Gå till innehåll

Installera Vista från Flashminne


Dennis86

Recommended Posts

Jag håller på att försöka installera Vista på min nya dator från ett flashminne då datorn sakner DVD-läsare. Jag har följt en guide på ett annat forum över hur jag ska göra men det är samma som Stenis har skrivit om hur man gör ett USB-minne bootbart. Jag har gjort detta och sen kopierat in alla filerna från Vista-skivan eftersom detta var det som krävdes enligt guiden. Men när jag nu startar upp datorn så vill den inte boota från minnet. Jag har testat att ha USB-HDD, USB-FDD och US-CDROM som första BOOT-Device. Men det fungerar ändå inte. Nån som har nåt bra tips på hur jag ska gå tillväga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bara flyttat filer så kommer det inte att fungera.

Det lättaste är väl ändå att hitta ett program som skriver innehållet av en fil (image) av Vista på usbminnet. Det krävs att man skriver innehållet av en image, inte att man flyttar själva filen på usbminnet.

Så du borde först få fram en image-fil av Vistaskivan och sen hitta ett program som kan skriva image-filer på usbminnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att jag själv skulle testa ett bootbart usbminne på min andra dator och det gick inte - verkar som att det bara går på vissa datorer som stödjer att startas från minnena.

Kanske måste uppdatera bios så att det kan läsa från minnet eller något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du menar med att göra minnet bootbart eftersom du måste ha rätt startkod för Vista för att minnet ska funka ju.

Man kan ju inte stoppa in typ startkod (mbr, bootkod eller va man kallar det) från ett helt okännt os och tro det ska funka på typ Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Suck* Det händer inget mer nu. :( Datorn stannar vid "Verifying DMI Pool Data" Vet inte riktigt vad jag ska sätta som BOOT-device eftersom flashminne inte finns med där.

First boot device skall vara USB-FDD (FlashDiskDrive), om du vill boota från minnessticka, USB-HDD = Extern hårddisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men även om du får igång datorn måste du ju förr eller senare ha en DVD-läsare?

Gå upp och köp en billig för typ 20 spänn på MAXI eller nått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men även om du får igång datorn måste du ju förr eller senare ha en DVD-läsare?

Gå upp och köp en billig för typ 20 spänn på MAXI eller nått.

Varför behöver jag en dvd-läsare till en lagringserver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför behöver jag en dvd-läsare till en lagringserver?

För att installera Vista?

Jag får ju göra så. Men jag hade ju tänkt slippa de. Med flashminne så skulle installationen gått snabbare. Men jag får ge mig för denna gången med just denna datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...