Gå till innehåll

32-bitars Vistanyckel (ej OEM) - fungerar med 64-bitars Vista?


Coughsyrup

Recommended Posts

Hej alla,

jag funderar på att köpa en laptop från Acer. Den levereras med 32-bitars Vista Home Premium förinstallerat, vilket betyder att jag inte kan utnyttja 4 GB RAM-minne. Köper jag den vill jag isåfall omgående uppgradera Vista till 64-bitarsversionen av Home Premium.

Min fråga är om jag kan stoppa in en Home Premium-skiva med 64-bitarsversionen, installera det och använda samma 32-bitarsnyckel som följde med datorn?

Alla tips och svar uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har funkat för mig ja, men jag skulle nog rekomendera att du letar upp en dator med x64 Vista från början istället.

edit: Det är en OEM nyckel du får med en ny dator och du måste ha en OEM skiva. Du kan inte uppgradera från x86 till x64 utan måste göra en ny installation.

edit2:

Zepto säljer bärbara med Vista x64.

Dell gör det också men man måste ringa och beställa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det förinstallerat brukar det ju vara en OEM version.

Kolla om du inte kan få 64-bitar Vista istället, priset ju detsamma.

Eftersom man köper antingen 64 eller 32 bitars när det gäller OEM version,

så skall man inte vara för säker på att det fungerar i framtiden även om det skulle gå att installera nu.

Jag vet inte om det bara är skivan som skiljer, i så fall så fungerar det nog bra,

men om nycklen också säger att det är en 32-bitars version så kanske det blir problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på lappen som sitter på datorn finns det inget som indikerar på om det skulle vara en x86 eller x64 iaf.

Att få Acer att ge ut en x64 istället är ingen lätt uppgift. Köp från en tillverkade som levererar med x64 istället så kanske fler börjar med det i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det förinstallerat brukar det ju vara en OEM version.

Kolla om du inte kan få 64-bitar Vista istället, priset ju detsamma.

Så här säger Acer när jag frågade dem:

[tt]De drivrutiner som följer med datorn stöder både 32- och 64-bitars Vista, skulle det vara något som saknas för 64-bitars så finns det på vår supportsida.

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_6920G.html

I dagsläget levereras denna bara med 32-bitars Vista från fabrik så vill man köra 64-bitars får man uppgradera detta själv.

Hälsningar

Acer Sweden AB [/tt]

Riktigt korkat alltså, för att inte säga idiotiskt. "Kunden har alltid rätt" - knappast hos Acer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...