Gå till innehåll

[LÖST] Är det dax för mig att nu installera SP1 till Vista?


ulni

Recommended Posts

Jag har Vista Home Premium x64 installerad på en 3 år gammal Dell Dimension 8400 med Intels första 64 bits processor (P4 660 3.6Ghz).

Jag har först idag fått att jag har SP1 för nerladdning via Windows Update.

Detta beror på att jag har ett Creative X-FI Extreme Music ljudkort.

Jag har nu installerat drivrutinen 2.15.6 och Creative Alchemy ver 1.10.01, vilka är de senaste enligt Creative.

Jag har tidigare innan jag uppdaterade Alchemy drivrutinerna (som man måste hämta manuellt på Creativs sida) intallerat SP1 manuellt och det var ingen höjdare. Inte ett spel funkade längre och jag vann VM:et i felkoder och blåskärmar. Detta resulterade i en ominstallation och den vill jag helst undvika.

/Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då har man installerat SP1.

Tyvärr inte utan problem. Hade inga problem innan SP1 men nu får jag i stort sett varje gång när jag stänger av eller väljer att starta om datorn felmeddelande att dllm.exe har har genomfört en förbjuden åtgärd. ???

Att det 1 ½ år efter man har släppt ett operativsystem fortfarande deltar i VM deltävlingar i felkoder och blåskärmar imponerar inte på mig. :'(

Den andra maskinen som jag köpte i år gav jag upp att försöka med Vista och kör med XP utan några som helst problem.

/Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga skumt i datorn.

Har SuperAntiSpyware Pro 4.15.1000 def core3502  trace 1493 full scan genomförd idag ingenting hittat.

Har även ESET Smart Security 3.0669 def 3262 genomförde scan igår ingenting hittat UAC tillslaget.

Datorn är ren, finns inte ens en liten cookies i den.

/Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ta bort program som inte fungerar - det kan ju inte bli värre utan om dem ändå inte fungerar.

Sen att du tycker att det gått lång tid och alla problem inte är lösta är lite att dra alla över en kant.

Själv har jag inte haft ett ända sketet problem under min Vistatid - tvärt om så fungerar Vista sjukt mycket bättre än XP.

Då har jag ändå haft Vista typ ett år innan det släpptes för allmänheten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu lyckats att lösa mina problem och fått Vista att fungera för första gången utan blåskärm eller felmeddelande. ;D ;D ;D ;D ;D

Hehe, ta bort program som inte fungerar - det kan ju inte bli värre utan om dem ändå inte fungerar.

Om det bara varit så enkelt, men det hade jag redan utestängt detta fel med att ha minimalt med program installerat.

På datorn hade jag endast installerat programmen.

Microsoft Office 2003 fullständig version av Outlook, Excel,Word,Publisher, Powerpoint,Frontpage och Access inkl. samtliga uppdateringar.

Mcafee SiteadVisor - betald version

SuperAntiSpyware 4 - betald version

ESET Smart Security 3.0.669

Firefox 3.00 med tilläggen adblock och fireftp

CCleaner 2.09.600

Det här var förutom Creativs programsvit till mitt X-Fi ljudkort som var installerat på datorn. Inget av dessa program är kännt för att krascha Vista.

Alla drivrutiner till samtlig hårdvara är de senaste som går att uppbringa från respektive tillverkares hemsida.

Problemen kom alltid efter SP1 och i den här maskinen hämvisade man bland annat till ett unknown program DLLML.exe. Programmet finns inte på datorn.

Hur löste jag detta. Jo jag råkade hitta följande sida http://techworld.idg.se/2.2524/1.124432

Jag behövde in i registret och hacka lite där. Nu fungerar allt som det skall. Inte en krasch på 12 timmar trotts att jag nu har installerat ett stort antal program. Även viloläget fungerar som aldrig har gjort det innan.

Nu blev det roligt att hålla på med Vista men måste man ge sig på register hack för att få det att fungera  och jag skall snart ge mig på att igen försöka få in Vista på min bärbara.

/Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stooor skillnad på DLLML.exe och dllm.exe, som du skrev första gången.... därav min misstanke om malware!  ;)  Det är betydligt lättare att härleda problemen, och därmed kanske hjälpa, om man får rätt uppgifter!    ;)

dllml.exe is a process belonging to Creative DLL Module Loader.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... Det här med filnamn och dll-filer och allt vad det heter.

Att kolla på filnamnet ger i stort sett ingenting eftersom alla kan döpa om filer hur dom vill.

Jag till exempel har gjort flera dll-filer som jag inte har en blekaste aning om dom krockar med redan existerande dll-filer, men detta spelar ingen roll (dll-filer får heta samma sak).

Alltså är att kolla på filnamnen egentligen bara en snabb koll som inte alls behöver stämma.

Istället bör ni kolla på versionsdatan som finns inpackad i de flesta dll-filer och program.

Ta fram egenskaper av programmet / dll-filen och gå till fliken Version, där kan ni se exakt vad det är för program och vem som gjort det och när det är gjort och vad det gör.

Jag menar dom flesta säger bara att dom behöver en dll-fil som heter typ exempel pk.dll, som kan vara "pankaksklubben" eller "player killer" eller "package" ja ni förstår.

Dessutom finns det ju flera olika versioner av dll-filen som gör olika saker i bland.

Helt enkelt gör man lättast för sig att kolla versionsdatan. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...