligtvis gjorde jag en kopia av all e-post den 11 juni, men detta var likväl inte trevligt att uppleva. En veckas e-post försvunnen. >:(

Nu vet jag vilka aktiviteter som inte skall utföras samtidigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist när mail försvinner! Jag använder spamprogrammet Mailwasher och om jag oavsiktligt raderar ett mail, så kan jag göra "Restore email" med en funktion i MW, riktigt hur det funkar vet jag inte.

Googlade lite och fann bl. a. detta: http://kb.mozillazine.org/Inbox_stays_blank

Alla söksvar hos Google: http://www.google.se/search?hl=sv&q=in...;meta=&aq=f

Hoppas att något kan vara till hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Sir_N!

Att Thunderbird går igenom mappen (som beskrivs på supportsidan du länkar till) har jag varit med om några gånger, men det tar endast några sekunder. Står där att problem kan uppstå om en stor mapp ej är komprimerad. Jag har aldrig mer än ett års e-post per mapp, och komprimerar emellanåt.

Efter en rensning med Auslogics BoostSpeed i vintras försvann all e-post i Thunderbird, men den gången fanns e-post-filerna kvar. Har för mig att det var .msf-filerna som försvann den gången, och dessa kunde jag återställa från min kopia av hela mappen Thunderbird. Ingen egentlig förlust den gången, således.

Denna gång var filen Inbox minskad från knappt 70 mb till 0 kb, och därför misstänker jag att det är utsiktslöst att försöka få tillbaka den senaste veckans e-post.

Mailwasher kanske kan vara något

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ok, du verkar att ha bra koll på detta med att komprimera mail mm.

Jag har klurat lite på hur Mailwasher återskapar raderade mail och det måste den göra från sin egen "Recycle.bin", så någon funktion hos mailservern att återskapa mail finns nog inte. Men det är ju bara de mail som MW raderat som jag kan återskapa, mail som försvunnit från Th-bird kan jag inte återskapa.

Jag kollade lite på mina filer på de olika kontona och filerna "Inbox" utan filändelse är alla på 0 kB! Däremot "Inbox.msf" är på ca 1500 B.

Well, jag har nog inte nycket mer att bidra med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din Inbox väger 0 kb, förmodar jag alla dina meddelanden ligger i undermappar, eller någon annan mapp, knuten till ditt e-postkonto. Inbox är nog vad Thunderbird kallar den globala (har jag för mig) inkorgen, som kan användas av flera konton. Annars kan man ha separata inkorgar för olika konton.

Tack för svar och kommentarer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vete tusan hur det där hänger ihop!

Under "Local Folders" har jag en "Inbox" (utan filtillägg) som är på drygt 125000 kB, ett steg bakåt i trädet finns det en massa mappar som verkar vara döpta efter POP3-mailkonton, i dem finns det också en "Inbox" och de är på 0 kB.

Well, den utvikningen var lite OT...

Glad Midsommar trots tappade mail!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vete tusan hur det där hänger ihop!

Under "Local Folders" har jag en "Inbox" (utan filtillägg) som är på drygt 125000 kB, ett steg bakåt i trädet finns det en massa mappar som verkar vara döpta efter POP3-mailkonton, i dem finns det också en "Inbox" och de är på 0 kB.

Well, den utvikningen var lite OT...

Glad Midsommar trots tappade mail!

/Sir_N

Då använder du den globala inkorgen för alla konton, och Inbox som väger 125 000 kb är alla meddelanden i Inkorgen.

Trevlig midsommar och tack för dina svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...