Gå till innehåll

Funderar på att skaffa 22 tums LCD-skärm, fungerar spel i 1680x1050?


Recommended Posts

Funderar på att köpa en 22 tums (wide) Lcd skärm.

Skärmen har upplösningen 1680x1050 vilket dom flesta 22 tummarna har.

Nu har jag en vanlig 19 tums lcd som kör i 1280x1024 och det sdödjer ju dom flesta spel men hur stödjer spel som Crysis Wow BF2 Doom 3 mfl en upplösning på 1680x1050? Kan man få dom att köra i det för jag vet ju att lcd skärmar helst ska köra i den upplösning som dom är gjord för.

Använder spelen dom upplösningar som drivrutinen för bildskärmen har? Eller blir man tvungen att köra visa spel i annan upplösning än 1680x1050 för att dom inte supportar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya spel fungerar nog klockrent, men även gamla spel kan du köra, om du som sagt kör dem i lägre upplösning. Det är inget farligt att köra i lägre upplösning än maxupplösningen, spelet kommer bara att dras ut men det ser rätt snyggt ut ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju självklart att dom blir.

Om din skärm har 50 pixlar, men ett spel / program bara använder 20 pixlar måste ju skärmen välja att antingen bara visa dom 20 pixlarna i typ mitten och svart runt om, eller så drar den ut dom 20 pixlarna så dom täcker hela skärmen. Och om man drar ut något så blir det ju kantigt.

Sen att det blir suddigare är för att skärmar drar ut bilden med en algoritm - ett recept som säger till att dra ut bilden jämnt o fint så istället för kantigt så blir det suddigt. (Bilinjär-utdragning tror jag det heter)

I alla fall så tar skärmen inte skada av att vara i en lägre upplösning.

Edit: Jag kör ofta spel i lite lägre upplösning för att få spelen att gå lite snabbare. Det blir inte suddigt, det blir bara lixom lite fluffigt utdraget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...