Gå till innehåll

Fråga om IDE-hårddisk och DVD-brännare inför nyinstallation av XP


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Om jag skall göra en nyinstallation av XP tex och bara har en IDE hd och en IDE cd/dvd spelare

Det finns ett IDE uttag och ett floppyuttag på moderkortet..

Har en plattkabel som det står SYSTEM - SLAVE - MASTER på i nämnd ordning

Hur skall jag koppla hd och cd/dvd, skall jag göra några inställningar på hd eller cd/dvd??

Någon som kan vägleda mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Tycker ju att viktigaste är MASTER=hd och SLAVE = cd/dvd

Kanske har lite fel här men man måste ju lära sig någon gång hur det skall vara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra som du vill. Bara byglarna e rätt.

_________________________________________________________

Edit: Beror ju på var enheterna sitter.

Om cd/dvd:n e högst upp och hårddisken under, blir de lättast med dvd:n som master. Annars får du nämligen tvinna flatkabeln runt så den kommer åt rätt håll.

Så välj master och slave beroende på hur enheterna sitter.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du byglar HD som master och CD/DVD som slav har det ingen betydelse var på kabeln du ansluter dom.

Men om du däremot inte har några byglingar eller om du byglar dom som CABEL SELECT så blir den enhet som sitter längst ut på kabeln Master och den i mitten Slav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag själv kört mycket med enbart IDE kopplingar är min erfarenhet att det bli minst problem om du byglar både HD och CD/DVD som CS (cable select) och sedan kopplar HD:n på yttersta (master) och CD/DVD på mittersta (slave) kontakten.

Tyvärr kan det ibland bli strul ändå och då skall du ändra byglingen på HD:n i första hand till master och i andra hand även CD/DVD till slave.

Om du byglar en hårdvara som master och sedan sätter den i slave kontakten (eller tvärtom) blir det ofta strul, det är inte att rekomendera.

För något år sedan spenderade jag närmre en vecka på felsökning vid en ominstallation då jag tappade min CD/DVD just på att den var byglad som en sak men satt i den andre kontakten och då hade det ändå fungerat innan ominstallationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...