Gå till innehåll

OS deployment via nätverket hemma?


kinget

Recommended Posts

Hej!

Letar efter någon lösning på att ha en fungerande deployment hemma. Dvs, boota från nätverk (i en workgroup), välja OS i lista, och sen köra.

Ungefär som SMS, så enkelt som möjligt, men ändå mera snajsigt än att bara återställa en disk med Acronis...

"NO DISCS NEEDED" är det som gäller!

Lösning någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Server 2008 (eller 2003) kan du köra på en burk, en fysisk och virtuell och sådan och sedan installera Windowskomponenten Windows Deployment Services. Då bootar du direkt via nätverket och kan på några minuter ladda Vistas installationsimage via nätverket!

Finns det någon inofficiell guide till hur man gör? Ingående alltså. Tycker inte om Microsofts guider.

Kan jag köra hela servern virtuellt?

Installationen skall vara helt silent, du ska i stort sätt bara: "sitt back and enjoy the ride"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen guide vad jag vet men som sagt, installera servern virtuellt och kör in Windows Deployment Services.

För att skapa en svarsfil som gör installationen helt automatiskt laddar du hem WAIK, Windows Automated Installation Kit och kör sedan System Image Manager för att skapa svarsfilen.

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

I WAIK-paketet finns det gott om hjälpfiler :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att lägga till drivrutiner till Vista installationen? Jag har fått igång hela WDS här hemma men precis innan installationen ska börja så gnäller den om att det saknas drivrutiner till nätverskortet och stänger av installationen och startar om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att lägga till drivrutiner till Vista installationen? Jag har fått igång hela WDS här hemma men precis innan installationen ska börja så gnäller den om att det saknas drivrutiner till nätverskortet och stänger av installationen och startar om datorn.

Läs den här guiden: http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...&Itemid=129

Det är samma princip fast du ska skjuta in nätverksdrivrutinen i boot.wim istället för install.wim.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...